Audi præsenterer nu sin første - og eneste - baghjulstrukne gadebil

En Audi har for- eller firehjulstræk. Eller har den? Nu vover tyskerne for første gang nogensinde at producere en gadebil med træk på baghjulene, den nye R8 RWS.

Foto: PR tobiassagmeister. Det er første gang, Audi laver en bil med træk kun på de bageste hjul. Det er med til at spare vægt, og det kan give en helt anden dynamik
Læs mere
Fold sammen

Audi og firehjulstræk hører uløseligt sammen, og sådan vil det blive ved at være. Med den undtagelse, at Audi nu præsenterer sin første og sandsynligvis eneste baghjulstrukne gadebil – som faktisk er den første nogensinde. Det er en vægtmæssigt lettere entusiastudgave af sportsvognen R8, døbt R8 V10 RWS med RWS for Rear-Wheel Series. Audi kalder den en sportsvogn til de mere puristisk mindede, og dem vil der som minimum være 999 af i hele verden, for det er lige præcis så mange eksemplarer, R8 RWS fremstilles i.

Foto: PR tobiassagmeister. Audi R8 har en tæt teknisk relation med Lamborghini Huracán - Audi og Lamborghini har et fællesskab i den store VW-koncern - og den har i nogen tid kunne fås med baghjulstræk Fold sammen
Læs mere


Den baghjulstrukne R8 fås som både lukket Coupé og som åben Spyder med stofkaleche. De glade købere vil få en sportsvogn, som uden centralt differentiale og den tunge drivaksel til forhjulene er 50 kilo lettere, og V10-motoren på 5,2 liter får det dermed lidt lettere – i modsætning til baghjulene, der nu er alene om at overføre de 540 hk. Tyskerne har givet den særlige R8 en overhaling af undervognen for at tilpasse den til den ændrede dynamik, og uden at det skal blive for vildt, er der indlagt en funktion i ESC-programmeringen, som i Dynamic-indstilling tillader »kontrollerede udskridninger«, altså drifts, men uden helt at lade føreren køre uden sikkerhedsnet. Det skulle dog også være muligt at køre helt uden den elektroniske livrem.

Foto: PR. Den 5,2 liter store V10, placeret centralt bag fører og passager, er en af de sidste sugemotorer i segmentet - en krabat, der i den baghjulstrukne R8 yder 540 hk Fold sammen
Læs mere


I instrumentbrættet sidder en lille plakette, som viser hvilket af de 999 eksemplarer, man har erhvervet sig. Nysgerrige blikke bliver trukket til af en matsort grill - mens den røde stribe, kun til R8 RWS Coupé, trods alt er en valgmulighed, ikke en tvungen detalje. Audi har ikke skabt R8 RWS af ingenting. Erfaring er hentet fra Lamborghini Huracán, en teknisk søstermodel til R8, som har kunnet fås med baghjulstræk gennem længere tid.

Foto: PR TobiasSagmeister. En lille plakette fortæller, hvilket af de 999 eksemplarer fra den begrænsede serie, der er tale om. Sportssæder med Alcantara og funktionel-teknisk design Fold sammen
Læs mere