Det »håndholdte« møbelfirma

De færreste ville have gættet på, at Finn Juhls fornemme møbeldesign ville ende i hænderne på de to desperadoer, der drev »håndholdt møbelfirma« i 1990erne inspireret af datidens dogmefilm. Mød Henrik Sørensen og Ivan Hansen fra Onecollection.

Ivan Hansen og Henrik SÔø?rensen er indehavere af firmaet OneCollection, som producerer Finn Juhls mÔø?bler. Firmaet har bÔø?de produktion og showroom i RingkÔø?bing i Vestjylland. Fold sammen
Læs mere

Hvis man som møbelfirma har fremstillet en stol til en retssal, hvor brugeren sidder ovenpå en stor fjeder, er det kun naturligt at stille sig selv spørgsmålet: Fungerer designet? Eller fungerer det ikke? Da et vidne skvattede ned ad stolen under en afhøring, fik møbelfirmaet Hansen & Sørensen svar. Deres stol fungerede ikke. Metoden kan ikke anbefales.

Det var i 1992. Ivan Hansen og Henrik Sørensen var i fuld gang med, hvad de kalder »de vilde år«. En tid, hvor de følte sig lidt frem – med 160 i timen på de danske landeveje. Den skæbnesvangre, lidt for fjedrende stol, som dog blev justeret, var led i en stor opgave for retsbygningen i Holstebro, som de arbejdede på i samarbejde med 3xNielsen.

Det aarhusianske arkitektfirma var blot en af mange kontakter, Hansen & Sørensen havde skabt op gennem 1980erne, da de arbejdede over hele landet som sælgere for diverse møbelfirmaer. Kontakter, som gav dem modet til at kvitte deres respektive jobs i 1990 og smide de 40.000 kroner hver, der skulle til for at stifte et firma sammen. Den aften gik de i byen i Odense og drak sig fulde. Og om mandagen startede hverdagen så som nystiftet møbelfirma, først fra Henrik Sørensens mors vaskekælder i Odense, og senere på Langeland, hvor de lejede sig ind i billige lokaler på havnen i Rudkøbing.

»Vi var sådan et løsgående missil uden en hel nøjagtig plan, andet end at vi begge havde noget på hjerte omkring designmøbler og gerne ville blande os i top 5. Det gjorde vi hinanden klart fra starten. Men vi famlede os lidt frem. Købte aktier i et møbelfirma på Fyn uden at kunne kende forskel på a- og b-aktier, så vi fik ingen indflydelse,« husker Ivan Hansen. »Men vi lærte tingene hen ad vejen. Og da Lars von Trier og Thomas Vinterberg begyndte at lave dogmefilm med håndholdt kamera, gjorde vi det også til vores stil. Vi besluttede os for at drive håndholdt møbelfirma og lavede vores egne dogmeregler.«

Et af dogmerne var, at de aldrig måtte forberede sig til et møde. De skulle være så godt inde i deres stof, at de kunne skyde fra hoften.

»Det giver et kick at stå ude på gangen hos nogen, man aldrig har mødt før, og sige: »Så er det nu!« Og det giver en vis frihed. Hvis man har en bestemt agenda med hjemmefra, stresser man, for det går alligevel aldrig, som man har forestillet sig,« forklarer Henrik Sørensen.

Men efter samarbejdet med 3xNielsen, som de i øvrigt stadig er gode venner og samarbejdspartnere med, var dogmefilmen ved at knække for det håndholdte møbelfirma. Stolen til retsbygningen i Holstebro kastede ikke bare vidner af sig som en kåd hoppe, den vaklede også under det uerfarne møbelfirma.

Foto: Astrid Dalum. Fold sammen
Læs mere

»Kort fortalt kunne vi ikke finde ud af at kalkulere. »Kan I lave opgaven for det her beløb?« »Selvfølgelig!« Vi havde aldrig haft så stor en ordre før, og vi var sultne. Men det kostede meget mere at udvikle og producere, end vi havde regnet med, så vi fik lavet et ordentligt hul i jorden. Vi tømte vores kassekredit og bragte hele firmaets økonomi op i det røde felt,« forklarer Ivan Hansen.

Da det så allerværst ud, lærte de en ny designer at kende. Henrik Tengler havde fået til opgave at tegne møbler til konsulentfirmaet Andersen Consulting og manglede en producent. Opgaven så ud til at være redningen for Hansen & Sørensen. De mente selv, at de nu havde lært at kalkulere og vurderede opgaven som en god forretning. En tjekket norsk forretningskvinde i business-suit havde beseglet aftalen med ordene: »Vi sætter en million ind på en spærret konto. Og det gør I også.«

»Det lød jo topprofessionelt. Lidt ligesom på film. Så vi trykkede hendes hånd og sagde: »Top!« Problemet var bare, at vi ikke havde en million,« husker Ivan Hansen.

Og ganske rigtigt. Makkerparret var knap kommet ud på landevejen, før den slæbbare mobiltelefon ringede. Det var deres bankdirektør fra Amtssparekassen i på Sydfyn. Og han ringede ikke for at sludre...

Ringkøbing, 2016. Henrik Sørensen, netop hjemvendt fra forretningsrejse i Østen, har parkeret sin flaskegrønne Jaguar i Ringkøbings historiske centrum foran den smukke købmandsgård fra 1790, som han og Ivan Hansen har indrettet som showroom. Hansen & Sørensen har siden 2007 kaldt sig Onecollection, men det er ikke kun firmanavnet, der har ændret sig. For selv om virksomhedens samlede kollektion indeholder design af møbeldesignere som Salto & Sigsgaard, Henrik Tengler og Søren Holst, så er det én ganske særlig kollektion, de fleste forbinder Onecollection med i dag: Finn Juhls.

Den verdensberømte danske møbelkunstners luksuøse møbler i ædeltræ står som noget af det smukkeste og snedkermæssigt mest avancerede fra guldalderen i dansk møbelkunst. De seneste 25 år er interessen for Finn Juhl steget år for år i både indland og udland – ligesom priserne på hans originale vintage møbler fra 1950erne og 1960erne.

Så når vi nu sidder i Ringkøbing omgivet af Finn Juhl-møbler med Henrik Sørensen og Ivan Hansen, er det ikke for at finde ud af, hvad der gik galt. Men hvad der lykkedes for de to desperadoer, der i 1990erne netop havde sagt ja til at sætte en million ind på en konto, som de ikke havde. Men som til gengæld havde deres bankdirektør i røret...

Når vores klassekammerater skrev »Slade« og »Sweet« på deres kladdehæfter, sad vi og skrev »Finn Juhl« og »Børge Mogensen«

»Vi kvitter samarbejdet med jer,« lød det i telefonen.

»Det må du sgu ikke sige. Vi kører i grøften,« prøvede Ivan Hansen.

»Det’ gør sgutte noget. I er mere værd dø’e end levende.«

Galgenhumor eksisterer også blandt fynske bankdirektører.

»Men det var rigtigt nok. Det eneste, banken havde pant i, var vores livsforsikringer,« husker Ivan Hansen.

Hansen & Sørensen havde fået den store ordre, de havde ventet på længe, og nu rev banken tæppet væk under dem på det mest kritiske tidspunkt.

Drømmen var ved at briste for Henrik Sørensen, der som otte-årig elskede at sidde på sin onkels tegnestue i Odense og blade i gamle Mobilia-tidsskrifter og som 11-årig kom til København for første gang og faldt i svime over den legendariske møbelbutik Danel på Gl. Kongevej.

»Jeg gik i klasse med en, der også havde interesse for design. Når vores klassekammerater skrev »Slade« og »Sweet« på deres kladdehæfter, sad vi og skrev »Finn Juhl« og »Børge Mogensen« – og tegnede PH-lamper på tavlen,« husker han.

Drømmen var også ved at briste for Ivan Hansen, der som den eneste i sin klasse, brugte sine konfirmationspenge på møbler.

Foto: Astrid Dalum. Fold sammen
Læs mere

»Jeg købte møbler hos Alexandersen af en sælger, der hed Ole Hansen. Øj, hvor var han skrap! Han kunne huske navnene på alle sine kunder, og også hvad deres børn hed. Den mand stjal alle mine konfirmationspenge! 1.370 kr. Jeg fik 1.400, så jeg havde 30 tilbage. Jeg købte en skibsbriks i eg med brun fløjsbetræk, et orange arbejdsbord med små skuffer, en pindestol med brun pude på, og så fik jeg tapetseret mit værelse med hessian. Havde det stået i dag, ville det have været knivskarpt!«

Det var den fælles baggrund, der bandt Hansen & Sørensen sammen og havde fået dem til at stifte firma og gå efter at komme i top 5. Og nu var en fynsk bankdirektør ved at ødelægge det hele.

»Heldigvis havde vi en god revisor, som hjalp os med at stille tallene op. På selve dagen, hvor pengene skulle falde, kørte vi sammen ind til bankens hovedsæde i Odense og fik en aftale med den øverste direktion, efter at vi havde fremlagt vores budget. Det var en feberredning – og bankdirektøren på Sydfyn blev i øvrigt fyret,« husker Ivan Hansen.

Efter nogle år på Langeland rykkede Hansen & Sørensen til Vestjylland, hvor de havde opkøbt deres samarbejdspartner, Orla Albæk. En skrantende møbelfabrik uden nævneværdige ordrer i bogen, men med et produktionsapparat med muligheder i og dygtige snedkere. Snart begyndte de at producere møbler for bl.a. Fredericia, Gubi, Engelbrecht og Paustian.

»Vi investerede i nogle nye maskiner og blev specialister i at lave kompliceret finérarbejde. Det gjorde, at vi kunne tjene penge på at lave ting for vores konkurrenter og samtidig køre vores egne projekter ved siden af,« forklarer Henrik Sørensen.

Frem til finanskrisen i 2007 havde Hansen & Sørensen kronede dage.

»Det var store ordrer. Kontor- og konferencemøbler til banker og kæmpe firmaer. 600 arbejdsstationer til Deloitte. 1.000 til det norske forsvar. Vi havde masser af projekter i Norge. Så kom finanskrisen, og markedet forsvandt fuldstændig,« forklarer Henrik Sørensen.

I stedet for hævesænke-borde var det et lille con amore-projekt, der kom til at definere virksomhedens fremtid.

»Vi vidste, at det var vigtigt. Havde vi kikset med det projekt, var vi ikke gået videre til punkt 2«

Finn Juhls 57-sofa fra 1957 med Cocktailbordet fra 1951 foran. Foto: Astrid Dalum. Fold sammen
Læs mere

Ringkøbing, 2016. Det er ikke mere end to år siden, at dronning Margrethe og prins Henrik besøgte showroomet efter et par gode år i Finn Juhls tegn. I 2010 blev Juhls eget hus overdraget til staten, og i dag indgår huset som en del af Ordrupgaard. I 2013 indgik Salto & Sigsgaards møbler for Onecollection i moderniseringen af Finn Juhls Formynderskabssal for FN i New York.

Så da regentparret gæstede Ringkøbing i 2014, var det beviset på, at Onecollection var optaget i det fine selskab, selv om det vist aldrig har været et mål i sig selv. De to har stadig slyngelstue i kælderen under deres show-room. Hjemmebaren, fadølsanlægget og de orange hynder på den primitive sofa har mere end én gang har været centrum for det lokale fodboldholds sejre. Onecollection sponsorerer Ringkøbing IF.

Finn Juhl-eventyret startede ved et tilfælde. Siden Finn Juhls død i 1989 havde hans samlever, Hanne Wilhelm Hansen, varetaget rettighederne til møblerne og plejet eftermælet – parret havde ingen børn, og der var ingen andre arvinger. I 1998 havde rygtet om Hansen & Sørensens dygtighed nået hende.

»Hun ville gerne have fremstillet et enkelt eksemplar af en 57-sofa til en udstilling i anledning af 10-året for Finn Juhls død. Den sofa er meget sjælden, og det var ikke lykkedes hende at finde en vintage model,« husker Ivan Hansen.

»Vi syntes, det var fantastisk at få lov til at lave et møbel af Finn Juhl. Det var jo det, vi begge havde drømt om, siden vi var børn. Vi fik lavet sofaen, og prototypen stod funklende flot her i lokalet. Hanne så den og blev fuldstændig begejstret,« fortæller Henrik Sørensen.

»Vi vidste, at det var vigtigt. Havde vi kikset med det projekt, var vi ikke gået videre til punkt 2,« siger Ivan Hansen.

Udstillingen blev aldrig til noget, men Hansen & Sørensen nåede til både punkt 2, 3 og 4. Kort tid efter fik de lov til at producere to udgåede Finn Juhl-designs – sofaen Poeten og lænestolen Pelikanen.

»Vi udstillede dem første gang i 2001 og var klar til at erobre verden. Pressen væltede ind i vores stand. Og så skete der... ikke en skid. Vi fik én kunde. I Hamburg,« husker Ivan Hansen.

Hanne Wilhelm Hansen var til gengæld begejstret for makkerparrets arbejde. Hun skulle senere samme år genforhandle kontrakter med de firmaer, der producerede et lille udpluk af Finn Juhls møbler i både Danmark og USA, men havde lyst til at samle det hele hos samme virksomhed.

»Hele sit liv drev hun et musikforlag, så hun var vant til at udforme kontrakter og lave aftaler med hele verden. Så det var noget af en kontrakt, vi blev præsenteret for. Juridisk meget detaljeret,« forklarer Ivan Hansen.

Onecollection forpligtede sig til løbende at sætte flere af Finn Juhls møbler i produktion – med over 40 forskellige designs i kollektionen pt., er de allerede langt foran i forhold til aftalen. For salget af Finn Juhl-møbler betaler Onecollection royalties til den fond, som bl.a uddeler Finn Juhl-prisen. Det var efter overrækkelsen af denne i 2003, at Hanne Wilhelm Hansen døde samme nat. Siden har Onecollection været den primære arvtager efter Finn Juhl, og de har bl.a. udgivet flere bøger om den danske møbelkunstner.

»Finn Juhl har taget os med storm og har åbnet alle mulige døre for os ude i verden. Men vi skulle have lidt tålmodighed med det i starten, for verden ventede ikke ligefrem på Finn Juhl-møbler, da vi bragte dem til torvs,« fortæller Henrik Sørensen.

»Vi har været missionærer længe, men fordi vi var et kommercielt firma, mente man, at vi ikke kunne være eksperter på en kulturpersonlighed. Både pressen og museerne skulle passe på, at de ikke blev fedtet ind af sådan nogle som os,« husker Ivan Hansen.

De sidste mange år har de dog bistået adskillige museer over hele verden med diverse udstillinger. Særligt i Asien går det stærkt. Alene i Taiwan var der tre Finn Juhl-udstillinger i 2012, der hyldede mesteren i anledning af 100-året. I Japan findes den største private samling af originale Finn Juhl-møbler. Det er også her, Onecollection har allieret sig med nogle af verdens dygtigste møbelsnedkere.

»Vi producerer stole og polstrer dem her i Danmark, men nogle af de sværeste stole får vi gjort færdig i Japan. Vi har et dreamteam af unge japanske snedker-hipstere, der går sindssygt meget op i deres arbejde og er meget fagligt stolte,« fortæller Henrik Sørensen.

I næste uge tager Onecollection hul på næste kapitel, når Hansen & Sørensen åbner deres første hotel i Japan indrettet med Finn Juhl-møbler. Hotel Hakuba ligger i Nagano, Japans svar på Aspen, hvor der blev afholdt vinter-OL i 1998.

Japanerne elsker Finn Juhl og kan med Hotel Hakuba få deres lyst styret, når hotellet åbner i næste uge i Nagano – Japans svar på Aspen. Foto: PR Fold sammen
Læs mere