Jonas Klein: »Funktionen skal være smuk i sig selv«

Jonas Klein tog i 2007 springet som selvstændig, autodidakt designer. For ham er det vigtigste ved et møbel, hvad det skal bruges til.

Jonas Klein. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Bering
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Personen: 

I 2007 tog Jonas Klein en beslutning, der skulle ændre hans liv for altid. Med to uddannelser bag sig som hhv. erhvervsdykker og pædagog besluttede den dengang 33-årige silkeborgenser sig nemlig for at forfølge drømmen om at blive designer.

»Jeg tænkte, at jeg hellere måtte give min drøm om at blive designer et reelt skud, før jeg slog mig ned og blev for stationær. Derfor gik jeg til banken og søgte om et lån, så jeg kunne opstarte min egen virksomhed,« fortæller Jonas Klein.

Banken afslog ansøgningen, men efter en rum tid lykkedes det designeren at finde en bank, der turde satse på hans idéer. Derefter slog han sig ned i det kreative kontorfælleskab Lynfabrikken i Aarhus.

»Jeg har altid haft hænderne skruet rigtigt på og haft masser af idéer til design, så til sidst sprang jeg ud i det. Lynfabrikken virkede som det helt rigtige sted at starte en jysk designvirksomhed,« siger han.

Allerede som 17-årig søgte Jonas Klein ind på Designskolen i Kolding, men blev afvist, fordi han var for ung. Det kunne dog godt betale sig at forfølge drømmen. »De første par år var ret hårde – det tager tid at lære branchen at kende, men nu går det rigtigt godt. Jeg laver bl.a. bestillingsarbejde for det store danske firma Normann Copenhagen, men får også lov til at lave eksklusive ting for mit eget firma, Supershape, så jeg har aldrig fortrudt min beslutning,« siger Jonas Klein.

Motivationen:

At have opnået drømmejobbet uden den traditionelle uddannelse gør, at Jonas Klein har motivationen for at forfølge sine helt egne design-ambitioner, der udmærker sig ved en udpræget enkelhed.

»For mig har det altid handlet om at skære det unødvendige fra, hvilket er blevet mit drive. Når jeg ser design, hvor enkelheden er indlysende, nærmest grænsende til det geniale, bliver jeg helt misundelig – jeg vil kunne skære tingene ned til en funktion, der skal være smuk i sig selv,« siger Jonas Klein.

At skabe produkter i deres reneste form er ikke den eneste drivkraft, som den 40-årige designer har. Han har også en drøm om at skabe produkter i god kvalitet.

»Jeg prøver at skabe møblerne simple, men samtidig i så godt håndværk, at både materialer og design kan holde. Jeg vil jo også gerne se mine møbler i folks hjem om 40 år. Det er en ambition at lave møbler, der kan blive til klassikere,« forklarer han.

Samtidig bliver Jonas Klein motiveret af udsigten til nye arbejdsopgaver både for andre firmaer og i eget regi.

»Det her er vitterlig mit drømmejob, og det har taget en del mod at nå til, hvor jeg er i dag, men jeg fortryder det ikke. Jeg kunne ikke forestille mig at lave andet. Jeg ser altid frem til nye produktioner af møbler og har bøger fyldt med gode idéer til de stille perioder, « siger Jonas Klein, hvis næste projekt er et bord, som han på nuværende tidspunkt ikke kan gå i nærmere detaljer om. 

Inspirationen:

For Jonas Klein har det aldrig skortet på idéer. Lige fra han var 15 år gammel, har han fyldt et utal af notesbøger med tekster, billeder og skitser til møbler.

»Jeg tror, jeg har idéer nok til de første hundrede møbler. Det er nu ikke, fordi det altid er færdige møbler, jeg skitserer. Nogle gange kan det være brudstykker af ting – jeg finder ofte inspiration i andre ting som for eksempel paraplyens skarpe kanter eller stokkens bløde afrunding,« forklarer han.

Selv om han har hundredevis af idéer på lager, har han indtil nu ’kun’ fået sat ca. 40 ting i produktion – møbler, der typisk opstår i spændingsfeltet mellem nye og gamle idéer.

»Jeg sætter mig typisk ned og brainstormer, når jeg fået en ny opgave. Er det for eksempel en stol, nedfælder jeg mine tanker om projektet, og går derefter i de gamle bøger for at finde gamle idéer, som jeg måske kan bruge igen – det kan være alt fra, hvordan benet skal monteres til sædet, eller hvordan sædets ryg skal udformes,« siger han.

Jonas Kleins inspirationskilder kan koges ned til et enkelt ord, nemlig funktion.

»Jeg skærer ind til benet i mit design. For mange designere lever af deres møblers udseende, og det vil jeg ikke. Hvis man går ud for at købe en stol, leder man jo efter noget at sidde på. Først når den funktion er opfyldt, kan man begynde at tænke over udseendet. Derfor har funktionen i sig selv altid været en inspirationskilde – den skal kunne bære designet,« siger han.

Processen:

Udover at være autodidakt designer, er Jonas Klein også selvlært i kunsten at fremstille møbler, hvilket han gør stor brug af, når selve idéudviklingen er vel overstået.

»Det er nok det, der adskiller mig fra de fleste andre designere: Jeg laver selv en del prototyper i mit værksted, før jeg finder frem til den helt rigtige kombination. For mig er det undervejs i fremstillingen af møblet med mine egne hænder, at jeg kan perfektionere det,« forklarer han.

Når først han har lavet et par udgaver af samme møbel, kommer den svære udvælgelsesproces, hvor hans designmantra om enkelhed og funktion rigtigt kommer i spil.

»Ser jeg for eksempel, at en stol kan klare sig med tre ben og en enklere sammenslutning af ben og sæde, beholder jeg den udgave, « siger Jonas Klein.

Derefter deles arbejdsprocessen op. Designer han for sit eget firma Supershape, sættes møblet typisk i en eksklusiv produktion. Har han derimod designet for et andet firma, afsluttes processen typisk hos dem.

»Jeg holder meget af både det eksklusive design, jeg selv kan lave, og det mere kommercielle, jeg kan skabe for andre. Det visuelle er som oftest på plads, når jeg præsenterer idéen for et firma, så det er produktionen, der skal på plads. Det kan resultere i småjusteringer, så firmaerne kan producere til en overkommelig pris, men jeg går aldrig på kompromis med udseende eller håndværk. Det skylder jeg mit design«.