Hos Vipp rimer skraldespand på luksushotel

Turister, kunder og samarbejdspartnere bydes velkommen i et hotel-univers, hvor Vipps produkter mikses med kunst, design og arkitektur. Retailintegration kalder firmaet sit nyeste tiltag.

Vipp vil sideløbende med udlejning invitere influencers og partnere fra hele verden til at bo på Vipp Loft. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

De fleste kender den danske virksomhed Vipp for deres pedalskraldespande og toiletbørster – måske også for deres køkkener, møbler og service. I denne måned føjede det familieejede firma en helt ny dimension til deres designunivers, da de åbnede et – på mange måder – temmelig utraditionelt hotel. Det består indtil videre kun af to ’værelser’: et luksus-shelter midt i den smukke sydsvenske natur og en gigantisk loftslejlighed på Islands Brygge i København.

Man kan booke en overnatning på nettet, hvor der på klassisk vis er nyredte senge og friske blomster. Men roomservice, reception og morgenmadsrestaurant skal man lede længe efter.

»Man kan sige, at det her er vores fortolkning af et hotel. Vi ligger nok et sted midt mellem et hotel og en Airbnb-udlejning,« forklarer Kasper Egelund, som er direktør for Vipp.

Det 400 kvm store Vipp Loft er indrettet af Studio David Thulstrup. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Meget mere end et hotel

Solen strømmer ind gennem de skrå vinduer i det enorme rum og lander på de brede, lyse gulvplanker. Her er designermøbler, kingsize-senge, et fritstående badekar – og i midten af det hele et fuldt funktionelt Vipp-køkken. Turen rundt i det 400 kvm gennemrenoverede loft i to etager, som er det ene af Vipps to hotelværelser, er uden tvivl en fryd for enhver designentusiast.

I virkeligheden er Vipp Hotel dog langt mere end bare en overnatningsmulighed for turister med god smag. Loftet på Islands Brygge er en slags crossover mellem et showroom og en privat lejlighed – et udsøgt udstillingsvindue for Vipps brede palet af designprodukter. Med et fint ord kan man kalde det retailintegration, for hele øvelsen handler nemlig om at integrere Vipps design i et miljø med andre designobjekter, –møbler og kunst.

»Vi vil gerne give gæsterne en følelse af at være på besøg hos nogen, der virkelig brænder for arkitektur og kunst. Når du besøger Vipp-butikken er det et rent Vipp-univers. Det her kan noget helt andet, og det er det, der gør det relevant for forbrugerne,« fortæller Kasper Egelund.

Drevet af passion

Direktøren, som i øvrigt er barnebarn af Vipp-spandens opfinder, indrømmer dog samtidig, at hoteldrift næppe kommer til at være en god forretning.

»Det er drevet af en kæmpe passion. I virkeligheden er det for meget et sats – et for langhåret projekt – og det er helt sikkert ikke lønsomt for os at drive hotel. Men vi vil gerne turde gøre noget, som er anderledes,« siger Kasper Egelund.

Og netop derfor planlægger han at føje flere værelser til hotelporteføljen. Allerede næste år åbner Chimney House på Østerbro i København, og på sigt drømmer Kasper Egelund om at åbne et værelse i USA. Han tror nemlig på, at luksusoplevelser er det nye sort.

Der er to soveværelser i Vipp Loft. Det ene er indrettet på andensalen helt oppe under taget i den gamle bygning. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

»Selv om vi kan købe alt hjemme fra sofaen, vil vi jo stadig gerne ud. Vi vil bare have kvalitetsoplevelser – hvad enten det handler om gastronomi, kulturoplevelser eller rejser,« siger han.

Tilsyneladende tiltaler idéen om en luksusovernatning på Vipp Hotel kunderne, for allerede et minut efter, at der blev åbnet for booking af de foreløbigt to overnatningsmuligheder, havde en nordmand reserveret et ophold.