Fat pennen: Nu bruger vi igen papiret

Smukke papirvarer pynter på skrivebordet og kan give en pause fra den digitale verden. To nystartede danske designfirmaer har succes med at sælge notesbøger og kalendere.

Det er igen blevet populært at skrive... I hånden. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Mange af os har mobiltelefon og computer lige ved hånden det meste af dagen. Men selv om de digitale kalender- og notefunktioner er veludviklede, får flere og flere af os lyst til at vende tilbage til pen og papir, når vi skal holde styr på aftaler, lave huskelister og planlægge vores arbejds- og privatliv.

Det oplever man hos Notem Studio, som laver kalendere, notesbøger og blokke af svensk kvalitetspapir og med fine grafiske print. Det danske firma, som slog dørene op i september i år, har på få måneder fået stor succes med deres papirvarer, som allerede sælges i 14 lande – fra Sydkorea til Australien.

Hos Notem Studio har man fra start haft en vision om at ville lave et brand, der tør noget designmæssigt. For selv om produktet er enkelt, skal det kunne noget rent visuelt – det skal se lækkert ud på skrivebordet.

Notem Studio slog dørene op i september 2017, og nu sælges de allerede i 14 lande. Foto PR Fold sammen
Læs mere

»Vi har et klassisk skandinavisk look, men bruger samtidig mange farver og lader os inspirere af moden. Vi vil gerne være med på trends på trods af vores klassiske indhold. Det skal være diskret og funktionelt, men der må godt være noget, der overrasker,« fortæller medejer Signe Birkving Bertelsen.

Notem Studios enkle grafiske udtryk har indtil videre tiltalt prominente designbutikker som Le Bon Marché i Paris og Illums Bolighus herhjemme, men det er ikke kun designet, der gør dem til en succes blandt indkøbere og kunder.

Signe Birkving Bertelsen mener, at rigtig mange moderne mennesker er blevet optaget af at skabe ro og overblik i en stresset hverdag, og at netop det er en af hovedårsagerne til den store succes.

»På et digitalt medie bliver tankerne hele tiden forstyrret – af mails, der tikker ind, af billeder og annoncer. Man er hele tiden på vej ud ad en tangent. Når man vælger at skrive på en blok eller i en notesbog, handler det om, at man gerne vil værne om den uforstyrrede tid,« forklarer hun.

Notem Studio vil gerne være med til at ændre folks vaner med deres produkter. Det at skrive noget ned i hånden kan samle tankerne og få os til at reflektere og give nye idéer, mener Signe Birkving Bertelsen.

»Enhver, som sætter sig 10 minutter med blyant og papir, vil føle, at der kommer noget andet ud af det, end hvis man sidder med en telefon. Der er noget dejligt og roligt over at sidde og skrive noget ind i en kalender. Vi vil gerne give iPhonen en ny bedste ven,« siger hun.

Populær kalender

Notem Studio er ikke de eneste, der oplever, at mange søger om ikke et alternativ, så en pause fra den digitale hverdag.

Firmaet Atelier Aarhus har også succes med at sælge papirvarer – eller rettere sagt ’vare’. For firmaet har kun ét produkt på hylderne i deres webshop – nemlig en enkel kalender i nordisk stil.

Kalenderen fra Atelier Aarhus har et enkelt skandinavisk udtryk, som passer ind i de fleste hjem. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Hos Aarhus-firmaet handler filosofien bag produktet også om at udfordre vores digitale liv med smukt design.

»Vi vil gerne opfordre til, at man har nogle offline lommer i sin hverdag,« fortæller medstifter Mette Møller Hansen, som sidste år sammen med en partner startede Atelier Aarhus, fordi de gerne ville nytænke kalenderen.

Resultatet blev kalenderbogen, som er lavet af kvalitetspapir i et gennemført design - både indeni og udenpå. 2017-bogen blev udsolgt på bare halvanden måned, og salget af 2018-kalenderen, som kan bestilles nu, går strygende.

Ligesom hos Notem Studio gælder det også hos Atelier Aarhus, at det lækre design er en meget væsentlig faktor for dem, der skal investere i produktet.

»Designet er noget af det vigtigste. Hvis kunderne skal foretrække os frem for digitale alternativer, skal vi kunne noget mere. Og de kunder – primært kvinder – som går op i at have en kalender, går også op i, at den skal se lækker ud, når den ligger fremme,« siger Mette Møller Hansen.