Kunsten at skille sig ud

Hvis du ønsker at skabe et unikt hjem eller dit eget designbrand, er drømmen tættere på, end du tror. Ifølge trendforsker blomstrer lysten til at skabe blandt danskerne. Og den nye teknologi gør det muligt at føre ideerne ud i livet.

Hvis du ønsker at skabe et unikt hjem eller dit eget designbrand, er drømmen tættere på, end du tror. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Først skabes vi og så skaber vi. I løbet af barndommen skaber vi både tårne af klodser og relationer til dem omkring os. Så uddanner vi os til fremtiden og kreerer karriere, familie, et hjem. Desværre undertrykker mange skabertrangen, når netop den tidskrævende familie og karriere fylder timerne ud. Der er hverken tid eller råd til at være alt for kreative. Den indre musiker/forfatter/tegner forbliver inde.

Men nogle tør skille sig ud. Se bare på de unikke cykler overalt i København. Vilde farver, ombyggede budcykler, specialfremstillede stel. Eller på yngre kvinders hjemmelavede mobilcovers: Prydet med glimmer, pastelfarver og personlige tegninger. Der er også kække mikrobiler i gaden, der skiller sig ud fra danskernes foretrukne, sølvgrå stationcar. En skriggrøn Opel Adam med orange fælge. En cremefarvet Fiat 500 med klistermærker, der forestiller det italienske flag. Måske kender du nogen, der har skabt en reol af gamle Tuborg-ølkasser? Eller et sofabord af en træstamme?

To, der tør

Berlingske har mødt et par af dem, der tør skille sig ud: Grønlandske Sussi Rødgaard Hansen (31) samt Michael Stampe (33) fra Aarhus. De har skabt noget unikt omkring sig i deres fritid, uden at det gik hårdt ud over hverken familie, job eller pengepung. I 2012 besluttede Sussi Rødgaard Hansen sig for at give smykkedesign en chance. To måneder senere havde hun en fritidsvirksomhed, og i dag vokser hendes brand, »Duuden Design«, i såvel Grønland som Danmark og udlandet.

Michael Nielsens kreativitet forbliver til gengæld inden for familiens fire vægge. I stedet for at hænge en moderne fladskærm op på væggen i stuen, købte han et 54 år gammelt TV, hev den forældede elektronik ud af kassen og satte en ny fladskærm i kabinettet. Det passer bedre i deres stue, mener han. Og det gør familiens indretning unik.

Ifølge trendforsker Mads Arlien-Søborg fra research- og designvirksomheden »We Made It« opstår der hos mange for tiden en fornyet interesse for at skabe, designe og udtrykke sig selv kreativt.

»Heldigvis«, siger han.

»Der er ingen tvivl om, at vi de kommende år kommer til at se endnu mere design skabt af privatpersoner. Det er først og fremmest teknologien, der har gjort det både lettere og billigere for folk at føre deres idéer ud i livet,« siger Mads Arlien-Søborg.

Når trendforskeren taler teknologi, mener han eksempelvis 3D-printere, der efterhånden vækker udbredelse i private hjem. Med disse kan ethver designe hvad som helst og straks printe en prototype ud. Herefter kan man enten aflive eller forfine designet af legetøj/askebæger/pyntedims/hvadsomhelst direkte på computeren. Og gentage processen til »den er der«.

Få hjælp

Men har man ikke lyst til selv at investere i dyrt udstyr for at søsætte et projekt, der måske ikke engang lykkes, kan man i dag få en række nyere, danske designfirmaer til at gøre det for en. Et af de firmaer er det tre år gamle Cotter.dk, der blandt andet gjorde det muligt for Sussi Rødgaard Hansen at få succes som smykkedesigner.

»Vores formål er at gøre det så let som overhovedet muligt for folk at få skabt deres designs. Vi forsøger at mindske afstanden fra idéen, til du rent faktisk sidder med et færdigt produkt i hånden,« siger Jarl Vindnæs, der er medstifter og chef i Cotter.dk. Hvis man uploader en tegning af et værk på deres hjemmeside, bliver det automatisk og stort set øjeblikkeligt produceret enten på Cotters egne laserprintere eller hos en ledig producent et andet sted i landet. Inden for tre dage vil posten eller et bud stå på designerens dørtrin med det ny, originale værk.

»Det handler om at give magten direkte til designeren. Jeg plejer at sammenligne det med udviklingen i musikbranchen. I dag kan man indspille, mixe og producere en sang direkte hjemme fra stuen. Et nystartet band kan altså spare pengene til en dyr producer. Men det er heller ikke længere nødvendigt med et pladeselskab, da man selv kan skabe opmærksomhed om sin musik på nettet. Det er det samme, vi gør med designs. Du skal blot få idéen, så sørger vores hjemmeside, programmer og elektronik for, at en prototype lander på dit bord med det samme,« siger Jarl Vindnæs.

Modreaktion

Ifølge Mads Arlien-Søborg er der masser af prestige forbundet med at skabe noget unikt. Hvad enten det er pynteting til huset eller et forsøg på at opbygge et nyt kunstnerisk brand og tjene lidt ekstra penge.

»Det her er en modreaktion på, at meget af det masseproducerede design i dag er ensartet. Det gælder ikke bare alle de her fladskærme og biler, der ligner hinanden. Der står jo også Boliga-, Hay- og Ikea-møbler overalt i folks hjem,« siger Mads Arlien-Søborg.

Ifølge trendforskeren opstår der altid modreaktioner, når moden bliver for ens. Det er det, Michael Stampe udtrykker, når han ombygger et gammelt TV.

»Han er langt fra den første, der tager vintage-produkter og placerer dem i moderne hjem. De bevægelser har vi i årevis set i for eksempel USA. Men det er et glimrende eksempel på, at der ikke skal så meget til, før man virkelig formår at skille sig ud fra mængden,« siger han.

Og netop det at skille sig ud på visse punkter er i dag i langt højere kurs end at passe ind.

»For få år siden skulle man helst have en gennemført nordisk, minimalistisk eller romantisk stil. Men i dag skal indretningen hellere afspejle den person, man er. Det bliver først rigtig trendy, hvis man gennem sine designvalg formår at udtrykke sit personlige indhold. Med andre ord skal man kunne aflæse hvilken type, et menneske er, når man træder ind i vedkommendes hjem. Og det kan du jo selvfølgelig ikke, hvis der kun er møbleret med hvide 7er-stole af Arne Jacobsen og pynteting fra Illums Bolighus,« siger Mads Arlien-Søborg.