Kählers tidligere keramiker åbner eget værksted

Efter 20 år hos Kähler Keramik åbnede keramiker Heidi Fournier sidste år sit eget keramikværksted, hvor hun ud over unika keramik også producerer og sælger egne malerier.

Heidi Fournier er især optaget af at eksperimentere med flere tynde lag af maling, som kendes fra akvarelkunsten. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Keramiker Heidi Fournier har siden barns ben været optaget af noget kreativt, som også er hendes levevej i dag. Hun begyndte sin karriere med en uddannelse som porcelænsmaler på Den Kongelige Porcelænsfabrik, også kendt som Royal Copenhagen, men arbejder i dag som keramiker og kunstmaler med eget værksted i Næstved, så hun har formået at forene sin hobby med sin levevej.

Som et nyt tiltag er hun begyndt at åbne sit værksted for intererede, der kan komme og lære at male deres eget keramik i hendes åbningstid, ligesom hun afholder kurser med at dreje og modellere keramik.

»Jeg har altid vidst, at jeg skulle arbejde med noget kreativt, da jeg er glad for at bruge mine hænder på alt fra at tegne og male til at sy tøj,« siger Heidi Fournier, 49 år, som efter syv år hos Royal Copenhagen søgte nye udfordringer som keramiker og produktudvikler hos Kähler Keramik.

»Jeg trængte til at lave noget andet end at male blå blomstmotiver på hvidt porcelæn, selv om det var nogle spændende år, trods de lidt ensformige opgaver,« siger Heidi Fournier, som hos Kähler Keramik bl.a. havde et tæt samarbejde med en lang række kunstnere. Desværre gik Kähler Keramik konkurs, men firmaet blev overtaget af Holmegaard Glasværk. Firmaet, hvor Heidi Fournier fik job – igen som keramiker og produktudvikler.

»HOLMEGAARD GLASVÆRK fortsatte produktionen af Kähler Keramik, og jeg var med til at videreudvikle deres produkter og kom i den forbindelse på mange spændende rejser til Kina, Portugal og Berlin, som vi samarbejdede med,« siger Heidi Fournier. Da Holmegaard Glasværk så også gik konkurs, genåbnede en del af firmaet som Holmegaard Park, hvor Heidi Fournier blev ansat på freelancebasis som keramiker og eventkoordinator.

»Jeg var her med til at starte en keramikafdeling op, hvor vi producerede unika keramik, ligesom interesserede kunne komme og male deres eget keramik,« siger Heidi Fournier, der til Holmegaard Park designede keramikserien Moor, som var inspireret af naturen i Holmegaard mose.

Serien består af hånddrejede vaser, krus og kander, som er glaseret i bløde pastelfarver – og inspireret af mosens douce nuancer. 

»DESVÆRRE GIK HOLMEGAARD Park konkurs i 2012, og samme år var jeg så uheldig at blive ramt af brystkræft, som jeg dog er helbredt for nu, så flere ting ramlede samtidig, « siger Heidi Fournier, der for nylig er flyttet ind i et nyt, stort hus med sin mand og to hjemmeboende børn på henholdsvis 16 og 17 år.

Hun har i dag efter mange års ansættelse som keramiker fået opfyldt sit ønske om at få sit eget værksted, hvilket betyder meget for hende, da hun nu for alvor kan udfolde sine kreative evner og videreudvikle sit personlige fingeraftryk på keramikken og i malerierne.

»Mine malerier er inspireret af naturen, det naivistiske og silhouetter af mennesker, som jeg maler med akrylmaling. Jeg maler også abstrakte billeder, som er skabt ud fra øjeblikkets intuition,« siger Heidi Fournier, der som det seneste også er begyndt at lave porcelænssmykker.

»Jeg har også taget en gammel teknik op, begitninger, som vil sige, at jeg indfarver ler og dekorerer i en ’vådt på vådt’-teknik. Jeg bruger også en gammel japansk teknik, raku, som får overfladen til at krakelere, så resultatet aldrig er til at forudse,« siger Heidi Fournier. 

Og netop det overraskende moment i hendes kreative skabelsesproces er det, som fascinerer hende i hendes daglige arbejde.

»Jeg kan rigtig godt lide, når ting udvikler sig undervejs i processen. At tilfældighederne råder, og jeg samtidig kan være lidt spændt på at se resultatet,« siger Heidi Fournier, som foretrækker, at hendes ting ser håndlavede ud og gerne må være en smule ’skæve’.

Keramikken skal helst være unikaprodukter og fremstå lidt rustikt, ligesom det håndværksmæssige gerne skal bevares, når Heidi Fournier skaber kunsthåndværk.