Kan man sælge luksus i krisetider?

Bang & Olufsen er et af de stærkeste designbrands i landet, men selv de stærke mærker finanskrisen. Firmaet forsøger at produktudvikle sig ud af de hårde tider, og seneste produkter er et nyt lydsystem og tv.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste uge stod en stor gruppe danske og internationale design- og teknologiskribenter i et mørkt rum i DR Byen og ventede spændt, indtil tunge tæpper faldt til jorden og afslørede BeoVision 11, Bang & Olufsens nye fladskærms-tv.

Op på scenen trådte direktør Tue Mantoni, der gav en udførlig præsentation af produktet.

- BeoVision 11 er vores seneste tv-løsning. Det er vigtigt for os at slå fast, at vi med dette tv er fuldt på højde med konkurrenternes teknologi og ligefrem lidt foran på nogle punkter. Og så har vores tv-design gennem tiden gennemgået en design-evolution, så der er genkendelighed i designet, samtidig med at det føles helt nyt og meget moderne.

Bang & Olufsen er et af de designnavne, som alle danskere kender. Brandet er klart et luksusbrand. Det nye BeoVision 11 begynder for eksempel ved lige knapt 47.000 kr. for 40 tommer- modellen. Måske ikke ligefrem priser, der ligger til højrebenet for en finanskrise-ramt familie i Danmark. 

Følg også boligstoffet på Facebook

Men Tue Mantoni tror på, at Bang & Olufsen stadig har en stor berettigelse i hjemlandet.

- Vi tror egentlig ikke, at danskerne adskiller sig fra så mange andre nationaliteter. Fantastiske produkter og en god service er vel de vigtigste elementer. Danmark er selvfølgelig specielt, fordi mange folk har en mening om, hvilke produkter vi skal lave, hvilke produkter vi ikke skal lave, og hvordan vi i det hele taget skal køre vores forretning, siger han.

Og lige nu kører virksomheden med underskud i regnskaberne. Senest afslørede regnskabet for årets første kvartal et underskud på 47 millioner kroner. Men det får ikke den administrerende direktør til at virke bekymret.

- Første kvartal endte, hvor vi forventede, og på niveau med det, vi havde udmeldt. Efter en vækst kvartalet før på over 20 procent, var der tydeligvis nogle, som var skuffede over, at vi ikke så samme vækst i det efterfølgende kvartal. Vores kvartaler drives dog i høj grad af produktlanceringer, så nu går vi endnu et stærkt kvartal i møde på grund af BeoVision 11 og det ligeledes nye BeoPlay A9-system.