Mercedes AMG GLC 63 er klassens monstertruck

Mercedes-AMG giver Audi og BMW fingeren, og det er ikke en tommeltot, men den midterste.

Den nye Mercedes-AMG GCL 63 Fold sammen
Læs mere

De nye AMG GLC 63 og GLC 63 S, den første en reel SUV og den anden en endnu mere tidstypisk SUV-coupé, har så meget styrke under motorhjelmen, at de langt overgår alle konkurrenter.

Selv den stærkeste udgave af Audi Q5, SQ5, kommer til at minde om en symaskine med sine 354 hk: AMG GLC 63-modellerne har henholdvis 476 hk og 510 hk med den højeste ydelse gældende for S-versionen.

Mercedes-AMG GLC 63-modellerne sigter i stedet højere end Audi og BMW. Direkte mod Porsche Macan Turbo, som dog selv med Performance-pakke kun kører med 440 hk, og Maserati Levante, som indtil videre blot når til 430 hk.

Det er et reelt hul i markedet, Mercedes-AMG går efter at fylde.

I klassen over – med den større GLE – er de helt hidsige modeller mere reglen end undtagelsen, så det er helt forståeligt, at Mercedes-AMG nu tager skridtet med GLC 63 og GLC 63 Coupé.

Hvis ikke Audi allerede er i gang med en RS Q5, og BMW arbejder på en M-udgave af den kommende X3, så er det på tide, de starter projekterne op.

4X4 til 100 på 3,8 sek.

De nye AMG-modeller bliver grænseoverskridende hurtige. Den hurtigste, GLC 63 S (både den regulære SUV og coupéen), sætter med sit dynamiske Performance 4Matic-firehjulstræk og Speedshift-automatgearkassen med ni trin en 0-100-tid på 3,8 sekunder. Det er en tid, der ligger på linje med sportsvognen AMG GT S med samme motor, hvilket peger på et omfattende ingeniørarbejde, men også firehjulstrækkets effektivitet.

Den tidligere omtalte Audi SQ5? 5,4 sekunder fra 0-100 km/t. I bilernes verden en voldsom forskel.

Og hvilken motor de to kører med. Den er godt nok ikke på 6,2 liter, som det store muskelbundt i tidligere (savnede) AMG-modeller, men stadig en bralrende V8 på 3.982 cm3 med dobbelt turbo. Uden S har den altså 476 hk og 650 Nm, med S yder motoren 510 hk og 700 Nm.

AMG GLC 63 er pakket med teknologi og variationsmuligheder. En specialtunet luftundervogn, et væld af køreprogrammer og fartafhængig servostyring. De nye AMG-modeller er desuden pakket med den bredere bagaksel fra E 63 – og så har de som den første AMG-modeller, efter AMG GT, den såkaldte Panamericana-grill med de store ribber. Frygtindgydende udtryk til frygtindgydende kræfter. BEK