Jaguar genopliver en praktisk model

Det britiske bilmærke genintroducerer stationcarformatet i form af XF Sportbrake

Foto: Jaguar. Det første billede af Jaguars nye stationcar viser ikke meget af formen, men man kan dog tydeligt se en skrå bagende
Læs mere
Fold sammen

Ville Jaguar droppe stationcars for altid? Fokus virkede til at være skarpt på SUV-modeller som F-Pace, den mindre E-Pace på vej og en el-drevet SUV, indtil videre kendt som I-Pace Concept - og da der ikke er kommet en ellers oplagt stationcarversion af XE, var det nærliggende at tro.

Men nu kommer 5-serie-konkurrenten XF alligevel igen som stationcar - som i første generation med navnet XF Sportbrake. Udmeldingen er kommet i dag med det første billede af bilen set fra oven. Det giver ikke de bedste betingelser for at se, hvordan bilen ser ud, men under den store tagspoiler gemmer sig en skrå bagende – hvilket gør det rimeligt at forvente, at heller ikke denne gang går Jaguar efter at overgå klassens pladskonge, Mercedes-Benz E-Klasse.

Foto: Jaguar. Den nye XF Sportbrake kommer næppe til at se anderledes ud fra denne vinkel end den XF sedan Fold sammen
Læs mere

Jaguars chefdesigner, Ian Callum, fortæller om designet, at silhuetten nærmest strækker sig uendeligt bagud, som skaber fart og sportslighed. I en klasse med tunge design er vi tilbøjelige til at tro ham selv uden ordentlige billeder. XF Sportbrake kommer som den for nyligt let opdaterede sedan med nye firecylindrede Ingenium benzin- og dieselmotorer, bl.a. den 2 liter store benzinmotor med 200 eller 250 hk, men seks cylindre findes også med begge typer brændstof - bl.a. en 3 liters V6-diesel med 300 hk.

Hidsige varianter som en SVR med op mod 600 hk er i støbeskeen til begge karrosserivarianter. XF Sportbrake bliver vist i sin fulde form til sommer, og den bliver blot den tredje stationcar bygget af indisk ejede Jaguar til dato. Dens forgængere er første udgave af XF Sportbrake og den Ford Mondeo-baserede X-Type Estate.