Dansk designer: »At give noget så banalt som en kaffekop attitude er ret sjovt«

Rasmus Ibfelt fra firmaet Playtype har en mission om at vise god typografi til danskerne. Blandt andet gennem kopper, der både formidler skrifttyper – og giver grobund for samtaler om alt fra punk til narcissisme.

Firmet Playtype startede med at lave skrifttyper. Det blev senere til kopper med finurlige budskaber. Nu rykker de ind i hhv Berlin og Paris. Her er Rasmus Ibfelt, der startede projektet, fotograferet i deres butik på Værnedamsvej på Frederiksberg. Foto: Asger Ladefoged. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han rækker ud efter en kop i det lille lokale på Værnedamsvej.

»Feminist? Nej, den må jeg hellere lade stå. Optimist? Hmm ... Narcissist. Den vil der nok være nogle, der mener passer til mig«, siger den kreative direktør for virksomheden Playtype.

Rasmus Ibfelt er uddannet ved Danmarks Designskole og har i en årrække interesseret sig for bogstaver – altså, hvordan de ser ud, og hvad de signalerer.

Først med den typografiske virksomhed e-types, der tidligere har stået for blandt andre Berlingskes visuelle identitet, og senere med virksomheden Playtype, hvor skrifttyperne har fundet vej til notesbøger, plakater og keramik med forskellige skrifttyper og udsagn.

For eksempel en ny kollektion af kopper, der har potentiale til både at smigre og fornærme modtageren, hvis de bliver givet som gave. Optimist, pessimist, materialist, feminist og sågar narcissist er blandt de personlighedstræk, som kopperne bærer.

Egentlig havde Rasmus Ibfelt ikke de store planer om at lave boliginteriør, men for et par år siden besluttede hans firma sig for at sælge alle de skrifttyper, de havde lavet gennem tiden.

»Vi overvejede, hvordan vi kunne få verden til at opdage, at vi eksisterer, og hvordan vi kunne få vist de her forskellige skrifttyper. Vi så, at der var en butik, som var tom her på Værnedamsvej, og derfor tænkte vi: »Jamen, hvorfor laver vi ikke verdens første typografibutik?« Vi havde et budskab om at bringe typografiens kraft ud til folk, der normalt ikke er professionelt orienteret omkring skrifttyper, og der findes nok ikke noget mere oplagt end en kaffekop til det.«

Den første kollektion bestod af alfabetet, hvor det var »ren typografi«, som Rasmus Ibfelt udtrykker det.

»Meningen var ikke, at vi skulle have en forretning ud af det som sådan, men så begyndte folk at købe kopperne, notesbøgerne og plakaterne, og nogle forretninger spurgte, om de måtte forhandle dem. Så det ene tog det andet til, at vi nu står her i dag, hvor vi er en lille organisation, der lever af at designe, producere og sælge vores fysiske produkter.«

Næste kollektion bestod af musikkopper for dem, der for eksempel sværger til punk, rock, disco, dub, techno eller jazz.

Typografierne skal være lidt corny og samtidig elegante

Foto: Asger Ladefoged. Fold sammen
Læs mere

»Vi lavede en større analyse af, hvad der skulle med og ikke skulle med. Jeg var selv lidt modstander af jazz, den var lidt for pæn, mens techno var en sikker vinder – det er også den, der sælger bedst. Punk var min klare favorit. Jeg syntes, det var sjovt at tilføje noget, der er så ladet med billeder og identitet.«

B&O købte hele kollektionen til sine ansatte, fortæller Rasmus Ibfelt.

»Om morgenen går de ud i tekøkkenet og vælger en kop alt efter hvilket humør, de er i. Som bruger kan man vise en form for humør, attitude og tilhørsforhold på den måde. Tager nogen mon pop-koppen?«

Netop attitude er siden blevet et gennemgående begreb, når Playtypes udvikler nye produkter.

»Unge mennesker, som er vores primære kunder, er ikke bange for at vise attitude. At give noget så banalt som en kaffekop attitude er ret sjovt. Men det er svært at gennemskue præcis, hvilke der rammer målgruppen.«

»På forhånd har vi en forestilling om, at ordet optimist er det, der appellerer til flest i vores nye kollektion, men det kan sagtens være, at det ikke er tilfældet. Egoist og materialist er jo lidt de forbudte, men det er også sjovt at se, om mange vælger dem alligevel. Det er her, vi håber, at kopperne er med til at starte nogle samtaler.«

Typografien skal være med til at sikre balancen mellem det, Rasmus Ibfelt kalder »cornyness« og elegance – på den nye kollektion med personlighedstræk har Playtype valgt »Italian Plate« inspireret af italienske nummerplader.

»Ordet får forskelligt liv afhængig af typografien. For os er det en mavefornemmelse – at finde balancen mellem noget, der kan virke en lille smule corny sammen med en typografi, som har noget raffinement. Vi endte med at vælge en typografi, som i virkeligheden er lidt sofistikeret,« siger han og drejer koppen med det lidet flatterende ord »Egoist«.

I sidste uge viste Playtype de nye kopper på designmessen Maison et Objet i Paris, hvor forhandlere fra hele verden finder inspiration. Kopperne har desuden stået på hylderne i Le Bon Marché i godt et år. Det franske stormagasin har for nylig bestilt en ny ordre, hvor de københavnske designere er blevet bedt om at udtænke en række Pariskopper, som bliver lanceret dette efterår.

Berlin er en anden af de byer, Playtype er rykket ind i. Her lyder den seneste bestilling på bydelskopper. Herhjemme kommer vi dog ikke til at se kopper, der reklamerer for forskellige københavnske kvarterer.

»Jeg kan ikke forestille mig at lave en kop, hvor der står Nørrebro. Det bliver alligevel for banalt. Næsten provinsielt.«

Kopperne forhandles hos Playtype, Værnedamsvej 6, til 139 kroner stykket, eller på playtype.com