Duksedrengen: BMW 530e hybrid

De potensforskrækkede europæere kan glæde sig over den nye 530e iPerformance plug-in-hybrid udgave af 5-serien.

Foto: Tom Kirkpatrick. BMW 530e iPerformance
Læs mere
Fold sammen

Den har en 2,0 liters turbobenzinmotor og en el-motor indbygget i gearkassen.

Tilsammen yder de 252 hk, og det gør faktisk den økologiske duksedreng til en underholdende størrelse, uden den suger Nordsøens oliefelter tomme med samme tørst som kampvognen M550i. Den har nemlig et 9,2 kWh stort batteri, der kan oplades fra stikkontakten hjemme i carporten.



Fuldt opladet har den en teoretisk aktionsradius på ren el-drift på 50 km (regn med 35 til 40 km i virkeligheden). Har du en ladestander i nærheden af din arbejdsplads, så kan den klare langt de flestes dagligdagspendling på ren el-drift.

I 2018 barsler BMW med lanceringen af induktionsladning til private hjem. Så parkerer du bare hybriden ovenpå en plade i indkørslen, og så går den i gang med at lade trådløst uden du skal fedte rundt med ladeledninger. Det gør el-bilskørsel helt fri for bøvl.

Duksedrengen repræsenterer altså den grønne fremtid – uden at gå på kompromis med køreglæden, og det gør den i virkeligeheden til den mest fascinerende model i det nu komplette 5-serie modelprogram.