Kia går offensivt ind i 2018

Opdateret 7-personers SUV supplerer den nye luksus sportsedan Stinger i kampen om frafaldne BMW og Audi kunder. 2018 kan meget vel blive Kia's helt store år.

Kia Sorento er blevet opdateret og i sær topudstyrsversionen GT-Line (forrest til højre) har den fået fuld gas med ekstraudstyret. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Det er som om koreansk bilindustri lider af en slags napoleonskompleks. De kommer fra ydmyge kår og har ikke en flot historie, og derfor synes de ekstra opsatte på at erobre verden – i automobil forstand, uden at stå tilbage for konventionel varemærketankegang. For mens Ford og Opel stort set har affundet sig med at spille anden violin i forhold til BMW og Audi, når det kommer til luksuriøse prestigebiler, så fortsætter Kia modeloffensiven ind i premiumsegmentet. Deres nye Kia Stinger der fås med en 370 hk V6 motor og baghjulstræk, og som er konstrueret af et hold med en forrygende tidligere BMW-ingeniør i spidsen, imponerer som en bil der på køredynamik kører op med en BMW 5-serie, og som på kvalitetsfornemmelse er markant lækrere end en Opel Insignia eller Ford Mondeo. Nuvel – startprisen er +600.000 kr., men den leverer en pakke, der har imponeret anmeldere over hele verden – undertegnede inklusiv.

Kia Stinger GT med 370 hk fra en V6 motor er Kia's første vellykkede luksusvogn. Den er køredynamisk forrygende og på kvalitetsoplevelse og udstyr er den en hvid duel-handske på kinden af BMW og Audi. Foto: Henrik Dreboldt Fold sammen
Læs mere

Men for at Kia Stinger ikke skal stå alene, har Kia nu givet deres fyrtårns-SUV en ordentlig overhaling, så den velpolstrede bilkøber nu kan få både en SUV og en sportslig sedan, der holder premium-niveau.

Den faceliftede syv-personers SUV Sorento lander nemlig i disse dage hos landets Kia-forhandlere, og den har fået en del ekstra komfortudstyr, samtidigt med at prisen er sænket markant i forhold til forgængeren – fra 511.194 kr. til 449.990 kr. – for at være helt præcis. For de penge kommer man ombord i basisudgaven Vision, der har fået Apple Carplay, bakkamera og automatisk lys som standardudstyr. Men vil man virkeligt have meget bil for pengene, så skal man op i en GT-Line til 699.999 kr., hvor udstyrslisten tæller alt fra læderinteriør til fuldt LED-lys, 8” tommer skærm, trådløs mobiloplader og meget mere. Sorento fås kun med en motorversion – nemlig en 2,2 liters dieselmaskine på 200 hk. Den er let opdateret i forhold til forgængeren, men køreoplevelsen formodes alligevel at være markant mere raffineret, da den gamle 6-trins automatgearkasse er erstattet af en ny 8-trins gearkasse, så både brændstoføkonomi og lydniveauet i kabinen er forbedret, samtidigt med at mellemaccelerationerne er tanden skarpere.

Det lyder alt sammen besnærende på papiret, men om den matcher Kia Stinger og kan kører lige op med sine sydtyske konkurrenter, det må en testkørsel senere på måneden afslører. Men sammenholdt med Kia’s introduktion af opladningshybriden Kia Niro Phev og den nye lille SUV Stonic, så har koreanerne lige nu et modelprogram, der både på alder, aktualitet i forhold til efterspørgsel og værdi-for-pengene bør gøre de fleste europæiske bilproducenter sundt bekymrede.