Nordisk sommerhusstil hitter i hele verden

Den enkle skandinaviske sommerhusstil med de rene linjer og masser af hygge er blevet populær i udlandet – og det er så vidt forskellige virksomheder som DR, Noma og IKEA, der har været med til at bane vejen.

IKEA er med den nye Lisel-kollektion med til at udbrede den skandinaviske sommerhusstil med de lyse og lette materialer og farver. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Hvide vægge, lyse gulve og enkle, charmerende møbler. Det enkle og det rustikke mødes ved de skandinaviske kyster, hvor den rå, nordiske natur står i skarp kontrast til den stille ro og lyse indretning, der findes indendørs. Et charmerende billede af den skandinaviske sommerhuskultur, som gennem de seneste år har fanget både udenlandske journalisters og bloggeres opmærksomhed.

»Det smukke, enkle, solfyldte skandinaviske hus minder os om glæden ved barndommens somre med nøgne fødder og sollys,« lyder det således på den australske hjemmeside sharedesign.com i en beskrivelse af et klassisk skandinavisk sommerhus. 

En række britiske medier som The Guardian, The Telegraph og The Independent har også rettet fokus mod den skandinaviske sommerlivsstil i både rejsereportager og boligsektioner, hvor de bringer billedserie efter billedserie af danske, svenske og norske sommerhuse til inspiration for læserne.

»Der er meget stor forskel på sommerhusene i Skandinavien og resten af Europa. De sydeuropæiske er f.eks. typisk indrettet med mørke farver, masser af nipsting og tunge møbler – hvilket de skandinaviske står i stærk kontrast til,« forklarer Mads Arlien- Søborg, der er trendekspert fra trendog designfirmaet We Made It.

Udlandet har fået øjnene op for den danske stil

Isære den danske stil har bredt sig, i takt med at omverdenen har fået øjnene op for Skandinavien, og ifølge Mads Arlien- Søborg er det ikke tilfældigt.

»For tyve år siden var der ikke nogen i USA, der vidste, hvad Danmarks hovedstad hed, men det har ændret sig – ikke mindst i løbet af de sidste otte år, hvor Danmark har fået en del international opmærksomhed med danske tv-serier som f.eks. DRs Forbrydelsen og en restaurant som Noma,« forklarer han.

Med opmærksomheden på livet i Danmark, vores mad og vores vaner steg også interessen for den danske designarv.

»Med kåringen af Noma som verdens bedste restaurant blev omverdenen fascineret af den ny-nordiske æstetik, der kom både i form af mad, design og mode. Skandinavien blev det nye hotspot, hvor vores brug af enkelhed, natur og minimalisme inspirerer internationalt – faktisk i så høj grad, at det nærmest er umuligt at åbne et boligmagasin i udlandet uden at finde en artikel, der er inspireret af nordisk design,« siger Mads Arlien-Søborg.

At fokus for tiden ligger på skandinaviske sommerhuse, skyldes især de associationer, som det internationale miljø har til de nordiske lande. 


»Internationalt forbinder man Norden med natur; Norges fjelde, Sveriges Småland og Danmarks kyster. Derfor er sommerhuse en del af den forestilling om Skandinavien, som de fleste udlændinge kan relatere til. Når de lader sig inspirere af skandinavisk stil, drømmer de om lyse nætter, enkel indretning og vild natur,« forklarer Mads Arlien- Søborg.

At den enkle stil er populær, ses også hos IKEA, der med skandinaviske rødder og varehuse over hele verden har et solidt tag i designelskeres ønsker. Sommerkollektionen for 2014 er således bygget op om netop den skandinaviske sommerstil, som der er stor efterspørgsel på på verdensplan.

»Globalt ser vi en meget tydelig stigning i interessen for den skandinaviske stil og det skandinaviske udtryk, som er defineret ved funktionalitet, enkelhed og skønhed. Hele IKEAs sortiment er udviklet i forskellige stilarter med et bredt udtryk, men hvor den skandinaviske indretning i hjemmet fylder meget,« forklarer Laura Perez Limiñana, der er stedfortrædende indretningschef i IKEA Danmark.