Louise Roe: »Jeg er nok lidt maskulin i mit udtryk«

Louise Roe designer stilrent minimalistisk interiør, der lægger sig i spændet mellem mand og kvinde. Hun finder nemlig inspiration i modsætninger.

Louise Roe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Malmstrøm
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Personen

Louise Roe startede med at designe i en noget anden boldgade end det smagfulde og strømlinede interiør, hun har slået igennem med.

»Jeg lavede funktionelt fitnesstøj, da jeg var færdig på designskolen. Der var alt for meget popkultur i fitnesstøj, alt for meget blomster og g-streng dengang i 90erne. Det prøvede jeg at nedtone ved at lave noget basic gråmeleret og sort fitnesstøj,« fortæller hun.

Louise Roe har fire børn med manden Jan, der arbejder med logistik, og familien er basen i Louise Roes liv. Det har ikke været nemt at starte sit eget mærke op, samtidig med hun stod med små børn, men Louise Roe er født optimist. Hun tænker ikke i begrænsninger, for hun skal nok finde ud af det.

Det handler bare om at finde den bedste løsning. Æstetikken og skabertrangen er nogle af hendes grundpiller, og det var nok kommet til udtryk, uanset hvilken vej hun havde valgt.

»Jeg kunne godt have tænkt mig at være møbelsnedker. Men hvis jeg bevæger mig derhen, bliver det nok nærmere et småmøbel, « fortæller hun. Louise Roe er ikke den, der overlader det praktiske til andre. Hun har forståelse for både det artistiske og det forretningsmæssige, og det er nok en del af hemmeligheden bag hendes succes. Hun bestemmer selv, og der er ikke nogen, der skal stå og hviske hende noget i øret.

Inspirationen

Louise Roe bliver inspireret af former, strukturer og arkitektur. Det kan være hendes iPhones runde hjørner eller et flot tag, der kan overføres til strik. Louise Roe har en forkærlighed for organiske og gedigne materialer som glas og uld, som man ved, hvad er.

»Jeg har altid været lidt af en drømmer. Jeg har altid godt kunne lide ting, der var æstetiske og pæne,« forklarer hun.

»Det handler om det rene udtryk. Det handler om at få ro på, men med en personlig vinkel. Jeg kan godt lide, at der en fortælling i produktet«.

Louise Roe lader sig også inspirere af modeverdenen, hvor hun oprindeligt er uddannet som beklædningsdesigner. Det gælder blandt andet de enkle kvalitetsdesign fra Alexander Wang og Philip Lim.

»Jeg er nok lidt maskulin i mit udtryk. Der skal være en balance mellem mand og kvinde. Det kan være et helt stramt design med en let lyserød farve. Jeg synes, det er rigtig synd, at der er så mange hjem rundt omkring, der kun er domineret af piger. Det skal være en balancegang ligesom i et forhold. Det er også sådan, jeg ser design: der skal være en balance mellem lyst og mørkt, hårdt og blødt«.

Louise Roe finder stor inspiration i modsætninger, og derfor finder man også print af hårde bygninger på hendes bløde puder. Hun nyder at kigge på andres smukke design og kunne nogen gange godt ønske, at hun selv var kommet på det.

Processen

Louise Roe bliver helt høj, når hun finder på noget nyt. Nogle gange skal det lige have lov at ligge og ulme og finpudses, før den endelige idé finder sin form et par uger senere. Men den gode idé lander gerne, når hun er i gang med noget andet.

»Hvis jeg ser noget i et magasin, hvor jeg tænker, at strukturen er helt fantastisk, så tager jeg et billede med min telefon. Der ligger rigtig mange inspirationsbilleder i min fotorulle. Så skynder jeg mig at tegne ned på en serviet eller et postkort, eller hvad jeg nu kan finde. Nogle gange har jeg nogle mærkelige sedler i min taske, hvis jeg ikke lige har noget at tegne på.«

Louise Roe har en stor del af sin produktion i Portugal, og det er et ret bevidst valg. De forstår, at hun ønsker de bedste materialer. I Indien har Louise Roe erfaret, at hun skal sige, at de skal lave det som til deres konge, før de er på bølgelænge. Det er vigtigt for hende, at produktet ikke bare er pænt, men også også er funktionelt.

»Lige nu går jeg og pønser på at lave nogle gulvtæpper. Det er jo også en del af indretningen, og man kan bruge en løber eller et tæppe til at gøre det hele til en helhed. Så kigger jeg på, hvad der findes på markedet i forvejen, for jeg er ikke interesseret i at lave noget, der allerede findes. Jeg finder først ud af hos leverandøren, hvad der er muligt. Hvilke teknikker har de, hvilke garner, hvad kan lade sig gøre. Måske kan man også finde på noget, de ikke har prøvet før.«

Motivationen

Louise Roe har en iværksætter i maven og har brug for at se ting udvikle sig. Faktisk kan hun blive helt ked af det, når tingene står stille for længe, hvis hun kan se muligheden for, at det kan blive bedre. Ser hun noget grimt, tænker hun i løsninger, der kan gøre produktet pænere. »Jeg bliver bare nødt til at skabe. Hvis jeg rent praktisk ikke kunne designe, ville jeg bage nogle fantastiske kager.«

Louise Roes tilgang til design er meget praktisk og pragmatisk. »Det er ligesom med kokke, der elsker at lave noget, der smager rigtig godt. Så er det her bare noget, der smager rigtig godt for øjnene. Når man først er kommet i gang, så er det svært at slippe,« fortæller Louise Roe.

Udover interiørkollektion har hun også en tøjlinje, der skal ses som et supplement. Her designer hun de ting, hun synes, der mangler på markedet. Det har et sportsligt præg og skal både være praktisk og se pænt ud. Det største problem kan være at lægge det kreative fra sig, for inspirationen rammer ikke bare inden for normale arbejdstimer.

»Man smider ikke tankerne væk, når man sætter sig ned i bilen eller på cyklen og kører hjem. Det kører også videre i weekenden. Når du er kreativ, får du inspiration fra alt, hvad du omgiver dig med. Bare du åbner et blad eller ser nogle tendenser, så tænker du videre. Det er også det, der er passionen og gnisten.«