Frisøren der skabte Designer Zoo

Karsten Lauritsen var oprindeligt frisør, men en gammel drøm om at skabe et fællesskab omkring kunsthåndværket blev til Designer Zoo, som har navigeret ganske sikkert gennem finanskrisen.

Karsten Lauritsen midt i sin 13 år gamle livsdrøm, Designer Zoo, på Vesterbro i København. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det hele begyndte med bz’ere, der kylede toiletter ud fra musikspillestedet Sorte Hest på Vesterbro i kamp mod politiet, og en 18-årig Karsten Lauritsen, der tænkte, at man på dét sted på Vesterbrogade burde skabe et værkstedsfællesskab for kunsthåndværket.

Han var inspireret af Den Permanente Udstilling for Dansk Kunsthåndværk og Kunstindustri, som var en kooperativ virksomhed og senere butik, der blev etableret i 1931, men opløst igen i 1981. En forgænger-model, der ligner Designer Zoo en del.

Karsten Lauritsen blev imidlertid frisør, og årene gik, mens han vaskede og klippede folks hår og intet havde med design og kunsthåndværk at gøre. Men små 15 år efter oplevelsen på Vesterbrogade kastede han sig alligevel ud i den drøm, han allerede som teenager havde haft.

Og i 1999 blev det til Designer Zoo, som i dag er landets nok mest betydningsfulde butik for det danske kunsthåndværk. Syv kunsthåndværkere og smykkedesignere kan leje sig ind i et værksted på adressen på Vesterbrogade, og de kan sætte deres produkter direkte ud i den tilhørende butik.

Bagmanden Karsten Lauritsen beskriver selv Designer Zoo-konceptet således:

- Designer Zoo er en platform, hvor vi kan præsentere dansk kunsthåndværk og design. Vi tilfører kunsthåndværkerfaget den stabilitet, der ikke altid kendetegner branchen, men som er vigtig, fordi kunderne jo gerne vil have det. Det er en platform, der gør det muligt for den enkelte kunsthåndværker og designer ikke kun at producere de ting, der er økonomisk rentable, men også at udføre ting, som er interessante for både dem selv og hele området. Det kan godt være, at der ikke er salg i alle tingene, men det er vigtigt at få produceret de dårlige ting, for at finde frem til de gode. Det hele er med til at sætte standarden fremover.

Læs også: 

Med sin snak om stabilitet peger Karsten Lauritsen netop på en ting, som kan gøre kunsthåndværket til en sårbar branche. Måske ikke mindst i krisetider, som vi har oplevet de seneste cirka fire år.

Kunsthåndværkere sidder oftest alene, nogle gange i et dyrt lejet værksted. De har sparsom eller måske ingen erfaring eller uddannelse i at lede et firma eller markedsføre sig selv, det kan være svært at få hul igennem til butikkerne, og de små enkeltmandsvirksomheder er ofte sårbare over for sygdom, barsler og så videre.

Ved at samle flere kunsthåndværkere under samme tag har Karsten Lauritsen både gjort livet mere stabilt over for de udførende, men også skabt en forretning, som har haft det udmærket selv under finanskrisen.

- Det lyder måske som en floskel, men vi har faktisk aldrig været stærkere. Vi har kun oplevet fremgang. Vores overskudsgrad er steget de sidste tre år, og det er jo svært at være rigtig sur over, når der er krise i samfundet. Vi har arbejdet meget med vores produktsortiment, som jeg synes, at vi har formået at sætte fornuftigt sammen. Vi har ikke løbet rundt for at redde noget. Vi har været meget stabile. Og så kan det godt være, at tingene ikke ser helt så gode ud, som de gjorde i 2007. For da krisen kom, blev vores vækstkurve da klart mere blød. Vi har været gode til at se, hvad der er ude i markedet, og så har vi haft råd til at gå efter det, hvis vi syntes, at vi så noget interessant, forklarer Karsten Lauritsen.

Og netop det med at have råd virker som et bevidst grundvilkår i frisørens forretning.

- Jeg driver forretning efter, 'man skal yde, før man kan nyde'-princippet, og det kan måske lyde kedeligt og overfornuftigt, men det virker, og det betyder, at jeg ikke skylder nogle penge væk i firmaet.

Men hvordan har Designer Zoo kunne vækste, når alle overskrifter skriger 'finanskrise', 'underskud' og 'konkurser'? Hvad er det, kunsthåndværker-centralen på Vesterbro har været dygtige til midt i en tid, der mest har budt på hårde tider og lukninger andre steder?

Følg også boligstoffet på Facebook

Faktisk ser Boligen det med egne øjne, da Karsten Lauritsen viser os rundt i Designer Zoo inden interviewet. Vi ser butikken, vi ser kunsthåndværkernes værksteder, og vi ser et lille, men meget aktivt værksted nede i kælderen.

Mellem et værksteds sædvanlige pinup-kalendere og kreativt rod er tre-fire mand allerede fra morgenstunden i fuld gang på de store maskiner, som gemmer sig allernederst i Designer Zoo. Her bliver blandt andet Bønne-bordene, som Karsten Lauritsen selv har skabt, til sammen med en del andre møbler.

- Et af de stærke ben i virksomheden er møbelproduktionen. Fordi vi har vores eget værksted i kælderen, så har vi en utrolig god mulighed for at justere produktionen billigt og hurtigt. Det betyder, at vi kan være med på alle udbud meget hurtigt. Samtidig har vi råd til at sige nej til kunder, hvis vi egentlig godt ved, at det ligger uden for vores kerneområde eller spidskompetence.

Og Karsten Lauritsen HAR sagt nej. Han har endda helt lukket et kerneområde i forretningen, fordi han fornemmede, at det ikke var dér pengene lå. Tidligere lavede Designer Zoo for eksempel masser af messestande, men den produktion stoppede Karsten Lauritsen på det helt rigtige tidspunkt.

- Vi har været så heldige, at jeg omlagde virksomheden et halvt år, inden krisen reelt indtraf, hvor vi for eksempel stoppede med at lave messestande. Det gjorde os enormt stærke, da de andre begyndte at bløde, og konkurserne begyndte at ske, for det er jo virkelig et område, der er helt dødt for tiden. Der er det vigtigt, at man har råd til at sige, at det område arbejder vi så bare ikke i lige i øjeblikket. Det er en fordel, at vi kan hoppe ud og ind i markedet, når der er fornuft i det, og det kan vi blandt andet, fordi vi har produktionsapparatet lige her, smiler Karsten Lauritsen.

Karsten Lauritsen er en mand med mange ord og ditto smil. Han er ud over at være Designer Zoos stifter og ejer også engageret i politik som folketingskandidat for de Radikale. Og så har han jo også været frisør i en årrække. Et broget CV, som han selv føler, er en fordel i hans liv og færden i Designer Zoo.

- Det er meget vigtigt i denne krisetid, at man ved, hvad man kan som virksomhed. Jeg har så omvendt den fordel med min baggrund som frisør, at jeg IKKE ved, hvad man IKKE kan, så mit udgangspunkt er jo, at vi kan det hele. Der skal man så være dygtig nok til hen ad vejen at opdage, når man rammer noget, som man ikke er så god til og så justere sin forretning efter det, siger den politiske kunsthåndværk-elsker, som har hele sin produktion på adressen på Vesterbrogade og aldrig kunne finde på at sende den ud af landet til en fabrik i Asien eller andre steder.

Det kunne måske nok være billigere, men det ville ikke være lige så nemt at navigere så sikkert, som Designer Zoo kan her fra lille Danmark.

- Jeg synes, at jeg ser ret klart, at i stedet for at sende produktionen udenlands, så er der en idé i at holde den i Danmark. Flere og flere trækker jo også hjem igen i disse år. Maskinerne og robotterne til fremstilling er blevet bedre, så man kan med færre medarbejdere holde forretningen her i landet. Udviklingen sker her, så hvorfor skulle vi flytte ud. Jeg tror, at hvis vi flytter ud, så bliver vi kæmpestore og sårbare, og jeg vil hellere blive her og være kæmpelille og stærk.