Højttalerne bliver stuerene: Min kone syntes, at de var søde ...

Måske har vi oplevet den sidste magtkamp i hjemmet over store, klodsede højttalere, som mændene ikke kan undvære, og kvinderne ikke kan leve med.

Hvis du skal kigge en ekstra gang for at få øje på surround sound-højttalersystemet på dette billede, så har Bang & Olufsen nået meget af det, de sigtede mod med det nye BeoLab 14. Subwooferen står som en gulvvase til venstre for tv’et, mens der hænger to satellithøjttalere på væggen og står to tilsvarende på hver side af sofaen; lette, runde og små. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ja, der er jo ingen grund til at prøve at skjule det. Skribenten af denne artikel er en kvinde, og hun lever oven i købet op til den typiske kvinde-kliché, når det kommer til højttalere – Hun synes som udgangspunkt, at de er grimme, glemmer at høre efter, når der bliver snakket om HDMI- indgange, subwoofers, watt, diskant, hertz og andre teknologiske detaljer, som det modsatte køn ofte finder meget interessante – og hun vil i virkeligheden helst bare have et sæt usynlige højttalere, hvis man kunne vælge det.

Det kan man imidlertid ikke (endnu), men til gengæld kan det glæde ovennævnte at opleve, hvordan flere og flere firmaer tænker mere og mere over udseende, æstetik og design, når de skaber de truende, men jo nok nødvendige højttalere. Det gælder for eksempel ærkedanske Bang & Olufsen, der i onsdags i London præsenterede deres nye surround soundhøjttalersystem, BeoLab 14, og her var der ingen store, sorte, dominerende kasser, men derimod runde former, forskellige farver og et ganske diskret design – og vist også en fremragende lyd.

Men hvad er det, der er sket i samfundet, designverden og vores hjem, som gør, at højttalerne nu (også) er faldet i designernes søgelys? Boligen mødte designeren bag BeoLab 14, Torsten Valeur fra David Lewis Designers, og tog en kvinde til mand-samtale om den – i hvert fald fra kvindens side – positive udvikling i højttalernes design.

Billedserie:

»Der er jo ingen tvivl om, at balancen mellem hvem, der bestemmer og træffer købsbeslutninger i hjemmet, har rykket sig over mod den kvindelige side – og heldigvis for det, hvis du spørger mig... Samtidig har vi som mænd taget en del kvindelige værdier til os. Vi er blevet mere hjemlige, er nærmere vores børn, går mere op i vores udseende og kan også godt lide pæne ting. Den forandring kan ses i meget design, og man kan jo også se, at der er mange teknologifirmaer, som prøver at tænke mere over designet, og de, som gør det, klarer sig ofte pænt. Et eksempel er Apple med deres iPhones og iPads,« siger Torsten Valeur om baggrunden for, hvorfor vi ser flere og flere højttalere, hvor skribenten og andre kvinder vil være lettere at overtale, hvis det andet køn foreslog dem som nye familiemedlemmer.

Han uddyber: »På den måde er højttalere jo et ret tvekønnet produkt at designe, for det rummer to meget forskellige målsætninger, og det handler om at finde den perfekte symbiose, hvor de lyder rigtigt godt, men hvor de samtidig er pæne at se på og netop ikke støjer så meget visuelt. Produktet skal både tale til mænd og kvinder og til højre og venstre hjernehalvdel.«

Da Torst en Valeur skulle præsentere sit design til lanceringen i London, begyndte han med at undskylde. Han undskyldte for at være nødt til at indlede sin præsentation med et ord, som designere bruger rigtigt tit, nemlig ‘tidløs’.

»Men et produkt som et højttaler-sæt er jo noget, som man gerne skal have i lang tid. Det skal meget gerne være et langt og lykkeligt forhold, hvor man ikke hurtigt får lyst til at skifte til en yngre og mere lækker model, og derfor er det bare ekstremt vigtigt, at designet er tidløst.«

En anden af de store udfordringer ved at designe højttalere er derudover, at en overbevisende designet én af slagsen meget gerne skal være BÅDE iøjenfaldende OG diskret grænsende til det usynlige. »Designet skal på én gang være karakteristisk, så man synes, at det er flot, og tænker, hvorfor er der ikke nogen, der har gjort det før. Men samtidig skal det også kunne forsvinde i indretningen som en kamæleon. De må ikke afgive nogen visuel støj og råbe ‘her er en højttaler’.«

Den udfordrende og nærmest skizofrene designopgave har Torsten Valeur, ifølge ham selv, løst i BeoLab 14 ved at bruge den runde form, der giver et harmonisk og naturligt udtryk, og aluminiummet, som tager farve efter omgivelserne. Inspirationen har han hentet i naturen.

»Ved satellithøjttalerne på pinden er jeg inspireret af blomster som for eksempel en solsikke, hvor hovedet bøjer sig let tilbage efter solen. Samtidig giver pinden et let og luftigt udtryk, som ikke tiltrækker sig så meget opmærksomhed. Subwooferen er blevet hvid, fordi jeg gerne ville have den til at træde endnu mere i baggrunden, og det ville den ikke gøre i skinnende aluminium. Så ville den blive for ‘Nilfisk-agtig’. Formen får den til at minde om en gulvvase, og den kan derfor stå ganske diskret i stuen,« forklarer Torsten Valeur, der jo selvfølgelig godt selv kan lide de nye højttalere, men han er jo også en mand, tænker den kvindelige skribent skeptisk, så et oplagt spørgsmål tager form i hovedet: Hvad sagde hans kone til dem?

»Hun sagde, at hun syntes, at de var enormt søde. Ja, det var faktisk det ord, hun brugte. Men nu er hun måske også en lidt atypisk kvinde på det område, for det var mig, der måtte sætte hælene i, da vi købte fladskærm. Hun ville have det virkeligt stort...«

Boligen var inviteret til pressevisning i London af Bang & Olufsen.