Er loyaliteten over for din ejendomsmægler misforstået?

Flere danske boligers liggetid er alt for høj – og det er, fordi sælger er alt for loyal overfor mægler. Det mener virksomheden Just-Sold. Dansk Ejendomsmæglerforening er uenige.

Selv om der kun er en enkelt mægler til at sælge dit hus, vil der altid være flere øjne på dit hussalg, fortæller Torben Strøm. Foto: Nybolig Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Loyalitet over for den lokale mægler er en af grundende til, at mange danske boligsælgere oplever en høj liggetid på deres bolig. Det mener virksomheden Just-Sold, der sætter boliger til salg hos flere mæglere på én gang, i hvert fald: »Selv om loyalitet er en god ting, er den desværre misforstået, når det kommer til salget af din bolig. For loyalitet sælger ikke din bolig – tværtimod. Mange boliger rundt om i Danmark kunne have haft større mulighed for at blive solgt, hvis flere mæglere kan fremvise samme bolig og dermed øge aktiviteten og salgsfladen,« mener Sebastian Kirchoff, stifter af Just-Sold.

I Danmark har ejendomsmæglerbranchen altid arbejdet efter den samme model, hvor der kun er én mægler på en ejendom – en forretningsmodel, der er blevet udfordret i udlandet, men som stadig er størst i Danmark. Det er der en grund til, mener Torben Strøm, der er formand for Dansk Ejendomsmæglerforening. Han understreger, at der altid er flere øjne på ens bolig – også ved salg hos en enkelt ejendomsmægler:

»Det at sælge sin bolig er en af de største økonomiske beslutninger i ens liv, og allerede inden man har valgt den ejendomsmægler, man vil samarbejde med, har man ofte haft mere end én mægler ude at lave en vurdering af boligen. På nettet kan man se, hvordan pågældende mægler performer, men man vælger også ud fra kemi,« siger han.

Torben Strøm mener dog, at der skal være plads til flere forretningsmodeller i branchen, men synes ikke, det er forbrugeren, der skal hænge på regningen: »Det er et fordyrende led, og der er kun én til at betale den udgift – og det er kunden,« slutter han.