Formel 1-raceren til gadebrug: Ekstremerne mødes i ny supersportsvogn fra Mercedes-AMG

Formel 1 på gadeplan. Den ekstra sportslige del af Mercedes-Benz fylder 50 år, og det fejres med en vanvidsmaskine. Project One skal realiseres som gadebil med motorteknologi fra Formel 1 - kompakt V6, fire elmotorer og over 1.000 hk

Den er i første omgang en konceptbil, men Project One skal blive til en Formel 1-racerbil til gadebrug med mere en 1.000 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Daimler AG - Global Communica

Ekstreme superbilsprojekter er på grænsen mellem det vanvittige og det geniale. Ingen har brug for sindssyge motorer, vild acceleration og eksotiske materialer, men superbilerne er der hvor megen ny teknologi og know-how debuterer og opbygges - som med tiden vil kunne spores i almindelige personbiler, som ikke-superrige mennesker køber.

Som det forventes i dag, er Project One en plugin-hybrid med en teoretisk rækkevidde på 25 kilometer Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Daimler AG - Global Communica.


Mercedes-AMG Project One er et af de mest vanvittige og vilde projekter i årtier. Det er ikke en konceptbil fra en obskur rigmand, som ingen har hørt om, der gør det for sin egen skyld, men fra et meget anerkendt firma, som vil skabe en produktionsudgave af supersportsvognen.

Vi er vant til tal, der syner ekstreme, når det kommer til supersportsvogne, og en forventet ydelse på over 1.000 hk, 0-100 km/t på under 6 sekunder og en topfart på den hurtige side af 350 km/t er da heller ikke nok til at vise hele summen af projektet.

Mercedes-AMG betegner Project One som den første Formel 1-racerbil, der vil blive godkendt til gadebrug, og specialisterne på holdet bag bilen benytter sig af teknologi direkte fra banerne: kompakt V6 på bare 1,6 liter, elektronisk assisteret enkeltturbo og fire meget avancerede elmotorer.

AMG Project One har fire motorer - en kompakt V6 på 1,6 liter og fire elmotorer Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Daimler AG - Global Communica.


De to forreste med en ydelse på hver 120 kW er blandt andet med til at skabe firehjulstrækket 4Matic+, hvor forakslen er rent elektrisk drevet. Gearkassen er en automatiseret manuel med otte trin.

Elektrificeringen er et must i dag, og derfor er både konceptbilen og det kommende færdige produkt plugin-hybrider, hvor strøm kan tilføres et litium-ion-batteri via en ladestander - og der er til 25 kilometer på ren el i »tanken«.

Supersportsvognen bliver til to, og de får fart på - 0-200 på under seks sekunder Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Daimler AG - Global Communica.