Cadillac skruer bissen på

Det amerikanske luksusmærke under General Motors får sin første dedikerede motor i årtier, og den nye V8 med 558 hk skal vise tyskerne, at Cadillac lever i bedste velgående

Cadillacs store limousine, CT6, er i klasse med bl.a. Mercedes-Benz S-Klasse, men den har hidtil manglet en stor og kraftig V8-motor. Det får den nu med den første nye Cadillac-motor i årtier, som i CT6 V-Sport yder hele 558 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Cadillac er i færd med at genopfinde sig selv i kampen mod Audi, BMW og Mercedes-Benz. Mere selvstyre i forhold til moderkoncernen General Motors har ført til nyt hovedkvarter i New York City, og nu har Cadillac for første gang i mange år fået en ny motor, som kun skal bruges i luksusmærkets modeller. Det er en V8-motor, som kan vise de tyske premiummærker, at amerikanerne mener det seriøst: 4,2-liters motoren med dobbelt turbo yder 558 hk og hele 850 Nm, og til at overføre kræfterne bruges en 10-trins automatgearkasse og firehjulstræk. Et spærredifferentiale fordeler kræfterne aktivt mellem baghjulene.



Den nye V8 har premiere i den nye sportslige V-Sport-udgave af topmodellen CT6, en bil i Audi A8-størrelse, men den vil helt sikkert brede sig til andre Cadillac-modeller med varierende ydelse. Cadillac V-Sport har også Magnetic Ride Control, en type adaptiv undervogn, og køreindstillinger med Track-mode - skulle nogen have lyst til at rive den 518 cm lange limousine rundt på en bane, så har Cadillac gjort sit for at forberede bilen.

Til lejligheden er CT6 V-Sport piftet op med nye forlygter og baglygter inspireret af dem på konceptbilen Escala. Alle andre CT6-modeller har også fået løft med nye forlygter og mulighed for verdens første 360 graders kamera med optagefunktion, som automatisk optager, hvis flere af bilens mange sikkerhedssystemer aktiveres - eksempelvis forud for et uheld.

CT6 V-Sport har firehjulstræk, 10-trins automatgear, spærredifferentiale og forskellige køreindstillinger. Et af køreprogrammerne hedder Track, og Cadillac mener, at den store bil kan klare sig overbevisende på en racerbane Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.