Derfor vil podcasting revolutionere 2015

Vi kan tage historierne med os overalt. Storsvedende på løbebåndet, i bilen eller i S-toget. Podcasting var forud for sin tid, da det blev lanceret for over ti år siden. Men nu er vi for alvor ved at komme »med på en lytter«. Hver tiende henter podcasts hos DR mindst en gang om måneden.

Lytter til musik/podcast i gaden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den bløde, fortællende stemme er fuld af følelser og meget tæt på.

Så tæt, som den overhovedet kan komme. Flydende og næsten intravenøst forbundet i øregangene som podcasts i form af lydfiler, hentet fra internettet, der kan høres, når vi har lyst.

Gennem hørebøfferne bliver stemmen til levende historier. En stemme, der skaber billeder og oplevelser inde i hovedet.

Om Debbies liv for eksempel. På en intim, men samtidig universel måde.

En ung, emigreret persisk jøde i USA fortæller om sin religion. Om stadig at være jomfru som voksen. Om en mor, der foretager sig drastiske ting. Og om bestræbelserne på at finde sig selv i en ny moderne, strømlinet virkelighed.

Dansker i USA banebrydende indenfor podcast

Mens vi lytter, lader vi os føre dybere og dybere ind i den unge kvindes fascinerende livshistorie tusindvis af kilometer væk fra det S-tog, vi selv sidder i på vej mod Østerport Station.

Eller bag rattet i en bil-kø på Helsingørmotorvejen. Hvis ikke vi storsvedende er i gang på løbebåndet henne i træningscenteret. Med hørebøffer eller headset solidt placeret som en direkte forbindelse mellem vores egen konkrete lige-nu-og-her virkelighed og Debbies »storytelling« på det amerikanske superpodcast-hit: »Strangers«.

Produceret af danskeren Lea Thau, bosat i USA og banebrydende inden for genren. Med en enorm succes har hun fået almindelige mennesker som Debbie til at fortælle deres historier, blandt andet ved at styre elegant udenom de mere traditionelle former for »skæbnefortællinger«.

Hører man til de danskere, der af forskellige grunde endnu ikke har overgivet sig, er der stor sandsynlighed for, at det vil ske i løbet af de kommende måneder.

2015 er af mange blevet udråbt som det helt store år for podcasting. Og med et egentligt gennembrud ti år efter, det blev lanceret.

For med podcasts bestemmer vi selv hvad, hvornår og hvor meget. Det er »on demand«, og det er mere afgørende for, om noget bliver en succes end nogensinde før, lyder det.

Alle kan producere podcasts

Med en kvart million podcasts alene i Apples iTunes, er der nok at tage ned af fra hylden og abonnere på.

Dertil kommer en ny og forbedret lydkvalitet. Biler med podcast-afspillere i instrumentbrættet, et stigende antal populære bloggere, der podcaster og en brugervenlighed, der aldrig har været bedre.

Desuden kan alle i princippet producere podcasts. Amatører og professionelle. Mediet ejes af hvem som helst, og man behøver hverken arbejde på en radiostation eller have adgang til et studie.

Det er bare noget af alt det, der bliver fremhævet.

At der også er dukket en international podcast-festival op, »Third Coast«, en slags Oscar-fest for de bedste podcasts, giver mediet mere tyngde og opmærksomhed.

»Der sker helt vanvittigt meget inden for podcasting i øjeblikket, og der er ingen tvivl om, at der kommer til at ske meget mere i løbet af de næste måneder,« fastslår Christiane Vejlø, en af Danmarks førende eksperter inden for digital livsstil, ny teknologi og direktør for sitet »Elektronista Media«.

»Hold da op, hvor bliver der lavet meget rigtig god radio. Jeg er bare sjældent i nærheden af en radio lang tid nok til at høre et program til ende. Eller også passer tidspunktet mig ikke. Derfor kan jeg ikke undvære mine podcast apps,« siger hun og peger på, at vi i dag har indrettet vores liv, så det skal være så fleksibelt som muligt. Fra sport til indkøb og medieforbrug.

Kæmpestor del af vores fremtid

At hun først kan høre næste episode af en føljeton på torsdag klokken 20.00 i radioens P1 er »long gone«. Uanset hvor høj kvaliteten er.

»Podcasting er langt mere i tråd med tiden i dag, end det var, da det kom for ti år siden,« mener hun. »På en måde har det været forud for sin tid, fordi vi i dag tager alt vores »content« med os. Det gjorde vi ikke, da podcastet kom med iPod’en tilbage i 2004. Samtidig har Netflix og andre streamingtjenester i den grad været med til at ændre vores adfærd som medieforbrugere, bare inden for de seneste par år. Podcasts bliver en kæmpestor del af vores fremtid.«

Ifølge Christiane Vejlø burde man udvikle en »podcastets netflix« med de bedste og fedeste potcasts.

Og så kan vi for øvrigt godt droppe enhver formodning om, at podcasts mest er for digitale nørder og firstmover-segmentet, mener hun.

Skal man så nappe en ny podcast umiddelbart efter Debbies historie?

Eller vælge en anden succesfuld podcast, måske million-hittet og føljetonen, »Serial«?

En gammel mordgåde i Baltimore, USA, hvor lytterne følger med i optrevlingen af en sag fra 1999. En ung pige blev myrdet og hendes ekskæreste dømt for mordet. Men var det ham?

»Serial« er blevet hentet mindst 20 millioner gange og meget af succesen tilskrives blandt andet, at journalisterne ligesom lytterne ikke ved, hvad der kommer til at ske. Og at publikum følger dem i løbet af sagens opklaring.

Patendomstolen og en hjemmelavet rumdragt

Det kunne også være, at man én gang for alle skulle blive klogere på EU-Patendomstolen. På hvordan den reelt fungerer.

Eller få forklaret økonomiske sammenhænge fra »NPR Planet Money« podcastet, så det er til at forstå.

Kunne også være ny viden om rumdragter?

Vidste man det ikke på forhånd, så ved man nu, at det aldrig har været mere interessant at lytte til en mand, der beslutter sig for at konstruere en rumdragt ved at lave alt i hånden selv.

Den fortælling hørte Ivalo Andreassen. Hun er erklæret podcast-afhængig, ansat i en IT-virksomhed, gift og mor til tre.

Hun elsker både de mere nørdede podcasts, og gode og velproducerede fortællinger med dygtige værter.

»Jeg var til en konference i København i 2012, hvor et af temaerne var podcasting. Det var der, jeg blev bidt af det. Siden har jeg lyttet til podcasts en times tid om dagen sammenlagt. Hvis ikke jeg får mulighed for det, bliver jeg lidt småirritabel. Jeg har mit podcastkartotek med mine favoritter og lytter fast til 30 forskellige.«

Et rum for sig selv, kalder hun det.

En lille flig af noget, der går i dybden

Ivalo Andreassen lytter til podcasts, når hun kører til og fra arbejde i bil. Går tur, luger i haven eller ordner vasketøj. Og om aftenen, når hun er gået i seng. Hun gør det, når andre mennesker ikke har indflydelse på hendes tid, som hun siger.

»Tidligere læste jeg bøger, men nu har jeg fået for vane at ligge dér i mørket og lytte, det er utroligt afstressende og også ret hyggeligt.«

Hun elsker at få ny viden. Om alt muligt. For nylig lyttede hun til et podcast om betydningen af pigtrådshegn, der skal tæmme USAs vilde vesten.

»Det er en lille flig af noget, der går i dybden. Jeg har ikke kun behov for at blive underholdt, jeg vil også gerne lære noget.«

Ivalo Andreassen henter inspiration i forskellige netbaserede communities og blogs, hvor andre med hang til mediet deler deres nyeste podcasts.

»I begyndelsen havde jeg lidt svært ved at finde ud af, hvor jeg skulle lede efter nye og gode prodcasts, men når først man er i gang og skriver med andre på Facebook, Twitter og læser blogs, er det den letteste sag i verden. Nu vil jeg bare gerne have mere tid til at lytte.«

Hun deler sine podcasts på Twitter med andre og abonnerer selv på dem, hun synes er bedst.

»Man får meget hurtigt sine favoritter.«

25 procent af live-lytningen på Radio24syv

At podcasting går en lun tid i møde, er administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør på Radio24syv, Jørgen Ramskov, ikke i tvivl om.

»Det er meget voldsomt, det der sker i øjeblikket inden for podcasting,« konstaterer han.

I februar havde Radio24syv 1,5 millioner podcast downloads, hvilket er 25 procent af den live-lytning, der er hentet fra radiostationen. Og det tal har været støt stigende.

»Det kan være svært at måle præcist, hvor mange der lytter til vores podcasts. For hvor meget af det, der bliver hentet, bliver der også lyttet til?«

Ifølge Jørgen Ramskov arbejder radiostationen på at finde ud af, hvilke slags lyttere, der hører podcasts.

»Vi har et lytterpanel, ikke repræsentativt, men de har alligevel givet os en indikation af, at podcast-lytterne er mere jævnt fordelt og med flere ældre, end vi umiddelbart troede.«

På Radio24syv lægges udsendelser typisk ud som podcasts fem dage før, de sendes i radioen.

Selvom podcasting endnu ikke har revolutioneret radiomediet i 2015, så er der potentiale for at det folkeligt gennembrud snart kan opnås, mener forskningschef i DRs medieforskning, Dennis Christensen.

»Vi står måske på tærsklen til noget, men det er stadig kun en mindre medie-liga blandt danskerne, der lytter til podcasting.«

Selv om tallene ikke er direkte sammenlignelige med Radio24syv, er det omkring hver tiende, der henter podcasts hos DR mindst en gang om måneden, og seks procent som henter podcasts hver uge.

Selv om det endnu ikke helt kan ses på brugersiden, er Dennis Christensen ikke i tvivl om, at noget er ved at ske.

»Der bliver produceret en masse godt, og hele forudsætningen er, at lytningen bliver gjort til en personlig oplevelse, hvis man skal vælge det til.«

437 forskellige programmer og serier ligger til podcast på DR.

Historier binder mennesker sammen

Set fra det store perspektiv handler det om, at vi er ved at ændre vores måde at fortælle historier på. Det kræver nye platforme, der binder mennesker og deres historier sammen, mener journalisten Bjarke Myrthu, grundlægger af »Blind Spot«, der er et interaktivt »storytelling« redskab til sociale medier.

Om et par måneder lanceres den første version af en ny »storytelling-app« til iPad.

»Man kan jo så spørge sig selv, hvorfor podcasts pludselig blomstrer op efter ti år. Jeg holdt for nylig en forelæsning på Harvard University, hvor opfinderen af udtrykket »paradigmeskifte«, var til stede.

Han fortalte en masse om, hvad der egentlig skal til, for at ny teknologi bliver udbredt.

»Og det handler i høj grad om, at der skal være et »socialt behov« (a social need). Så når podcasts bliver store nu, tror jeg, det handler om, at sociale medier har vist folk, at de kan få noget personligt niche-indhold, der interesserer dem,« siger Bjarke Myrthu.

Han peger på, at de sociale medier er blevet alt for fyldt med selfies, madbilleder og andet støj. Det skaber et behov for indhold med meninger, passion og målrettethed, som hverken de sociale eller de traditionelle medier kan udfylde.

Og her passer podcasts perfekt ind i det billede.

8 GODE PODCAST

Techsistens
Værterne Susanna Rankenberg og Patrick Damsted taler om tech og eksistens. I erkendelse af, at vi er digitale, og at tech er vævet så tæt ind i vores tilværelse, at det berører vores eksistens.

techsistens.dk

NPR Planet Money
Taler om økonomi, så det er til at forstå for de fleste. For nylig om euroen.

planet-money.org

The Story Collider
New York-baserede storytellingshows om videnskab. De bedste historier sendes som podcast.

storycollider.org

Third Ear
Dansk podcast og digitalt magasin, hvor der fortælles historier med ord, lyd og billeder. Hver måned præsenteres lytterne for en ny dokumentarisk fortælling. F.eks. om den danske sygeplejerske, der forsvandt på den grønlandske østkyst.

http://thirdear.dk/podcast/

The Moth
Meget populært podcast med storytelling som speciale på forskellige platforme. Vandt i 2010 en af de største hæderspriser inden for radio og podcasts »The Peabody Award«.

themoth.org

Strangers
Om almindelige menneskers liv. Populær podcast med den danske prisvindende producent og vært Lea Thau. Det er blevet sagt, at »hun finder de mest fantastiske stemmer og fortæller deres historier med kunstfærdig ynde.«

storycentral.org/strangers/

99% Invisible
Podcast om design, arkitektur og de 99 procent »usynlig« aktivitet, som er med til at forme vores verden. Den populære vært Roman Mars står bag.

itunes.apple.com/us/podcast/99-invisible

BestTellers
Dansk og meget anerkendt professionelt storytellingselskab- også med podcast. Bl.a. fortællingen om »Tango i Buenos Aires« og »Rejsefeber«.

besttellers.dk

Podcastene er udvalgt af podcast-bruger Ivalo Andreassen og digital ekspert Christiane Vejlø.