Fem favoritter fra Frankfurt Motor Show

Den internationale biludstilling, IAA eller Frankfurt Motor Show, er åben frem til den 24. september, og her er fem af vores favoritter fra de store messehaller i Tyskland

Foto: PR Daimler AG - Global Communica. Mercedes-Benz har en spektakulær stand i en gammel del af Frankfurts store messecenter. Her er vi under premieren på opdaterede topmodeller, bl.a. S Coupé
Læs mere
Fold sammen

Honda Urban EV Concept Hondas præsident og øverste direktør Takahiro Hachigo stod på sin stand på udstillingen i Frankfurt mandag for at offentliggøre, at alle nye Honda-modeller til Europa fremover vil have en eller anden form for elektrificering, startende næste år med den nye CR-V i hybrid-udgave. Ikke overraskende, da strengere normer vil kræve en eller anden form for batteridrift i løbet af få år. Overraskende er derimod den lille konceptbil, Urban EV Concept. En lille elbil, som skal sælges i Europa fra 2019 - og et vellykket miks af retrostil og moderne bybil. Den forbliver kompakt, mindre end Honda Jazz, når den går i produktion, og det er tilladt at krydse fingre for, at den Peugeot 205-inspirerede C-stolpe kommer uforandret til samlebåndet. Endnu ingen foreløbige tal for rækkevidde, men forvent at den vil ligge i den lavere ende af skalaen, måske mellem 150-200 km på en opladning.

Foto: PR Picasa. Den lille elbil fra Honda er endnu en konceptbil, men allerede fra 2019 skal den sælges i Europa - og vi håber meget, designet bibeholdes Fold sammen
Læs mere


Renault Megane R.S. Franske Renault har stolte traditioner og store succeser bag sig, når det kommer til GTI-modeller. Den interne Renault Sport-afdeling (R.S.) har i høj grad forstået at hæve middelmådige biler som den gamle Megane til en særdeles dynamisk og fokuseret køremaskine. Vi tillader os at håbe det samme for den helt nye Megane R.S., som bringer en masse nyheder til bordet. For det første 1,8-liters turbomotoren fra den nye sportsvogn Alpine. Den yder 280 hk, som er mindre end først antaget, men en Trophy-udgave med 300 hk følger allerede inden vi runder 2017 af. For det andet er der firehjulsstyring, hvor baghjulene styrer nogle få grader med, som giver mere aktive køreegenskaber. For det tredje bliver det endelig muligt at vælge mellem to gearkasser - og ikke kun en manuel som i den gamle Megane R.S. Der er nu både manuel og dobbeltkoblingsgearkasse at vælge mellem.

Foto: PR Picasa. Den franske GTI kommer med 280 hk, som er mindre, end mange i branchen ventede. Der kommer dog en udgave med 300 hk allerede inden udgangen af 2017 Fold sammen
Læs mere


Land Rover Discovery SVX SVO, Special Vehicle Operations, er den mest spændende del af Jaguar-Land Rover, kan vi godt sige uden at fornærme nogen. De står for de mest bombastiske og bomstærke modeller hos både Jaguar og Range Rover (XE SV Project 8, Range Rover Sport SVR), men nu skal den tredje del af firmaet, Land Rover med de mere praktiske biler, med i den eksklusive klub. SVO håndsamler fra 2018 den nye Land Rover Discovery SVX på sit tekniske center i England, og det bliver en terrænbombe uden lige. For offroad-entusiaster, som søger de episke eventyr, siger briterne. Det skulle være muligt at afsøge fjerne dele af planeten med en 5-liters V8 med kompressor og 525 hk - og en særligt tunet udgave af terrænsystemet Terrain Response 2 og det nye hydrauliske Active Roll Control, der på en og samme tid reducerer krængning og tillader større hjulvandring.

Foto: PR Nick Dimbleby. Specialafdelingen for hurtige og særlige biler hos Jaguar-Land Rover, har nu givet Land Rover Discovery en omgang. V8 med 525 hk, udstyr til at klare øde egne af kloden Fold sammen
Læs mere


MB S-Klasse Coupé og Cabriolet Flotte flagskibe fra Mercedes-Benz. Efter den store sedanudgave af S-Klassen, den mest populære luksusbil og limousine i verden og den de andre altid forsøger at overgå, kom i en faceliftet udgave tidligere på året, står der fornyede udgaver af de mere egoistisk rettede S-Klasse modeller Coupé og Cabriolet i messehallerne i Frankfurt. De har bl.a. de særlige OLED-baglygter, som med organisk materiale (udvundet af kulfiber) giver mulighed for både flerdimensionelt design, høj reaktionstid og spændende “lyssekvenser”, når man fx åbner bilen. Mercedes-Benz er ikke først med denne feature, men den er ikke desto mindre spændende. De to store luksusbiler har også fået ny forlygter (nu med tre LED-striber, hvor E-Klasse har to og C-Klasse en), og der er en ny Panamericana-grill med markante vertikale kromstriber til de store AMG-modeller S 63 og S 65. De to yder henholdsvis 612 og 630 hk, men der er også et par mildere ikke-AMG udgaver, S450 med V6-motor med 367 hk og S 560 med V8-motor med 469 hk. Alle har fået et opfrisket interiør med widescreen-skærme fra E-Klassen.



Toyota C-HR Hybrid Hy-Power Concept Toyota har skruet en vinder sammen i form af C-HR, en crossover med et meget unikt design. Men japanerne er blevet kritiseret for, at C-HR kun fås med en lille turbobenzinmotor med 116 hk og som hybrid med 1,8-liters benzinmotor og en elmotor til lyden af en samlet ydelse på 122 hk, og det vil glæde kritikere, at der er flere muskler på vej til bilen. Hvor mange muskler er der ingen hos Toyota, der vil tale om, blot at det bliver en mærkbart stærkere hybrid. Om det er elmotoren eller benzinmotoren, eller begge, der forstørres eller forstærkes, er derfor en stærkt bevogtet hemmelighed. Indtil videre står C-HR Hybrid Hy-Power som et koncept, men med lidt held ser vi en produktionsklar udgave i 2018 - og Toyota vil også rulle stærkere udgaver ud i alle modeller, der fås som hybrid.

Foto: PR Picasa. Den mangler kræfter, synes mange, den spændende crossover C-HR fra Toyota. Det efterkommer japanerne med en stærkere hybrid Fold sammen
Læs mere