Designduo bag Designstudio All the way to Paris

Designstudio All the Way to Paris er grundlagt af to kvinder, der har mod på det hele. Der kommer nemlig altid noget spændende ud på den anden side, når de kaster sig derud, hvor det er lidt utrygt.

All The Way to Paris har bl.a. skabt denne serie af notesbøger og små høje blokke med grafiske tryk for HAY. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tanja Vibe og Petra Olsson Gendt mødte hinanden på Danmarks Designskole, hvor de begge læste visuel kommunikation, og de har hængt uløseligt sammen lige siden. De stiftede firma sammen lige efter skolen og har udviklet et unikt makkerskab.

Tanja bor i København lige skråt over for Glyptoteket, mens Petra Olsson Gendt hver dag tager turen fra Malmø. De er otte på kontoret på Amagertorv, hvorfra de leverer grafisk design og udvikler produkter for virksomheder som Hay og Georg Jensen.

»Vi startede med at lave grafisk design, da vi startede vores eget firma lige efter designskolen. De sidste to år har der så åbnet sig en masse muligheder for at lave produkter. Vi er ikke specialister inden for et lille område – vi har altid kastet os ud i det hele. Det er også en måde at udvikle os selv på,« fortæller Tanja Vibe. 

DET ER IKKE TILFÆLDIGT, at de har valgt navnet All the Way to Paris. Der bliver nemlig gået all the way i alt, hvad de foretager sig, som er en vigtig del af firmaets identitet. Der er ikke noget, der bliver gjort halvt.

»Der er ingen status quo. Der er ingen comfort zone. Jeg har mange venner, der skifter job for at komme videre. Men jeg tænker altid, at det er hér, vi kommer videre, « fortæller Petra Olsson Gendt.

»Det giver også en nerve, at der ikke er to dage, der er ens,« siger Tanja Vibe.

Firmaet er bygget op omkring visual storytelling, og derfor skulle navnet kunne noget af det samme: det skulle sætte tanker i gang og være fabulerende. Selv om det er et lidt langt navn, oplever de to, at navnet er noget folk husker, fordi det skaber billeder. 

TANJA VIBE OG PETRA OLSSON GENDT supplerer hinanden, og der er et ord, der falder én ind, når man har set dem snakke og fortælle ihærdigt om deres projekter over en kop kaffe: Synergi. De har samme uddannelsesmæssige udgangspunkt, men bidrager med personlige forskelligheder.

»Vi kan sagtens diskutere tingene. Og det kan nogle gange blive bedre, hvis vi er lidt uenige. For vi har jo samme mål. Vi ønsker, at det skal blive så godt, som det overhovedet kan. Vi konkurrerer ikke indbyrdes, så det er heller ikke fordi, der er prestige i at vinde sådan en diskussion,« siger Petra Olsson Gendt. 

»VI HAR JO IKKE LÆRT NOGET om at drive virksomhed på designskolen. Men den virksomhed, vi har, kan man jo heller ikke læres på en skole. At finde og håndtere kunder har været noget med at prøve sig frem,« siger Tanja Vibe, og Petra Olsson Gendt fortsætter:

»Det har været trial and error at starte op. Vi har bare været heldige at få kunder fra starten – og så fik vi selvtillid til at tage penge for det, vi gør.«

Relationer har vist sig at være helt essentielt for forretningen. Det gælder både deres indbyrdes forhold, der har udviklet sig til et stærkt venskab. Men også forholdet til deres kunder, som de værner om.

DE HAR NETOP LANCERET en serie af kviltede tæpper for Hay, og så er der også kelimtæpper på vej for &Tradition. Sidste efterår præsenterede de julepynt for Georg Jensen, for hvem de også har designet en kollektion af ure – senest med nye farver og mønstre til det klassiske Koppel-ur.