Kendt designfirma fik gavn af krisen

Normann Copenhagen var blot et barn, da krisen indtraf; ni år gammel og fuld af krudt bagi stormede virksomheden af sted, indtil finanskrisen tvang dem til at stoppe op, skære ind og fokusere, forklarer direktør Poul Madsen.

Normann Copenhagen Flagship Store på Østerbro i København har tidligere været både teater og biograf, og det imposante lokale er renoveret med respekt for stedets historie. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regnen vælter ned den dag, Boligen har sat den ene direktør i Normann Copenhagen, Poul Madsen, i stævne for at få en snak om det at drive designvirksomhed i et kriseramt Danmark, hvor konkurs og underskud er mediernes yndlingsord.

Regnvejret er på en måde den perfekte scenografi til et interview om krise og økonomisk hårde tider, men da Boligens udsendte træder ind i Normann Copenhagen ved Trianglen på Østerbro, bliver regnen blot til et svagt minde, der har gjort fødderne lidt våde, for det kæmpestore, højloftede lokale, spækket med design i topklasse og smukke ting, kan tage pusten fra enhver design-interesseret.

Og har man fulgt en smule med i, hvad der er sket fra Normann Copenhagens side de sidste par år, er finanskrise heller ikke det første, man tænker på. Firmaet har nemlig spyttet nye produkter ud i et tempo, som kan gøre selv den mest rutinerede designskribent forpustet. 24 helt nye produkter blev det for eksempel til i 2012.

Men hvordan kan det lade sig gøre? Har den relativt unge designvirksomhed da slet ikke mærket krisen? Jo, siger Poul Madsen. De har i allerhøjeste grad mærket krisen og har måttet handle ud fra den.

- Krisen ramte os som en knytnæve, da den kom. Ligesom den gjorde ved de fleste andre både virksomheder og private. Den var jo en overraskelse, som vi ikke havde set komme, men faktisk vil jeg sige, at krisen har været rigtig god for os på mange måder. For eksempel fik vi lært at fokusere på det, vi er gode til, og fik ryddet godt op i hele organisationen, forklarer Poul Madsen.

Han skabte Normann Copenhagen i 1999 sammen med Jan Andersen, og gennem de sidste 14 år er virksomheden blevet til en af de helt store spillere på den danske designscene, og da tiderne var rigtig gode i det danske samfund først i 00erne, stormede det relativt unge firma ud over stepperne med en fart, som blev bremset brat, da finanskrisen ramte landet i 2008.

Og det var faktisk heldigt for Normann Copenhagen, siger Poul Madsen.

- Det kan selvfølgelig lyde lidt sært, men krisen kom faktisk på et rigtigt godt tidspunkt for os, når den nu engang skulle komme. Vi havde helt klart gang i mange ting i FOR mange ting der i 2007-08, og det betød, at vi glemte at gøre det, som vi var gode til. Krisen betød derfor, at vi fik samlet godt op på, hvad der egentlig var vores klare kerneområde og -produkter, forklarer Poul Madsen og uddyber:

- Vi bevægede os i alt for mange retninger, og det var jo, fordi der var nogle år, hvor vi kom alt for let til mange ting. Vi kom alt for nemt til likvider og alt for nemt til omsætning, for i de år kørte det jo godt for alle, og det var der bare ikke rigtigt nogen, som forestillede sig, ville stoppe. Verden blev nok lidt grådig.

Følg boligstoffet på Facebook

Så krisen ramte Normann Copenhagen hårdt. Poul Madsen fortæller om nogle ret slemme år i 2008, 2009 og lidt ind i 2010, hvor folkene bag virksomheden brugte ALT energi og fokus på bare at holde skuden oven vande. En stor gæld var svær at håndtere, når det samtidig var krisetider, og der var ikke rigtigt hul igennem til hverken detailbutikkerne, som skulle sælge produkterne, og slutkunderne, der ikke valgte Normann Copenhagens produkter, når de stod i Inspiration, Illums Bolighus eller et andet sted med Normann-produkter på hylderne.

- Helt konkret har vi været igennem en turn-around, som vi selv har stået for. Vi har været igennem en proces, hvor alle ting i firmaet er blevet vendt, og vi har måttet kigge på hele set-uppet; hvad bruger vi penge på? Hvad bidrager det med til virksomheden? Vi har været nødt til at blive mere strategiske, for vi er i en tid, hvor vi ikke kan bruge penge på noget, som ikke er direkte målbart.

Undervejs i den proces opdagede Jan Andersen og Poul Madsen, at virksomheden ikke havde et bredt nok produktsortiment. Der var simpelthen ikke Normann Copenhagen-produkter nok ude på hylderne, og det har de gjort noget ved.

- Det, vi kunne se, var, at hvis vi ville have butikkerne til at tage vores produkter ind, og hvis vi ville have slutkunderne til at købe dem, så skulle vi have flere nye produkter. Derfor har vi øget vores sortiment voldsomt på det seneste, og det betyder jo, at vi får mere plads ude i butikkerne og bliver set mere. Vi indså, at det sortiment, vi havde, da finanskrisen kom, ikke var spændende nok. Det var for gamle ting, og de nyeste ting i sortimentet var ikke produkter, som virkede særligt godt for os og butikkerne. Så ud over en finanskrise stod vi også med nogle detailkunder, der ikke var så tilfredse med os, og det måtte vi jo handle på og det håber jeg, at kunderne også kan se, når de står i Illums Bolighus eller Inspiration, eller hvor nu de står.

Poul Madsen forklarer videre om det nye og større sortiment:

- Vi har udvidet sortimentet i flere retninger. Vi har selvfølgelig set på, hvilke kunder vi allerede har og udviklet produkter til dem, men vi har også set på, hvilke kunder vi ikke har, og prøvet at udvikle noget til dem. Blandt andet derfor er vi begyndt med en møbelproduktion, hvor vi stadig synes, at vi mangler nogle ting, men når vi rammer foråret og den store Milano-messe, så skulle vi gerne kunne komme hele vejen rundt i boligen.

En anden ting, der ifølge Poul Madsen har fået Normann Copenhagen igennem krisen med skindet på næsen, er, at virksomheden ikke kun er stor på den danske designscene, men også den udenlandske.

- Vi har lige fra starten tænkt på hele verden som vores legeplads. Vi har en eksport på 60-65 procent, og det stiger støt. Sidste år eksporterede vi til 80 lande, primært som internethandel. Det betyder, at vi ikke er så sårbare, fordi vi ikke har lagt alle vores kræfter og penge på det danske marked. Havde vi kun haft de danske isenkræmmere og design-butikker som kunder, da krisen ramte, ved jeg ikke, om vi havde stået her i dag. Men fordi vi er så mange steder, så vil der forhåbentligt altid være lande, hvor det går rigtigt godt.

Så Normann Copenhagen står stadig i dag. Og virksomheden er stadig en stærk spiller i designbranchen. Efter en hård turn-around, hvor det ifølge Poul Madsen ikke altid var lige sjovt og kreativt på kontoret, og det store arbejde med at få sortimentet til at fungere i de nye tider, synes direktørerne nu, at de står med fornyet kraft og klar til den nye virkelighed, som finanskrisen har betydet.

- Vores sortiment er nu meget bredt, både i forhold til produkttype og farver, men også helt ned til prisniveauet. Vi har både en dåseåbner til 20 kr. og en sofa til 24.000 kr. i vores sortiment, så vi kan byde ind med det meste. Det er noget særligt, og det er svært for andre at konkurrere med.

Derudover ser de to bagmænd positivt på fremtiden. Ikke bare på egne vegne, men Poul Madsen aner fremgang og positiv udvikling i hele designbranchen og samfundet.

- Vi oplever, at der er mange, som gerne vil have mere plads på messerne næste år, og generelt ser man jo også bare færre Chok! Alt skal væk-udsalg derude. Jeg tror, at virksomhederne har fået konsolideret sig, og her i Normann Copenhagen ser vi i hvert fald meget lyst på fremtiden.

Udenfor vælter regnen nu fortsat ned, da Boligens udsendte forlader Normann Copenhagens lokaler. Men med Poul Madsens positive ord i kroppen er de våde fødder lidt lettere at håndtere.