Finalen - det er sidste udkald for Subaru WRX STi

Efter 16 års produktion af den teknisk avancerede Subaru WRX STi er produktionen på vej til at slutte. En finaleudgave er på vej til Danmark

Foto: PR Picasa. Efter 16 år med WRX STi går rallybilen til gadebrug i dvale - en ny model kommer måske i 2019
Læs mere
Fold sammen

Subaru WRX STi er en rallybil i (tynd) forklædning, en teknik-tung sportsmodel med firehjulstræk – og i seneste generation justerbart spærredifferentiale - som fans og entusiaster i 16 år har savlet over. Den kørte i mange år parløb med en anden japaner, Mitsubishi Lancer Evo, men efter udfasningen af Lancer for et par år siden står WRX STi tilbage som den eneste af sin art.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Foto: PR Picasa. Her har føreren fuld kontrol. Manuel gearkasse med seks trin, tre køreindstillinger og justerbart spærredifferentiale, så bilen kan indstilles individuelt Fold sammen
Læs mere


Med en ny Final Edition, opgraderet med blandt andet nyt frontdesign, stivere chassis, ændrede støddæmpere og stærkere bremser, skal vi imidlertid også til at sige farvel til Subarus rallysedan til gadebrug – den er gået ind i sidste modelår, før produktionen stopper i Japan stopper (Mitsubishi kaldte også sin finaleudgave af Lancer Evo for Final Edition).   WRX STi siger tak for denne gang med 300 hk og 407 Nm fra sin 2,5-liters firecylindrede turbomotor, en uændret ydelse, og et begrænset antal sælges i Danmark til 679.900 kr. for en standardmodel med 19” alufælge, 7” touchscreen og LED-forlygter og 749.900 kr. for en GT-udgave, som byder på ekstra goder som navigation, Harman/Kardon-lydanlæg og soltag.

Foto: PR Picasa. WRX STi Final Edition byder ikke kun på finalen, men også et mindre facelift med bl.a. opgraderede bremser med bedre køling Fold sammen
Læs mere

Rygterne vil heldigvis vide, at WRX STi ikke går samme skæbne som Lancer Evo i møde: en ny model skulle være klar om godt to år på en ny og mere moderne platform, som den nye udgave af crossover-modellen XV også er lavet på. Det vil være oplagt for Subaru at introducere en form for hybridteknologi på den nye WRX STi, men så langt rækker rygterne endnu ikke.