Danskerne skal vente på Citroëns nye SUV

Komfort, unikt design og kraftig plugin-hybrid kendetegner ny fransk SUV, der har premiere på Shanghai Auto Show

Foto: Foto PR 5DsR(4). C5 Aircross har unikt design i forhold til mange konkurrenter
Læs mere
Fold sammen

Hvis det er kærlighed ved første blik, kan vi kun råde til at slå koldt vand i blodet.

Den nye Citroën C5 Aircross kommer tidligst til Danmark i slutningen af 2018, mens den allerede i oktober i år lanceres på det kinesiske marked. Det er en skam, for vi så gerne, at den franske SUV i klasse med Volkswagen Tiguan og Peugeot 3008 allerede var at finde hos de danske forhandlere i morgen, men det kinesiske markeds rolle i bilindustrien vejer tungere.

Foto: Foto PR 5DsR(4). Den nye C5 Aircross er 450 cm lang og en konkurrent til VW Tiguan Fold sammen
Læs mere
This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Kinesiske kunder elsker historiske europæiske mærker og brands, og Citroën er med sine 98 år som bilproducent i den tunge klasse, og det er kun naturligt, at C5 Aircross har verdenspremiere på biludstillingen i Shanghai. C5 Aircross er 450 cm formfuldendt og Citroën-typisk SUV. Den er unik, ligner ingen af konkurrenterne, men i forhold til C3 og C4 Cactus er designet poleret og gjort mere voksent - mindre lygter, mindre Airbumps (luftlommerne nederst på dørene til beskyttelse af karrosseriet).

Foto: Foto PR 5DsR(4). Kabinen har digital instrumentering og touchscreen Fold sammen
Læs mere

Interiøret virker på samme måde mere konservativt, selv om der intet tilbageholdende er over den 12,3” store digitale instrumentering eller midterkonsollens touchscreen. Citroëns nye mellemstore SUV deler platform med Peugeot 3008 og 5008. EMP2-platformen er dog så fleksibel at akselastanden er unik for den, og endnu mere væsentligt er det, at Citroën-ingeniørerne har udviklet en ny type undervogn,

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Progressive Hydraulic Cushions, der skal hæve affjedringskomforten til et udsøgt niveau. Den nye affjedring er en del af Citroëns Advanced Comfort-program, som skal gøre komfort og velbefindende til kardinalpunkter i mærkets nye modeller. Med langt mere end halvandet år til europæisk lancering er motorprogrammet langt fra på plads. Benzinmotorer med tre og fire cylindre og firecylindrede dieselmotorer virker selvskrevne, mens en plugin-hybrid-udgave allerede er bekræftet. Med to elmotorer og elektrisk firehjulstræk yder 300 hk – højere ydelse end nogen tidligere produceret Citroën.