Børnevenlige rammer i Helsingør

Sarah og Rune Kirkemann købte et håndværkertilbud i Helsingør, som de har forvandlet til et rart og lyst hjem med plads til både børn og designklassikere.

Sønnen Alvin har en rigtig drømmeseng for en fireårig dreng. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Stephan

Krogede æbletræer, gode reelle rum og plads til to børn blev afgørende for, at Sarah Kirkemann og hendes mand, Rune Kirkemann, rykkede rødderne op fra indre by og i stedet plantede dem i Nordsjælland. Huset, de kastede deres kærlighed på, var noget af et håndværkertilbud, og derfor krævede det en totalrenovering, før det lette og lyse hjem stod færdigt.

»Den største udfordring ved renoveringen var helt klart tid og penge, men også at huset næsten ikke var blevet vedligeholdt gennem den tidligere ejers tid i huset. Det betød til gengæld, at der ikke var ødelagt en masse originalt i 1970erne eller 1980erne,« fortæller Sarah Kirkemann, PRchef hos Architectmade, som forhandler designobjekter af blandt andre Jørgen Utzon, Poul Kjærholm og Finn Juhl.

Det var i første omgang hendes idé, at parret skulle ud at se på huset, men da de stod der, kunne de begge se mulighederne. Her kunne de få masser af plads, komme tættere på familien og bo lige i nærheden af stranden. Selvom de langtfra var trætte af bylivet og begge stadig har arbejdsplads i København, blev de hurtigt overbevist om, at huset i Helsingør skulle være deres.

Et personligt og lyst hjem

Huset er højt og ligger på toppen af en bakke, og det betyder, at lyset strømmer ind i alle rummene og giver boligen en lethed og luftighed. For familien er det vigtigt, at hjemmet fungerer som en hyggelig base.

»Jeg synes, at et hjem skal være både personligt, lyst og afspejle, hvem der bor der. Det gør vi ved at tilføje en del personlige ting, som er fundet på loppemarkeder, arvet eller købt brugt. Desuden er jeg vild med originale ting, men også moderne ting, der er mere trend- eller tendensprægede finder da vej herhjem,« siger Sarah Kirkemann.

Selvom Sarah Kirkemann er uddannet inden for kommunikation med design som overbygning og har en interiørblog, er hendes hjem ikke en færdig størrelse – der er stadig plads til at udvikle indretningen og udvide med flere danske designklassikere.

Men de får nok ikke en plads i hjemmet, før de mindste beboere, Alvin på fire år og Villum på to år, har nået en vis alder.

»Flere af vores ting er mange år gamle og har fulgt os eller mig længe, men jeg har bestemt heller ikke alle de ting, jeg ønsker mig. Det håber jeg kommer med tiden og den dag, vi ikke har helt små børn længere. Der bliver stadig tegnet og hakket med gafler ned i bordpladen, så vi venter lidt endnu med større investeringer,« siger Sarah Kirkemann.

Børnene fylder en del i indretningen, og det skal de ifølge Sarah Kirkemann også have lov til.

»Vores hjem bærer selvfølgelig meget præg af, at vi har to små børn, så vi lever i et virvar af bilbaner og henslængt legetøj, men vi forsøger at holde det til deres store værelse, der faktisk er husets bedste,« fortæller Sarah Kirkemann.

Sarah Kirkemann blander gerne nye møbler, klassisk design og loppefund for at skabe en personlig stil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Stephan.

Tidløs design og familiehygge

Sarah og rune Kirkmanns hjem skal både have plads til tidløst design, familiehygge og børneleg. Men uanset hvor man ser hen, er kvalitet og godt håndværk nærværende. Lige fra Eamesstolene omkring spisebordet til børnenes Child’s Chair designet af Kristian Vedel.

»Min arbejdsmæssige hverdag er i et miljø, hvor det tidløse og kvaliteten er alfa og omega, og det præger selvfølgelig mit syn på indretning. Jeg har altid interesseret mig for design og indretning, men når man ser de mange processer bag et produkt, har man meget bedre forståelse for prisen, og det at gå efter noget, der holder – både designmæssigt og kvalitetsmæssigt,« fortæller Sarah Kirkemann.

Hun er særligt betaget af den designtradition, der blev skabt i 1950erne og 1960erne, som med godt håndværk og tidløshed har formået at forblive aktuel. Hun understreger dog samtidig, at man ikke skal gå efter designet, fordi det er et sikkert valgt, men på grund af detaljerne og det gode materialevalg.

»Jeg er særligt glad for vores to drejestole fra Kilta af Olli Mannermaa designet i 1955, Wegner-sofabordet og Wegnerkommoden,« siger Sarah Kirkemann, og på ønskesedlen står bl.a. Finn Juhls sofa Poeten og Poul Kjærholms stol PK22. Ligesom der stadig skal bygges videre på indretningen, gælder det også for huset.

»Huset er endnu ikke færdigt, og faktisk tror jeg, at man altid vil have lyst til at lave mere på en villa som denne. Pt. mangler vi f.eks. stadig at få lavet et badeværelse, men en dag vil vi gerne have skiftet alle dørhåndtag til messing, stikkontakter til porcelæn og lave et orangeri. Så der kommer nok altid noget nyt,« siger Sarah Kirkemann.

Sarah Kirkemann. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Stephan.