Her er Hyundais udgave af Kia Stinger GT

Baghjulstrækker i BMW 3-serie-størrelse fra Hyundais luksusmærke - den nye Genesis G70 er en spændende nyhed, men ikke en, vi får glæde af i Danmark

Genesis G70 går direkte efter spillerne i premiumsegmentet, BMW 3-serie og Audi A4. Men sådan bliver det ikke i Danmark, hvor der ikke er planer om at introducere Hyundais luksusmærke. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Hyundai har ingen planer om at bringe sit luksusmærke Genesis til Danmark, men her er bilen, der bør ændre deres holdning: den nye G70, Genesis' svar på (og tekniske pendant til) Kia Stinger - en baghjulstrækker. Genesis sælger i forvejen to store baghjulstrækkere, sedanerne G80 og G90, i eksempelvis USA, men G70 er en størrelsesmæssigt mere interessant bil, en konkurrent til BMW 3-serie og andre premiumbiler i den mere kompakte ende af skalaen. I løbet af få år vil minimum to nye SUV-modeller gøre sedanmodellerne selskab og derved gøre Genesis til et mere fuldbyrdet mærke.

Den nye baghjulstrækker fås med tre motorer - en diesel med 202 hk, benzinere med 252/255 og 370 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


G70 fås som Stinger i en udgave med stor V6-motor på 3,3 liter med turbo og hele 370 hk. Det får G70 Sport fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Derudover fås de samme to firecylindrede turbomotorer som i Stinger: 2,0 benzin med 252 hk (255 hk med sportspakke) 2,2 diesel med 202 hk. Automatgear med otte trin fås også og bliver standard i visse udgaver.
Fordi Hyundai og Genesis virkelig mener det her seriøst, så kommer G70 med mekanisk spærredifferentiale og launch control. Hvis vi skal sige det, er det her det fedeste interiør fra Hyundai-koncernen indtil videre. Måske ikke så direkte sportsligt som i Stinger, men meget tysk og med afdæmpet luksus.



Fra den store G90 kommer systemet Posture Control, som i forhold til førerens info om bl.a. højde automatisk indstiller sæde, rat, sidespejle og head-up display, så det giver en optimal kørestilling. Den nye G70 går på salg i Sydkorea om en uge, mens USA og tre udvalgte europæiske markeder (deriblandt Tyskland) kommer til på et senere tidspunkt - introduktionen af Genesis i Europa rulles langsomt ud i de kommende år. Vil man have en til Danmark, må man selv hente den.

Det mest vellykkede interiør fra Hyundai-koncernen, på afstand i hvert fald. G70 fås bl.a. med et system, som efter at være fodret med få informationer indstiller førersæde, spejle, rat mv. til den optimale position. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.