Eva Trio-gryden blev født ud af butiksdøden

I næsten fire årtier har Eva Trio-serien været fast inventar i de danske køkkenskabe. Nu relancerer køkkengrejskæmpen Ole Palsbys originale grydedesign med en indkapslet bund. En god anledning til et portræt af en dansk køkkenklassiker og manden bag, der ifølge designeksperten Michael Sheridan hører til i den absolutte superliga.

Eva Trios gryde i stål får ny indkapslet bund. Fold sammen
Læs mere

I femte afsnit af tv-serien »Matador« dør Albert Arnesen kort efter, at han erkender, at tøjforretningen »Damernes Magasin« er på fallittens rand. Da Mads Skjern lukrerer på de ulykkelige omstændigheder, kom episoden passende til at hedde »Den enes død« efter talemåden, men titlen kunne lige så godt henvise til historien om designeren Ole Palsby (1935-2010) og hans klassiske Eva Trio-gryde. For havde Palsbys københavnerbutik for eksklusivt køkkengrej ikke lidt butiksdøden i 1975, var han næppe begyndt at designe for Eva Solo kort efter. Og dermed var den Eva Trio-serie, der blev lanceret i 1977, et år før »Matador«, formentlig ikke kommet på markedet til glæde for køkkenbrugere i 30 lande, virksomheden Eva Solo – og Ole Palsby selv.

Lanceret blev den, og siden da har utallige danskere kogt pasta eller bagt brød i en Eva Trio-gryde af aluminium, støbejern eller kobber. En dansk design-klassiker, som producenten Eva Solo nu revitaliserer.
Palsbys grydemodel i rustfrit stål har således igen en indkapslet bund, som det var tilfældet for det originale produkt. I lang tid har bunden på den rustfrie gryde ellers været påsat, men med den »nye« bund bliver varmen, ifølge selskabet, fordelt mere jævnt og endnu hurtigere. Og gryden skal derfor ses som en videreudvikling af Palsbys forståelse for betydningen af materialers brug i køkkenudstyr.

»Traditionelt køkkengrej var ofte designet af et enkelt materiale, og Ole Palsbys store bidrag var hans erkendelse af, at ingen materialer er perfekte til alle typer af madlavning. Han droppede alle datidens fastlåste, stilistiske designs og former og besluttede i stedet at lave et produkt af tre forskellige materialer med hver deres fordele og ulemper. Det simple system med faste størrelser gjorde, at folk kunne anvende hans grej på alle mulige måder og i alle mulige kombinationer,« fortæller arkitekten Michael Sheridan. Han er kendt som en af verdens førende eksperter på dansk design og arbejder i øjeblikket på en bog om Ole Palsby.

I bogen »Dansk Design 1945-1975« hæfter forfatteren og kunsthistorikeren Lars Dybdahl sig desuden ved, at Eva Trio-serien kan »aflæses som et af de første produktmæssige danske tegn på de seneste årtiers nye fase i køkken- og madkulturens udvikling.« Palsbys potter og pander kom nemlig på markedet, netop som en ny gastronomisk bølge rullede ind over landet, og danskerne begyndte at tage nye, eksotiske retter til sig. En tid, hvor det også blev almindeligt at bruge køkkengrejet som serveringsværktøj.

To tendenser, som Michael Sheridan mener, at panderne var med til at understøtte i kraft af henholdsvis deres forskellige materialer og enkle design. Han er derfor ikke bleg for at kalde Ole Palsbys Eva Trio-serie for en af de vigtigste værker i dansk designhistorie.

»Fordi Eva Trio i dag er blevet et hverdagsprodukt, er det svært for os at forstå, hvor radikalt et nybrud, der var tale om, da det blev introduceret. Men Eva Trio var målstregen for en designudvikling, der går flere hundrede år tilbage. Ole Palsby lukrerede på al den viden, der gennem årene var indsamlet om køkkentøj, og samlede det i én serie,« siger han.
Nybrud eller ej, Eva Trio var ingen storsællert i begyndelsen. Størst var interessen fra kokke og husmoderforeninger, men da madskribenten George Kringelbach herefter lod Politikens læsere forstå, at produktet var i orden, fik Ole Palsbys køkkenserie et skub ud i den danske bevidsthed. Også uden for landets grænser vandt designet gehør, ikke mindst i Japan, hvis enkle designtradition var en stor inspirationskilde for Ole Palsby.

»Danskerne kender måske hans navn, men mange mennesker ved stadig ikke, hvor stort et bidrag til udviklingen af moderne køkkentøj og design, han rent faktisk har givet. Ole Palsby er i mine øjne i samme liga som Kay Bojesen og Poul Henningsen,« siger Michael Sheridan. »Alle tre forstod de at anerkende, at industrielt design var lige så vigtigt som kunsthåndværk.«

Ole Palsby designede foruden hos Eva Trio senere hen for blandt andre Ittala og Rosendahl. I 2000 blev han ridder af Dannebrog.