En Hyundai med Audi-aner

Man kan ikke kalde den nye Hyundai i30 Fastback andet end et koreansk forsøg på en Audi A5 Sportback. Men forskellen er, at koreanerne bringer den langstrakte coupé-hatchback-form en klasse ned, hvor Audi - og ingen andre mærker - endnu har vovet sig ned

Foto: PR Hyundai Motor Europe;Michael . I30 Fastback er 11,5 cm længere end den almindelige hatchback, men stadig 1 cm kortere end Mazda 3 hatchback
Læs mere
Fold sammen

Idéen er ikke at lave en direkte sammenligning mellem en Audi og en Hyundai. Der er vi ikke. Endnu i hvert fald. Audi var for 35-40 år siden ikke et mærke, man bestemt ikke kunne tillade sig at nævne i samme sætning som Mercedes-Benz, men i dag er det den mest naturlige ting i verden. Brandudvikling er uforudsigelig, men plejes et mærke rigtigt, kan det rykke sig, og måske det er en bil som den nye Hyundai i30 Fastback, der rykker det sydkoreanske mærke lidt op i hierarkiet.

Foto: PR Hyundai Motor Europe;WE! Shoo. Hyundai er først i Golf-klassen med en fastback - en karrosseriform med meget glidende linjer Fold sammen
Læs mere


At Audi og Hyundai overhovedet nævnes i samme sætning skyldes, at den netop præsenterede i30 Fastback er som at se på en A5 Sportback. Karrosseritypen, ikke formsproget eller linjerne. Men det er nærliggende, at tro at Hyundai (og Kias) designchef og guru Peter Schreyer, tidligere Audi-mand, har fået interessen for karrosseritypen - lad os bare kalde den fastback fra nu af - fra sin tidligere arbejdsgiver.

Vi vil se den kopieret mange gange fremover, og det er allerede set med den nye Volkswagen Arteon, men Hyundai kan have set helt rigtigt ved at introducere en fastback i Golf-klassen. De kalder det demokratisering af premium, og man kan så spørge, hvorfor Audi ikke for længst har lavet en A3 Sportback i stil med A5 Sportback - og har fundet på et nyt navn til den eksisterende A3 Sportback, som jo bare er en regulær hatchback.

Foto: PR Hyundai Motor Europe. Fra denne vinkel kan det være svært at skelne i30 Fastback fra andre i30, men LED-striberne sidder anderledes Fold sammen
Læs mere


I30 Fastback er det hidtil mest elegante medlem af den hastigt voksede i30-familie, hvor de andre er den almindelige hatchback (Audi-folkene ville have kaldt den A3 Sportback og taget resten af dagen fri), den nye stationcar og så den helt nye i30 N. I30 Fastback får ikke kun sine flydende linjer fra forlængelsen, 115 mm i forhold til hatchback'en, men fra et tag, der er trykket med 25 mm. Den er 446 cm lang, faktisk en cm kortere end Mazda 3 hatchback.

I teknikrummet har Hyundai ikke lavet mange krumspring i forhold til hverken hatchback eller stationcar. Undervognen er sænket en halv cm, og affjedringen er 15 procent stivere. Hvordan det vil påvirke den dynamisk ikke overvældende Golf-klassemodel må en kommende test vise. Mere livlige køreegenskaber ville være kærkomne.

I30 Fastback er ikke positioneret højere end hatchback og stationcar, virker det til, for den kommer med samme motorer: to turbobenzinere, en trecylindret med 120 hk og en firecylindret med 140 hk. Dertil to dieselmotorer, 110 og 136 hk. Især den største af benzinmotorerne er nem at blive fan af, for den er både kultiveret og kraftig.

Foto: PR Hyundai Motor Europe;WE! Shoo. Kabinen adskiller sig ikke fra de andre i30. Mod merpris kommer den med 8 tommer touchscreen Fold sammen
Læs mere


Der er af samme grund også samme udstyrsmuligheder som i de andre i30; 8" touchscreen mod merpris, en stribe sikkerhedssystemer som automatisk nødbremsesystem, vognbaneassistent og fjernlysassistent som standard.
Hvordan det danske modelprogram vil ende med at se ud, vides af gode grunde ikke så hurtigt efter premieren.

Går Hyundai-importøren efter det brede program for at gøre den bredt tilgængelig? Eller kommer den kun i højere udstyrede varianter for at gøre den mere eksklusiv end de andre i30'ere? Det er nærliggende at tro, at Hyundai vælger det brede og det tilgængelige, for det er reglen for mærket - og den demokratisering kan man kun hilse velkommen.