Moderne haver inspireret af fortiden

Chelsea Flower Show er for havefolk, hvad de store modemesser i Paris og Milano er for tøjbranchen. Et af årets temaer var Første Verdenskrig, som i år startede for 100 år siden.

The DialAFlight Potter Garden. Design: Natured Resigned. Den lille pottemagerhave er bygget op som en forladt have fra 1914 og viser, hvordan man dyrkede have på den tid. Samtidig er haven en hyldest til soldaterne, der faldt for fjendens kugler. Beplantningen er naturlig med bl.a. bregner, græsser, bellis og krybende læbeløs, og som afgrænsning af arealet er der lagt sandsække – et symbol på Første Verdenskrigs skyttegrave. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste uge var græsarealerne omkring Royal Hospital i London endnu engang forvandlet til den prestigefyldte haveudstilling Chelsea Flower Show. Her gav anerkendte havedesignere os en forsmag på, i hvilken retning moderne havedesign bevæger sig.

Der var 550 udstillere på showet, når alle fra havedesignere til specialgartnerier og sælgere af haveredskaber og andre haveinspirerede ting tælles med. For langt de fleste er de smukke haver hovedårsagen til deres besøg, men også planteentusiaster og folk med hang til blomstret tilbehør i hus og have kan få deres lyst stillet.

Udstillerne har 25 dage til at forvandle den gamle hospitalsgrund til det store show. Alle haver anlægges fra bunden, og bassiner, bygninger samt store træer bygges og plantes på stedet. Det gælder ligeledes planterne, der på showdagene ser ud, som om de har stået i haverne i årevis. Alle detaljer er på plads, selv haver med skødesløst ukrudt ser ud til at være år gamle – til trods for at ukrudtet er placeret på stedet indenfor de seneste dage!

Der findes tre typer havekategorier på Chelsea Flowershow, som hver især har deres kendetegn.

De største er show gardens – spektakulære verdensklassehaver – skabt af top-havedesignere.

Artisan gardens er små haver, hvor designerne skal bruge deres materialer på en kunstnerisk måde.

Fresh gardens er typisk tænkt som byhaver, hvor designeren skal tænke ud af boksen og ’vende havedesignet på hovedet.’

Derudover finder man en bred vifte af haverelaterede stande. Her er både de kendte mærker som Burgon & Ball haveredskaber, Garden Girl havetøj og ukendte udstillere ud i mere eller mindre speciel havekunst, tekniske foranstaltninger og møblementer til terrassen.

Personligt samlingspunkt

En af de tydelige tendenser på årets show var en mere ydmyg vinkel på haven som det personlige og kreative samlingspunkt for familie og venner. Dette kom især til udtryk i de kystnære haver, som var repræsenteret flere gange på showet. Her handlede det om at slappe af i enkle omgivelser og nyde nuet. Kyst- eller strandhaver er sjældent set på Chelsea, men i år var der flere, bl.a. en have inspireret af landskabet ved Cape Cod, Massachusetts samt en kysthave, designet af den engelske havedesigner og populære TV-vært Alan Titchmarsh, som gennem mange år har været kommentator på netop Chelsea Flower Show-udsendelserne, der sendes på BBC.

I samme tråd var der i en stor del af haverne lagt vægt på helse og genoptræning – altså havedyrkning som en terapiform. Det var haver for dem, som skulle restituere sig fysisk og psykisk efter et traume, men også harmoniske haver for dem med forskellige medfødte handicap, såsom nedsat syn og førlighed. Et område med højt til loftet og plads til tanker.

De moderne, geometriske former og grafiske udtryk havde sneget sig ind i flere haver, hvor designerne havde leget med forskellige strukturer, teksturer, former og lys. En vekslen mellem naturlige og bevægelige elementer som planteløv og træer – mod de stillestående, hårde flader af sten, belægning og lignende i haverne. En hyldest til kontraster i designet.

Historiske referencer

Flere historiske haver havde i år fundet vej til Chelsea. Her var især de italienske renæssancehaver i en moderne fortolkning dominerende. Med deres smukke klippede hække, formelle skulpturer, symmetriske buer og rolige former, appelerede de til nutidens behov for ro og stilhed i en hektisk verden. Samtidig mindede de om, at vi er en del af en ældgammel havetradition, og at behovet for at omgive os med det grønne ikke er ny.

2014 er som bekendt 100-året for begyndelsen af Første Verdenskrig, hvilket blev mindet i haver og udstillinger overalt på showet. Flere haver var derfor en hyldest til dem, der deltog i krigen og var anlagt som tidslommer fra den periode.

Skal man pege på en fremherskende farveholdning på årets show, må det absolut blive haver i blåt og gult samt den hvide have. Den blå-gule kombination gik igen i en stor del af især showhaverne, mens de næsten rent hvide kunne observeres i de mindre haver.