En julekunstners sans for oppyntning

Det kræver et særligt øje og en stor glæde ved julen at skabe en magisk julestemning. Begge ting har Jette Frölich, der har designet julepynt i 50 år og stadig elsker julen – og ikke mindst dens egentlige budskaber.

I dagligstuen er Jette Frölichs yndlingsmøbelarkitekt, Poul Kjærholm, rigt repræsenteret med PK22-stolene i et af favoritmaterialerne, flet, og PK61-sofabordet. Sofaen er af Erik Jørgensen, og det lille sidebord ved siden af sofaen er lavet af spildbakker i messing fra Carlsberg, som der er sat ben på. På væggen hænger et udvalg af værker, som er samlet gennem mange år. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når man i 50 år har designet julepynt for bl.a. Royal Copenhagen, Illums Bolighus, Holmegaard og ikke mindst til sit eget brand, er det ikke overraskende, at ens egen oppyntning er noget særligt. Jette Frölich har ellers haft travlt, som hun har hver dag og hver jul.

Hun har klargjort sine julestuer: Den private i hjemmet i Nærum, som er åbent for publikum indtil 17. december, samt julestuer i Tivoli og på Nivaagaard. Men stort set hele året står i julens tegn for Jette Frölich, som også har sin egen designvirksomhed, Jette Frölich Design. Her ligger tegningerne til julens kollektion klar allerede i årets første måneder, og når hun designer for andre virksomheder som f.eks. Holmegaard, ligger hendes designdeadline halvandet år, før varerne kommer i butikkerne.

Jette Frölich ved sit arbejdsbord, hvor hun året rundt arbejder på sine juledesign for både sit eget mærke, Jette Frölich Design, og bl.a. Holmegaard. Det er også her, hun tegner skitserne til sine julestuer i hhv. privaten i Nærum, i Tivoli og på Nivaagaard. Fold sammen
Læs mere

»Jeg er så glad for julen, men jeg har jo også lavet julepynt i 50 år. For mig hænger julen sammen med mine barndomsminder og de budskaber, der ligger i julen, og dem bygger jeg videre på år efter år. Denne sæson er sølv det overordnede for mig, for jeg synes, julen skal være strålende og himmelsk. Jeg er også meget glad for naturen, og i år har jeg gået turen over Hadrians mur mellem England og Skotland. I naturen og skoven falder mange ting på plads, og mit tema i år er træer. De har rødderne solidt plantet i jorden, men stræber mod himlen. Der er meget symbolik i træer,« siger Jette Frölich, som allerede nu planlægger, at der næste jul skal fugle på træerne. Det er der ikke noget tilfældigt over.

»Vi skal være gode ved hinanden, og det vil jeg gerne have folk til at tænke over hele året. For mig symboliserer fuglene, at der er nogle mennesker, der ikke har det særlig godt. Det skal vi huske, og det ligger også i julebudskabet. Julen handler først og fremmest om samvær med dem, man holder af. Min mor arbejdede ikke, så mine barndomserindringer om jul er anderledes end dem, mange har i dag. Folk vil nå så meget, men i dag har vi alle så travlt, så i stedet for at stresse rundt og ville bage og lave sildesalat, så koncentrér dig om at skabe én rigtig god dag med juleklip med dine børn. Eller sæt dig ned med dine børn eller børnebørn, tænd et levende lys, og nyd at være sammen. Børn må ikke glemme, hvad julen er – den handler ikke bare om gaver, og det synes jeg er vigtigt.«

Populær julekunstner

Kærligheden til julen startede tidligt for Jette Frölich, der elskede at brodere og invitere sine dukker til julekalas. Senere begyndte hun at lave julepynt, og da hun først i 1960erne holdt julestue i sit eget hjem, kom Bo Bedres chefredaktør og ville købe det hele. Det fik han lov til, og da Jette Frölichs mand derefter blev udstationeret i Persien, hvor der var masser af andre udlændinge, begyndte det at rygtes, at hun holdt dansk julestue.

Den gamle gulkalkede stald, der blev bygget om til bolig i 1950erne, danner den perfekte ramme for julen. Udenfor byder kaskader af gran velkommen til en helt speciel juleoplevelse, når Jette Frölich inviterer til julestue i sit private hjem i Nærum. Fold sammen
Læs mere

»Jeg begyndte at klippe hele året rundt, og jeg solgte alt, hvad jeg lavede. I 1977 fik jeg et møde med den daværende direktør for Illums Bolighus, Jørgen Basse, om at pynte et 14 meter højt juletræ. Jeg havde klippet to ting i hvidt og guld, men havde også medbragt en rød ting. Jeg sagde til ham, at man jo kunne pynte med hvidt og guld i år og så bruge den røde næste år. Så kiggede han alvorligt på mig og sagde: ‘Fru Frölich, man bliver valgt til ét år’. Jeg blev kobberrød i hovedet. Men folk var helt vilde med bl.a. de tusind hvide duer, der hang ned fra loftet, og da tingene blev solgt 22. december, var der kø ned ad Strøget. Så det blev til 29 år som julekunstner for Illums Bolighus.«