Kåring: Årets Bedste SUV 2018

Udvalget eksploderer i den mellemstore SUV-klasse, og nu er premiummærkerne for alvor tjekket ind. I et rekordfelt af syv potentielle vindere finder vi Årets Bedste SUV 2017

Hele feltet samlet. Fra venstre er det: BMW X2, Volvo XC40, Jaguar E-Pace, Nissan Qashqai, Peugeot 5008, Skoda Karoq og Volkswagen T-Roc. Foto: Henrik Dreboldt Fold sammen
Læs mere

Enhver kåring kræver en afgrænsning, og fordi udvalget af SUV’er vokser hurtigere end en bolledej med dobbelt op på gær i en varm vindueskarm, så har vi i år udvidet antallet af SUV-klasser fra to til tre i vores kåring af Årets Bedste Biler 2018.

Luksus-SUV-klassen gemmer vi til efteråret, mens den nye mini-SUV-klasse rammer bordet med den grønne dug midt på foråret. Det efterlader de mellemstore SUV’er i deres egen boksering.

Det er her, størstedelen af SUV-salget ligger – anført af Nissan Qashqai, der startede hele SUV-festen tilbage i 2007. Den var Danmarks tredjemest solgte bil i 2017, og det vidner om, hvor populære de hævede pseudo-offroadere efterhånden er blevet. Hver fjerde bil, der sælges i Europa lige nu, er en SUV – og her tæller alt med – fra Suzuki Ignis til Range Rover Velar.

Mellemklassen har været rimelig klart defineret frem til nu, men nu er premiummærkerne (der ellers startede med at lave store SUV’er) begyndt at vejre morgenluft i den mellemstore SUV-klasse, og derfor suppleres de klassiske Qashqai-konkurrenter som Peugoet 5008 og Volkswagen T-Roc med tre premiumbiler i årets finale.

De er dyrere end de klassiske familiebilmærkers modeller, men det harmonerer meget godt med den anden trend på bilmarkedet lige nu – nemlig en søgning mod premium. Mange bilkøbere, der før kørte Ford Mondeo eller Volkswagen Passat, er i dag rykket op i en Mercedes C-Klasse eller BMW 3-serie. Både fordi leasing- og firmabilordninger har gjort det billigere, men også fordi premiumproducenterne er blevet markant mere aggressive i jagten på nye kunder.

erfor vil en kunde, der kigger på en veludstyret Nissan Qashqai til 350.000 kr. formodentlig også kaste et blik på en Volvo XC40 eller en Jaguar E-Pace med frapriser på omkring 400.000 kr. Det er logikken bag sammensætningen af feltet til denne kåring. Ellers er bilerne valgt ud fra vores professionelle betragtning af, hvilke biler der er bedst i klassen lige nu, og som ikke har været oppe imod sidste års vinder, Peugeot 3008 (der i år er repræsenteret ved den 7-personers version 5008), og se sig slået (Volkswagen Tiguan og Seat Ateca med flere tabte til 3008 i 2017).

Testen foregår over en dag, hvor syv dommere (fem fagdommere og to lægmandsdommere) kører alle bilerne på skift. Derefter går vi til afstemning, hvor bilerne rangeres fra vinder til taber og får point efter to-tabellen. Det er ikke de enkelte testbiler, men modellen generelt der er til eksamen, så inden testen har vi nøje gennemgået motorprogrammer, udstyrsniveauer og priser, så dommerne kan vurdere modellen generelt på basis af den specifikke testbil.

Svenskeren rydder bordet

BMINTERN - ccc Fold sammen
Læs mere

Maksimum er 98 point, og den nye Volvo XC40 scorer 90 point. Det er en relativ solid sejr med fem førstepladser, en enkelt andenplads og en fjerdeplads fra vores meget ’værdi for pengene’-orienterede seniordommer.

Det kan ikke gøres meget bedre. På plussiden nævner dommerpanelet dens kompromisløse skandinaviske design over en bred kam. Den er detaljernes konge, og som en af dommerne sagde, så er den Michelinkok-agtige facon, den lægger sprinklervæsken ud på forruden på (dysser integreret i viskeren), en understregning af bilens overskudsattitude. Den er komfortabel, støjsvag (undtagen under kraftig acceleration), rummelig og let tilgængelig rent funktionelt.

På minussiden er der ikke nogen voldsomme indvendinger, da den holder et højt bundniveau. Men maser vi den kritiske monokel helt ind i øjenhulen, kunne dens brændstofforbrug godt være marginalt lavere (sammenlignet med tilsvarende premiummodeller over hele motorprogrammet), dens assistentsystemer forekommer en anelse for forsigtige, og så er udsynet skråt bagud ikke imponerende.

Men intet af det giver den mange ridser i lakken i forhold til ren ’jeg må eje’-faktor. Testholdet er over en bred kam bare godt gammeldags automobilforelsket.

Franske hverdagsdyder

Peugeot 5008 Fold sammen
Læs mere

Sidste år vandt Peugeot 3008 titlen som Årets Bedste SUV, og i år er 5008 (der dybest set er en forlænget 3008 med plads til to mere på et sæde, der kan vippes op af bagagerumsgulvet) inviteret med for at forsvare titlen.

Den gør det med 70 point forrygende, men XC40 er bare svær at bide skeer med. Men ser vi på værdi for pengene, er 5008 testvinderen, for den fås fra 279.990 kr., og allerede der er udstyr og motorisering ganske fornuftig. Kombineret med et bagagerum af garagedimensioner og de to ekstra bonussæder scorer den højt på alle de praktiske og fornuftige faktorer. Uden at den er kedelig af den grund.

Kabinen er radikalt designet med ren digital instrumentering, et spøjst lille rat og stof på instrumentbordet. Men det er veludført, og en af dommerne siger, at vidste man ikke det var en Peugeot, kunne man fristes til at tro, at den også var en premiumvogn – baseret på omgivelserne oplevet fra førerpladsen.

På negativsiden er der et par dommere, der slet, slet ikke kan komme overens med den radikalt designede kabine, og så bliver den også en anelse for blød i affjedringen til nogle. Men Peugeot har truffet nogle grænsesøgende valg i designet af bilen, og det koster på almenappeal, og man må forvente, at nogen springer fra.

Uangribelig tjekke

Skoda Karoq Fold sammen
Læs mere

Hvor Peugeot har lavet 5008 ud fra devisen ’hvo intet vover, intet vinder’, virker det næsten, som om Skoda har arbejdet ud fra den diametralt modsatte devise på Karoq, altså ’hvo intet vover, alt vinder’. For Karoq er uangribeligt velkonstrueret og har et højt bundniveau på alle punkter. Tre andenpladser og to tredjepladser vidner om det høje bundniveau, og den får ros for at køre godt og neutralt, være veludstyret, rummelig og levere masser af værdi for pengene (fraprisen på 319.000 kr. afspejler, at Skoda stadigvæk kun kan levere topudstyrsniveauet Style på det danske marked).

Men hvor forgængeren Yeti virkede, som om den ville erobre kunder på at være anderledes og funky, så vil Karoq holde på allerede erobrede Skoda-kunder på at være konservativ og næsten selvudslettende i sit udtryk. På en skala fra 1 til 10 ville den ikke få under 7 i nogen disciplin, men heller ikke over 9. Den har ikke et eneste punkt, hvor den får nogen af dommerne op at ringe.

Som en dommer tørt bemærkede, så ville Blachman have losset den ud af ’X Factor’ på røv og albuer allerede ved den første audition, fordi den ikke byder ind med noget som helst, der kan hæve et øjenbryn. Men den pletfri præstation med højt bundniveau giver 68 point og en velfortjent tredjeplads.

Tysk køremaskine

BMW X2 Fold sammen
Læs mere

Den nye BMW X2 har testens højeste frapris, og selvom pris ikke er et afgørende testparameter, så er prisfølsomheden større i den mellemste SUV-klasse end blandt luksus-SUV’erne. Der skal alligevel en del til at lokke en Nissan Qashqai-køber op i halvmillionkronersklassen.

Der hvor den rundbarberer resten af testfeltet er på køredynamik.

Den er klart den skarpeste bil i feltet på en snoet sognevej, og den leverer en køreglæde, som flere af fagdommerne ikke har mødt før i en SUV i denne klasse. Men det er samtidig dens akilleshæl, for den er markant lavere end de andre testbiler og flirter med betegnelsen hævet stationcar, og med et lavt tyngdepunkt følger også en klar genvej til en skarpere køredynamik.

På den anden side så giver man køb på den højere siddeposition og det udsyn, den giver i trafikken, og det er netop en af SUV’ernes grundkvaliteter. Kombineret med den meget faldende taglinje, der koster hovedhøjde på bagsædet, får den kritik for ikke at være praktisk, og dermed er både den praktiske anvendelighed og den høje siddeposition kompromitteret, og det koster SUV-point blandt flere af dommerne. Så med 58 point lander den på fjerdepladsen.

Britisk charmetrold

Jaguar E-Pace Fold sammen
Læs mere

Den nye Jaguar E-Pace er en bil, der vækker folks følelser. Både på godt og ondt. Det var den bil, dommerpanelet brugte mest tid på at diskutere, og havde jeg ikke skåret igennem, ville vi formodentlig stadig sidde og diskutere.

Alle var enige om, at den ser smart ud udefra. Den signalerer også udpræget luksus og imponerer med en skarp frapris på under 400.000 kr. Men derefter hører enigheden op. Nogle kritiserer kabinen for at være rodet, overdesignet og forvirrende at bruge. Andre kritiserer enkelte udfald på kabinematerialer, hvor bilen generelt set signalerer luksus, så er der desværre plastflader omkring blandt andet gearstangen, hvor den ikke kommer i mål på luksusfinish.

Det efterlader et skizofrent luksusindtryk. Og skizofrenien fortsætter på den køredynamiske front, hvor undervognen er forrygende, styretøjet rigtig skarpt, men drivlinjen en anelse træg med en speederrespons (selv i dynamic-indstillingen), hvor man oplever skægget gro, fra man træder på speederen, til motoren tager omdrejninger. Det overordnede indtryk er, at bilen har høje ambitioner, men kommer for sporadisk i mål over en bred palette, og derfor bliver det til 48 point og en femteplads.

Bossen på salgslisterne

Nissan Qashqai Fold sammen
Læs mere

Nissan Qashqai er og bliver den ukronede konge af SUV-segmentet. Både fordi den grundlagde segmentet for alvor, og fordi den sælger over dobbelt så godt som nummer to i klassen. Det i sig selv aftvinger respekt. Qashqai blev derudover ansigtsløftet sidste år, og med to sejre i kategorien Årets Bedste SUV fra 2014 og 2015 er den selvskreven til en plads i finalen.

Men dens udfordring er, at ansigtsløftet ikke har bragt den op blandt de bedste i klassen. Den har en forrygende skarp frapris på 234.990 kr., og den topudstyrede Tekna+ med 165 hk, automatgear og firehjulstræk kan ikke tvinges over 400.000 kr. Den er samtidig praktisk, velkørende, ligetil, så alt i alt leverer den stadigvæk en stærk pakke.

Men den kan ikke løbe fra, at den ikke er ny. Opløsningen på infotainmentskærmen er testens klart dårligste. Det kan synes perifert, men i en tid hvor mange funktionaliteter styres derfra, er det lidt som at have et sort-hvid fjernsyn i farve-tv’ets tidsalder, og det frustrerer.

Støjniveauet er derudover højt fra et motorprogram, hvor basismotorerne heller ikke overbeviser længere. Så alt i alt kan den ikke siges at høre til blandt klassens bedste biler længere. Men dens priser er stadigvæk skarpe, så forvent ikke at den overgiver førstepladsen på salgslisterne foreløbig.

Tysk rosin i pølseenden

Volkswagen T-Roc Fold sammen
Læs mere

Sidste år løb Volkswagen med hele tre førstepladser i 10 finaler i Årets Bedste Biler 2017, så at en Volkswagen skulle indkassere en sidsteplads kan forekomme paradoksalt. Især fordi T-Roc er en charmerende størrelse, første gang man møder den. Men her skal vi også huske på, at der er en lang række biler, der er vejet og fundet for lette til finalen. Så en tabt finale er ikke lig med en dumboplads i segmentet.

Den høster stor ros for et fedt design både udvendigt og indvendigt, og infotainmentskærmen får i buketvis af roser. Den er decideret forrygende. Men køredynamisk opleves den lige en tand mindre skarp end f.eks. Skoda Karoq – som den deler en del teknik med, og her har Skoda og Volkswagen simpelthen byttet roller. Men der hvor kritikken er hårdest er på kabinekvaliteten.

Plastikken er hård som i en Volkswagen Transporter-varevogn bygget til et liv på byggepladser, og det harmonerer dårligt med Volkswagens image som leverandør af biler med pseudo-premium-ambitioner. Det rækker kun til 24 point og en kraftig opfordring til at få kigget på kabinematerialerne ved først givne lejlighed for et facelift af T-Roc.