Den mest praktiske Golf hedder stadig Sportsvan

Næsten så kompakt som en almindelig Golf – næsten lige så praktisk og rummelig som stationcarudgaven Variant. Volkswagens Golf Sportvan er en nichebil til dem, der vil sidde højere uden at køre rundt i en SUV, og nu kommer en faceliftet version

Der bliver ingen Golf Sportsvan GTI, for den er familiens ultra-fornuftige medlem. Den kraftigste motor har 150 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Volkswagens Golf Sportsvan får næppe hjertet til at banke hurtigere hos ret mange, men dens formål er heller ikke at være en designjuvel eller en superdynamiker. Den er særdeles rummelig i forhold til, at den kun optager 434 cm i længden – blot otte centimeter mere end Golf hatchback, men samtidig hele 23 cm kortere end den 457 cm lange Golf Variant, stationcarudgaven. Der er højt til loftet, og syv centimeter længere akselafstand og ekstra 10 cm i højden i forhold til Golf og Golf Variant er hemmeligheden bag en rummelighed og et bagagerum, som ligger meget tæt på det i den lange Variant-udgave af Golfen. Mellem 500-1.520 liter kan bagagerummet slæbe på, 590-1.520 liter med det justerbare bagsæde så tæt på forsæderne som muligt – ikke langt fra stationcarens 605-1.620 liter.
Men det der sælger Golf Sportsvan er siddehøjden, som er mere SUV end lav personbil, og uden at det skal lyde som en ren pensionistbil, så tiltaler det især det ældre publikum og dem med ondt i ryggen.

10 cm højere end den almindelige Golf og derfor meget mere rummelig i kabine og bagagerum. Faceliftet inkluderer LED-baglygter som standard Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Det var et spørgsmål om kort tid efter faceliftet af Golf og Golf Variant, at turen skulle komme til Sportsvan. De er trods alt alle Golf-modeller og på identisk teknik. Og her er den så, den faceliftede Golf Sportsvan, som bestemt heller ikke gør meget væsen af sig. Der er skruet rigtig meget op for kromelementerne, især på højere udstyrede varianter, og grillen og kofangerne har faktisk også ændret sig. I stedet for bi-xenon-forlygter kan Sportsvan, som Golf, nu fås med fuld-LED-forlygter – og LED-baglygter er standard over hele linjen.
Point til dem som kan spotte forskellen i kabinen. Flere dekorative elementer er ændret, men det er ikke mere udtalt, end at det går direkte i glemmebogen. Væsentligste nyhed er de nye infotainmentsystemer, Discover Media med 8″ skærm og Discover Pro med 9,2″ skærm – sidstnævnte helt uden fysiske knapper, som ikke vil falde i alles smag, fordi det gør det sværere at skrue op og ned for radioen. Systemet med 8″ skærm bliver med al sandsynlighed standard på vores marked.

De nye infotainmentsystemer med touchscreen, 8 eller 9,2 tommer, er største nyheder i kabinen Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.


Sportsvan kan teknisk set lidt mere end før. Den får førerassistancesystemet fra Golf med kø-assistent (Traffic Jam Assist), der tillader semi-autonom kørsel på motorvej op til 60 km/t. Der skal en DSG-automatgearkasse i Golf Sportsvan, hvis man vil have den med det system.
Endelig er der opdateringer til motorprogrammet. Den trecylindrede benzinmotor 1,0 TSI med 115 hk bibeholdes, men 1,4’eren med 125/150 hk ryger ud, og den nye 1,5 TSI Evo med 130/150 hk kommer ind i stedet. Begge udgaver af 1,5’eren har cylinderfrakobling, så man kan køre på to cylindre, når man ikke giver fuld gas.



Det er ikke billigt at vælge Golf Sportsvan over Golf og Golf Variant. Den udgående koster fra omkring 274.000 kr., og på sammenlignelige varianter som 1,4 TSI med 125 hk er den 30.000 kr. dyrere end Golf og 14.000 kr. dyrere end Golf Variant.
Sandsynligheden for, at dette er den sidste opdatering af Golf Sportsvan, vi nogensinde får at se, er stor. Med den nye Golf-SUV T-Roc lige om hjørnet, får VW en langt mere spændende bil med nogle af de samme egenskaber (rummeligheden måske undtaget), og tyskerne har ved flere lejligheder udtalt, at flere ikke-storsælgende modeller vil forsvinde ud af modelprogrammet, og fokus hos VW skifter i høj grad til elbiler.