Mange nye biler endnu uden livsvigtigt sikkerhedsudstyr

En gennemgang af top 20 over de mest solgte biler i Danmark i juni viser, at kun 12 bilmodeller har automatisk nødbremsesystem som standard

Foto: PR Picasa. Selv en bil som Peugeot 308 til over 200.000 kr. har ikke automatisk nødbremsesystem som standard i alle udgaver, og i den mindre 208, Danmarks mest solgte bil, fås systemet enten ikke eller koster ekstra
Læs mere
Fold sammen

Det automatiske nødbremsesystem AEB (Autonomous Emergency Braking) har næsten lige så mange navne, som der er bilproducenter i verden. Det er dog ikke navnet, der betyder noget, men derimod om en bil har det automatiske system indbygget. Den fælleseuropæiske organisation til vurdering af nye bilers aktive og passive sikkerhed, Euro NCAP, slog i 2015 efter en undersøgelse af faktiske forhold fast, at selv systemer, som kun er aktive op til mellem 30-50 km/t, kan reducere risikoen for at man kører op bag i en forankørende med 38 procent. Den automatiske nødbremse er dermed et vigtigt element for at undgå både skader på mennesker og biler – to meget omkostningstunge poster for samfundet.

Siden 2015 er mange af systemerne udvidet med eksempelvis fodgænger- og cyklistgenkendelse, og på samme måde virker systemerne op til højere hastigheder. Et stort plus er det, at et automatisk nødbremsesystem er billigt at producere, hvorfor det bør blive standard selv i de mindste og billigste biler. En gennemgang af listen over de 20 mest solgte biler i Danmark i juni måned viser dog, at der er lang vej endnu, og at en del bilproducenter springer over, hvor gærdet er lavest: nogle biler fås med automatisk nødbremsesystem, men har det ikke som standard, mens andre slet ikke fås med det vigtige sikkerhedssystem.

Særligt når man taler om de prisbillige biler på markedet, er det at sælge sikkerhed som ekstraudstyr et problem, for mange kunder, som køber bil til 100.000 kr., kan eller vil ikke bruge 5.-7.000 kr. på et system, de sandsynligvis aldrig har oplevet i virkeligheden. Uanset bilens pris og størrelse, skal automatisk nødbremsesystem være standard.

Systemet koster ekstra i Danmarks mest solgte bil

Top 20 i juni indeholder biler i mange klasser, lige fra de mindste til under 100.000 kr. til større biler, som nemt kan koste 400.-500.000 kr. Af de 20 biler har kun 12 systemet som standard, og i to af modellerne fås det slet ikke. I toppen af listen står Nissan Qashqai, som ikke blot har nødbremsen, men også skiltegenkendelse og vognbaneassistent. På plads nummer to står den mest populære bil i Danmark, Peugeot 208. Den er et eksempel på en bil til en lav pris, hvor man går på kompromis med sikkerheden: systemet, aktivt i byen, fås kun til fire ud af seks udstyrsvarianter, og det koster mindst 6.000 kr. ekstra. Man kunne håbe, det var anderledes i større modeller, men også i 2008 (plads 18) og 308 (plads 8) er der problemer. Kun i tre ud af fem varianter af 2008 fås systemet, mod merpris, og for 308 gælder det, at kun nogle varianter har systemet som standard.

Volkswagen har seks modeller i top 20, og de har alle automatisk nødbremse som standard (Polo, Passat, Touran, Golf, Up og Tiguan), og det samme gælder Skoda-modellerne Octavia og Fabia, Opel Astra, Mercedes-Benz C-Klasse og Toyota Yaris. Toyota tager 5.000 kr. for systemet i Aygo (standard i X-Clusiv), mens Ford beder kunderne om mindst 3.750 kr., hvor adaptiv fartpilot også indgår. Citroën C3 har systemet som standard i tre ud af fem modeller, mens det koster 5.500 kr. til de billigste varianter. Den franske arrogance er værst hos Renault, hvor hverken Clio eller Captur fås med automatisk nødbremse. Kigger vi udenfor top 20, er der mange slemme overraskelser i vente, bl.a. hos Audi og Opel: til A3 koster automatisk nødbremse ekstra, og Opel tilbyder det end ikke til Corsa.

Foto: Picasa. Den franske syge? De franske biler i top 20 viser alle symptomer, men værst står det til med Renault-modellerne Clio og Captur (billedet): automatisk nødbremsesystem fås slet ikke Fold sammen
Læs mere