Bileksperternes dom: Her er årets tendens

Bilredaktør Henrik Dreboldt og bilnyhedsredaktør Morten Bek kigger tilbage på bilåret 2017.

ccc Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Brunsgaard Bek Picasa

Bilåret 2017 har budt på flere nyheder en nogensinde. Men bevæger vi os op i et helikopterperspektiv, hvilke tendenser har så været de stærkeste i 2017?

Seat Arona er udtryk for en af 2017's største tendenser - de alsejrende små SUV'er. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Brunsgaard Bek Picasa.

Automobil nyhedsredaktør Morten Bek har følgende bud:

”Alene mængden af mini-SUV-modeller i 2017 placerer dem som den altoverskyggende trend for mig i 2017. Der har også været rigtig mange nye minibiler, som typisk bruger samme teknik, men det er SUV'erne i B-segmentet, der får opmærksomheden. Vi har langt fra set de sidste af dem, og de er salgsmæssigt endnu heller ikke slået så stort i gennem, som de kommer til, men der er allerede nu virkelig spændende modeller på markedet - min favorit er Seat Arona.”

Citroen C3 Aircross er endnu en SUV i minklassen, og en af de biler, der har præget 2017 mest. Fold sammen
Læs mere
Foto: SASCHA STEINBACH.

Bilredaktør Henrik Dreboldt er langt hen ad vejen enig:

”Salget af mini-SUV’er i b-segmentet er steget fra omkring 8.000 til 13.000 enheder i 2017, det retfærdiggør i den grad prædikatet Årets Tendens. Bilerne giver både indtryk af terrænpotentiale (selvom de som oftest ikke fås med 4X4), men den ekstra frihøjde giver bedre trafikoverblik, og så det faktum, at man sætter sig ind i dem i stedet for ned i dem, gør dem til et hit hos mange af dem som reklamebranchen kalder for ”third agers” – altså seniorer med udfordrede knæ- eller hofter.

Men jeg ser også 2017 som året, hvor elektrificeringen har fået sit gennembrud. Der er aldrig solgt flere hybridbiler (der benytter sig af en kombination af el-motorisering og forbrændingsmotor end i 2017), og biler som Hyundai Ioniq, Golf GTE, Kia Niro PHEV og Volvo XC60 T8 har gjort udvalget af opladningshybrider markant større end nogensinde. For et år eller to tilbage, var man en træ-krammende miljøtosse, hvis man valgte en opladningshybrid med en elektrisk rækkevidde på en 20-30 km hvorefter forbrædningsmotoren tog over. Men i 2017 er både udvalget og salgstal steget, så de er på vej til et sted, hvor man kan tale, om et folkeligt gennembrud. Så med risiko for at lyde som en helgardering, så vil jeg pege på BÅDE b-segment SUV’erne og hybridteknologien, som de to altoverskyggende tendenser i 2017.”

Hyundai Ioniq lanceres både som el-bil, opladninshybrid og almindelig hybrid, og er med til at understrege, at elektrificeringen er kommet for at blive. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.