Den modne mini-SUV fra Kia

Mini-SUV'erne stormer ind, og Kia er klar med sin første af slagsen, Stonic

Stramt og elegant design kendetegner den første mini-SUV fra Kia, som er i klasse med Renault Captur Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Picasa

Hyundai og Kia bruger helt naturligt samme teknik og samme motorer, som det er almindeligt for mærker, som hører til i samme hus. Men de koreanske biler er designmæssigt ret forskellige, og mere end noget andet sted er forskellen synlig mellem de to nye mini-SUV-modeller, den herværende Kia Stonic og Hyundai Kona, som du kan se andetsteds på siden. Kona vil skille vandene med vovet design, Stonic rammer bredere med et elegant og modent design, som har enkelte linjer til fælles med den større SUV Sportage og firmabilen Optima, men ellers virker selvstændigt. Man kan godt skeje ud med Stonic, hvis man vil, for taget kan fås i fem forskellige kontrastfarver.

Bagfra ses slægtskabet med storebror Sportage - Stonic er dog mere kantet. Firehjulstræk er ikke umiddelbart en mulighed Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Picasa.

Kona står på en ny platform, men om Stonic gør det samme eller er baseret på minibilen Rio, ved vi ikke endnu. Kona fås med firehjulstræk og op til 177 hk, Stonic umiddelbart – som Rio – kun med forhjulstræk og op til 120 hk. Stonic vil også kunne fås med svagere motorer med 85 eller 100 hk, og en dieselmotor på 1,6 liter bliver også en mulighed, men hvor stærk den bliver, afsløres først på et senere tidspunkt. Manuel gearkasse bliver tilsyneladende eneste mulighed uanset motor, men det kan ændre sig efter lanceringen. Så godt som alle konkurrenter fås med automatgear.

Touchscreen med Apple CarPlay og Android Auto vil ikke koste Stonic-købere ekstra. Friskt, men elegant kabinedesign Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Picasa.

Det sobre og pæne design fortsætter i kabinen, hvor førerpladsen minder om den i Rio, men alligevel virker mere gennemført og friskere. Det passer til den højere prisklasse, som Stonic utvivlsomt vil blive placeret i. En touchscreen med Apple CarPlay indgår uden merpris, mens fjernlysassistent, førerovervågning, blind vinkel-system og vognbaneassistent sandsynligvis hører til ekstraudstyret. Kia lover de bedste plads for passagernes skuldre i klassen og rigtig god benplads ved bagsædet, og bagagerummet er med 352 liter gennemsnitligt for klassen. Kia-importøren forventer dansk lancering i 4. kvartal, mens priserne gerne skulle komme på plads et stykke tid forinden.

Ingen lighed. Søstermærket Hyundai har for nylig haft premiere på sin mini-SUV Kona, som har et langt mere vovet design end Stonic Fold sammen
Læs mere
Foto: Picasa.