Any tune in any room

Vi tager lyden med os alle vegne, fordi teknologien giver os lov. Også når vi flytter os fra rum til rum. Bølgen af trådløse lydsystemer blev skubbet i gang i Santa Barbara af amerikanske Sonos, og nu har giganterne for alvor meldt sig ind i kampen om at lægge lyd til vores stuer.

Sonos Play:5. Foto: PR Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reklamerne for »det perfekte lydsystem til dit hjem« minder alle om hinanden. De viser en sort-hvid plantegning af et hus, der bliver invaderet af en farve, rum for rum. Musikken spreder sig, og du kan spille den samme musik over hele huset, eller inddele dine rum i zoner, der spiller hver sin lyd. Det er op til dig.

Sonos, der tidligt slog sig op på at fylde ethvert hjem med musik, var også blandt de første til at bruge den pædagogiske visualisering af den usynlige lyd. Og besøger man deres hovedkvarter i Santa Barbara, Californien, føles det næsten som at bevæge sig rundt i en af reklamerne.

Her er ingen vægge. Køkkenet ligger åbent i hjørnet ved siden af de cykler, som medarbejderne parkerer indenfor. Et guitar-riff blander sig afdæmpet med en summen af liv i det kreative workspace. Musikken kommer fra en lilla, lysende væg i midten af det hele. Den er dækket til af adskillige udgaver af højtalere, som Sonos har lanceret gennem tiden.

 

Det var her i Santa Barbara, at John MacFarlane, Sonos’ administrerende direktør, sammen med sine tre medstiftere satte sig ned med et blankt stykke A4-papir. De kom fra Software.com, der udviklede mailsystemer til store telecomvirksomheder, og ledte efter et nyt projekt at kaste sig over. De troede på internettet, og alligevel sad de fire musikelskere hver især med to kasseformede stereoanlæg og en bunke af CDer derhjemme.

»Dengang var der en masse forberedelse og svær teknologi, man skulle få til at fungere, før man kunne høre sin musik. Det fangede musikken bag en masse barrierer, og det var præcis det, vi ville gøre op med,« siger John MacFarlane.

Deres plan blev at lave et lydsystem til hjemmet, som kunne afspille al musik i verden via internettet, uden besværlige ledninger og uanset, hvilket rum man stod i. Det er nu 13 år og lige over 1.300 ansatte siden. På verdensplan.

Noget, ingen andre havde

Sonos var med andre ord foran. På en elektronikfestival i Las Vegas i 2004, hvor firmaet havde en prototype klar, henvendte en produktmanager fra Yamaha sig eksempelvis til Sonos for at høre, hvor mange lydkilder, der kunne afspilles via deres nye højtaler.

Sonos-folkene kiggede på hinanden og kom frem til, at svaret måtte være »et uendeligt antal«. For systemet var jo bygget op omkring internettet. Yamahas repræsentant gik derfra rystende på hovedet, men det bekræftede John MacFarlane i, at de havde fat i noget, som ingen andre havde.

Tankeskiftet og teknologien lod dog vente på sig. Først da streaming-musikken fik sit kommercielle gennembrud omkring 2008, fik Sonos det samme. Det viste sig som en regulær Sonos-bølge, der ramte Danmark for tre-fire år siden.

Folk begyndte, som Sonos havde håbet, at købe mere end bare ét produkt og sætte dem rundt omkring i huset. På badeværelset, i køkkenet og stuen. Nogle endda bag gardinerne.

Firmaets egne undersøgelser viser også, at folk lytter til mere musik, når de først har fået et eller flere produkter. Højtalerne bliver desuden brugt lige meget af alle i huset, selv om de typisk er købt af et mandligt medlem.

Efter knap et årti med Sonos i førersædet, markerer 2015 sig dog som året, hvor nye spillere melder sig ind i den trådløse kamp om vores hjem. Giganterne er for alvor hoppet med på idéen om at lave højtalere, der kan sende musikken rundt i alle rum. Sony er med, Samsung er med, LG er med, Bose, Panasonic, Harman Kardon, selv Yamaha – for ej at glemme Bang og Olufsen, der tidligere i år præsenterede sit opdaterede BeoLink multiroom-system, som nu gør det muligt at forene alle Bang og Olufsens produkter i et trådløst system. Selv en BeoGram-pladespiller fra 1970erne kan kobles på.

 

Afhængige af lyd

Alle vil være med, fordi markedet er stort, fordi multirumssystemer skaber loyalitet hos kunderne, og fordi »det intelligente hjem« er fremtiden, lyder det fra Torben Vognsen, chefredaktør ved det gratis tech-magasin, Input.

»Vi kommer fra en tid, hvor alle havde deres kæmpestore stereoanlæg og to store højtalere, men så kom den mobile revolution, hvor vi blev vant til, at lyd er noget, vi har med os overalt, fordi man altid har sin telefon på sig, har headset på, når man er udenfor, og lytter til et eller andet på højtalere, man har stående rundt omkring i huset, når man er hjemme. Sådan vil vi gerne have det. Og det skulle gerne blive nemmere og nemmere,« siger Torben Vognsen.

Bang og Olufsen opfandt ellers deres BeoLink-system allerede i 1980erne og var de første overhovedet til at tale om et multirumssystem. Dengang var højtalerne dog forbundet til hinanden med kabler og blev aktiveret med en fjernbetjening og et BeoLink-øje på væggen, som var koblet på hovedhøjtaleren i et andet rum.

Bang og Olufsen lavede da også trådløs forbindelse på systemet tidligere, men konkluderede, at signalet var for ustabilt. Derfor har de arbejdet med set-uppet de seneste fem år, dels for at gøre systemet pålideligt nok og for at få alle Bang og Olufsen-produkter med i løsningen.

»Vi går meget op i kvalitet, og vores robusthed var ikke god nok, og det har taget rigtig mange år at få den på plads,« siger Brian Bjørn Hansen, der er senior manager i system solutions hos Bang og Olufsen.

 

Det nye BeoLink multiroom bygger dog stadig på de samme værdier som det oprindelige. Man skal eksempelvis kunne tænde musikken med et tryk, hvilket i dag er omsat til, at de nyeste Bang og Olufsen-produkter begynder at spille, hvis blot du rører ved dem.

Også Sonos har lanceret en ny højtaler, som for første gang har fået knapperne erstattet af en touch-funktion, hvor man kan swipe sig frem og tilbage mellem sangene ved at stryge hånden over højtaleren. Filosofien er, at vi opbygger et forhold til det, vi ofte rører ved. Dertil kommer, at nutidens højtalere både skal passe ind og skille sig ud.

»Hvis man køber en højttaler og sætter den i ét rum, vil man have, at den skal være ikonisk. Men hvis man sætter højttalere i flere rum, vil man måske ikke have, at de fanger opmærksomheden, med mindre man kigger nøje på dem. På den måde prøver vi at lave vores højtalere som møbler til rummet frem for teknologi til rummet,« siger John MacFarlane.

 

At indrette sig med lyd

Tanken er den samme hos Bang og Olufsen. Brandet arbejder i modsætning til Sonos mere i træprodukter for at undgå den rene teknologi-invasion af hjemmet med sort, hvid eller grå hardware. De beklæder også højtalerne med uld i forskellige farver for give brugeren mulighed for at »customize« sit hjem.

Begge brands designer også bestemte højtalerne til bestemte rum. En flagskibshøjtaler til stuen og mindre højtalere med anderledes design, der passer ind i husets øvrige rum.

»Vi vil give folk muligheden for at indrette sig med lyd. Man vil jo for eksempel ikke købe den samme stol og stille den over hele huset,« siger Marie Kristine Schmidt, der er Bang og Olufsens vice president for brand, design og marketing.

Foto:PR Fold sammen
Læs mere

 

Spørger man Inputs Torben Vognsen er de første skridt på vejen mod det intelligente og endnu mere »connectede« hjem allerede taget.

»Det er ikke kun en reklamefloskel. Det er ting, som virkelig er undervejs, og det vil vi se i løbet af ganske få år,« siger han.

Hos Sonos indstiller man sig på en ny tid, som måske ikke er lige så let at spå om som tidligere.

»Udviklingen de seneste 12 år har ikke været svær at forudse. Måske ramte man ikke timingen præcist, men vi har vidst, at det gik den vej. Jeg tror ikke, man kan se fem år frem i tiden nu. Det er et »once in a lifetime«-øjeblik i musikkens verden,« siger John MacFarlane, der dog stadig går efter at gøre musikoplevelsen endnu mere simpel og nem at gå til.

»Og så skal vi gøre systemet bedre til at forstå det humør, man er i, på et bestemt tidspunkt af dagen, eller afhængigt af hvilket rum, man er i.«

Berlingske var inviteret til Santa Barbara af Sonos.