Den nye Fiesta er markant mere komplet end forgængeren

Ford Fiesta er stadig underholdningsorglet i klassen, mens den imponerer som rummelig og praktisk gris.

Den nye Ford Fiesta er syvende generation siden 1976. Hidtil har dens forrygende gode køreegenskaber gjort den til en darling blandt dem, der virkelig sætter pris på den gode køreoplevelse. Jeg har elsket at køre Fiesta, siden mine forældre havde en Fiesta Fun med 90 hk tilbage i 1990’erne. Men tiden var løbet fra den udgående model, der ud over en forrygende turbomotor og et skarpt styretøj og undervogn var sejlet agterud af klassekammeraterne på områder som sikkerhed, komfort, plads og materialekvalitet.

Den nye Fiesta lander i en klasse, hvor konkurrencen er benhård, med en ny Polo, en ny Kia Rio og en ny Seat Ibiza. De er alle  større og bedre udstyret end nogensinde før, så den nye Fiesta skal hæve niveauet for at holde fast i en topplacering på salgslisterne i klassen.

Større og bedre kabine

I forhold til forgængeren er Fiesta både blevet længere og bredere. Det har betydet marginalt mere bagageplads og bagsædeplads. Men skal jeg være ærlig, er jeg ikke imponeret. På bagsædet kan jeg kun lige netop sidde bag ved forsædet, når det er indstillet til mine 1,82 meter. Det gør en del klassekammerater bedre. Så du skal ikke købe Fiesta, hvis du har langlemmede teenagebørn af typen, der vokser en centimeter om måneden, på bagsædet.

ccc Fold sammen
Læs mere

På kabinekvalitet og design har Fiesta dog virkelig hævet niveauet fra forgængeren, der lignede en Nokia 9100 i en automobilinkarnation med et hav af knapper, en dårlig skærm og et materialekvalitetsniveau som et stykke kinesisk produceret kopilegetøj.

I den nye er materialerne lækre, designet simpelt og den nye store infotainmentskærm fungerer upåklageligt. Det er gennemført rart at sidde bag rattet. Testbilen er en B&O Play-specialversion (en Titanium med et B&O Play-lydsystem). Det er altid farligt med disse special­udgaver, for med brugen af det hæderkronede lydvaremærke fra Struer er forventningerne til lydoplevelsen tårnhøje. Det lyder da også bedre end i en almindelig minibil, men standardanlægget i en BMW 5-serie, som ikke hedder noget fancy, slår lydoplevelsen med længder. Det er som i Volkswagen Up Beats, der låner lidt stjernestøv fra Dr. Dres høretelefoner af samme navn, uden på nogen måde at imponere i audiologisk forstand. Merprisen er på ca. 5.000 kr., og det er også omtrent, hvad den ekstra lydoplevelse kan siges at være værd.

ccc Fold sammen
Læs mere

Stadig underholdende

Testbilen har den 100 hk udgave af den trecylindrede lille Ecoboost-turbomotor. Den findes også med 125 og 140 hk. Selv om de har marginalt mere power, synes jeg faktisk, at de 100 hk er al rigeligt til at gøre Fiesta underholdende. En del af mine kollegaer mener, at ­Fiesta har mistet sin underholdende konkurrencefordel på komfortens alter. Jeg giver dem ret i, at den er blevet mere komfortabel, men jeg synes faktisk stadig, at den smører et smil på mit ansigt. Nuvel – jeg kan ikke tvinge den til hjulspin mellem andet og tredje gear, som jeg kunne i mine forældres 90’er-Fiesta. Ikke engang på våd vej. Men det handler nok mere om moderne ESC-systemer end om bilens rå potentiale. Ecoboostdrivlinjen er stadig klasse­ledende, og jeg får stadig lyst til at køre frisk til, når jeg ser et par skarpe sving forude.

Sjov, men presset på plads

Fiesta holder altså plads i sin hjemmebane­fordel som en af de mest underholdende mini­biler, og den er med på beatet, når det handler om sikkerhedsudstyr og en overbevisende kabine­oplevelse. Den mangler lidt på pladsfronten, men ellers er den nye Fiesta en solid opgradering fra forgængeren.
Men er det nok til at holde fast i en plads blandt klassens mest attråværdige biler? Det afhænger af markedstrenden. Til dem, der sætter pris på den gode og underholdende køre­oplevelse, er den svær at komme uden om. Men til dem, der vil have mest plads for pengene, så kan de roligt fortsætte med at gå forbi Fords butikker i fremtiden – eller stikke hovedet indenfor og snuppe en prøvetur i en Ford Ka+. Den når ikke Fiesta til sokkeholderne på særlig mange parametre, men den er billigere og har mere bagsædeplads.

ccc Fold sammen
Læs mere