Jaguar SV XE Project 8 er en bombe under tyske konkurrenter

Jaguars ekstreme udgave af XE skal gøre det onde ved de tyske konkurrenter, men kun 300 eksemplarer af SV Project 8 produceres

Den mest ekstreme Jaguar baseres på det britiske mærkes mindste model, firmabilen XE Fold sammen
Læs mere
Foto: Patrick Gosling / Beadyeye

Jaguar kalder det for det helt rigtige tidspunkt, men det er muligt, man ser på det med andre øjne hos Audi, BMW og Mercedes-AMG. Jaguar-Land Rovers interne udvikler af motormagi, Special Vehicle Operations (SVO) har annonceret den stærkeste og uden tvivl mest brutale bil til dato, XE SV Project 8.

Baghjul til de tre tyske konkurrenter Audi, BMW og Mercedes-AMG - ingen af dem kan konkurrere mod 600 hk i så kompakt en bil Fold sammen
Læs mere
Foto: Patrick Gosling / Beadyeye.

Baseret på Jaguars mindste model, den kompakte firmasedan XE, skal det nye projekt sætte de hurtigste modeller fra de tyske konkurrenter på plads: 600 hk fra en V8-motor på 5 liter med kompressor. Og den bliver ikke på projektstadiet og i drømmene, men vil blive håndsamlet i 300 eksemplarer på SVO's tekniske center i engelske Coventry og solgt på alle markeder, hvor Jaguar sælger biler. Kan man allerede nu se sig selv i en XE med 600 hk, er det en god idé at lægge billet ind med det samme, da 300 eksemplarer vil være væk på et øjeblik.

Det er ikke for sjov, at der står 8 på motorhjelmen. Herunder ligger en V8 på 5 liter med kompressor Fold sammen
Læs mere
Foto: Patrick Gosling / Beadyeye.

Konkurrenterne er langt bagud for nuværende, i hvert fald når det kommer til ydelse og/eller cylindre. Audi er klar med en RS 5 med seks cylindre og 450 hk, BMW har lanceret M4 CS med seks cylindre og 460 hk, mens Mercedes-AMG C 63 S kommer tættest på med V8 og 510 hk. En C 63 med højere ydelse skulle dog være på vej, og mon ikke tyskerne nu overvejer, om en ydelse med tallet 6 i starten er opnåelig? Den øverst ansvarlige hos Special Vehicle Operations, John Edwards, udtaler, at XE SV Project 8 vil tage aerodynamisk og teknisk performance til et nyt niveau, og siger samtidig, at det vil kunne ses på prisen. Det kunne tyde på, at den ekstreme XE kommer til at ligge langt over Mercedes-AMG C 63 S, som starter en smule under 1,6 mio. kroner med danske nummerplader.