BMW i8 - faceliftet og åben for oplevelser

Faceliftet af den delvist elektrificerede BMW-sportsvogn i8 giver ikke de helt store ændringer i motorrummet, men til gengæld lanceres den længe ventede åbne udgave, i8 Roadster. Den vejer trods forstærkninger og det elstyrede stoftag blot 60 kilo mere end den lukkede

Foto: PR. Faceliftet af den futuristiske BMW i8 holder heldigvis fast i det opsigtsvækkende design. Den lukkede i8 får for første gang selskab af en åben variant, som er døbt i8 Roadster. BMW’s i-familie vokser i 2018 med en konkurrent til Tesla Model 3, en mellemstor sedan
Læs mere
Fold sammen

Den elektrificerede sportsvogn fra BMW, den sensationelle plugin-hybrid, som blev lanceret i 2014, er præsenteret i en opgraderet udgave ved Los Angeles Auto Show - og ved samme lejlighed viser BWM endelig den ventede åbne udgave, som tyskerne kalder i8 Roadster. De overfladiske ændringer virker begrænsede med nye fælge, mulighed for en ny farvekombination i kabinen og ny opbygning af iDrive-infotainmentsystemet.

Foto: PR. Saksedørene finder man både på coupé og Roadster, og de gør i8 endnu mere spektakulære. På trods af forstærkning af karrosseriet og det elstyrede stoftag er Roadster blot 60 kilo tungere end den lukkede udgave Fold sammen
Læs mere


Den nye Roadster kører ikke med en klodset tagkonstruktion i stål eller hård plast, men derimod en klassisk stofkaleche. Det bløde tag forsvinder i et rum bag forsæderne og bliver usynligt på 15 sekunder. Man kan betjene taget, altså køre det op og ned, med en fart på op til 50 km/t. Fordi det ændrer noget fundamentalt ved en bil at skære taget af, har i8 Roadster en tilpasset opsætning af undervogn og ESC-system. Hvor den lukkede i8 kan køre 55 kilometer på ren el, er tallet 53 kilometer for den åbne, så skaden er begrænset i forhold til rækkevidden - det skyldes blandt andet, at i8 Roadster blot er 60 kilo tungere end sin lukkede genpart.



Batterikapaciteten er med faceliftet, og det gælder så både den lukkede udgave og den nye roadster, steget fra 7,1 kWh til 11,6 kWh, og det er nu muligt at køre på ren el op til 105 km/t - mod tidligere 70 km/t (op til 120 km/t med alt-skal-gå-til-el-knappen eDrive aktiveret).
Men i8 og i8 Roadster er delvise elbiler for mere end den emissionsfri kørsel. Det er også for spændingen og kræfternes skyld, og den samlede systemydelse på 374 hk er krøbet op med 12 hk, som alle kommer fra den elektriske motor. Forudsigelser i branchen om langt flere hestekræfter lever den altså ikke op til, men præcis om BMW har lanceret en udgave af elbilen i3s med mere punch og mere dynamik, vil det uden tvivl også ske med i8.

Foto: PR. En ny farvekombination i kabinen, Accaro E-Copper, er bygget op omkring miljøvenlige og genanvendelige materialer - en idé som ikke kun bør være forbeholdt i8-modellerne, men hele BMW-modelprogrammet Fold sammen
Læs mere