Aiayu X Kjær Weis: Bæredygtigt og æstetisk samarbejde

De er danske, de er kvinder, og de har bygget en god forretning op på bæredygtig produktion af minimalistisk luksus. Aiayu og Kjær Weis har i samarbejde lanceret en limited edition-toilettaske i blød uld, der er skabt til at pynte på dit badeværelse.

Toilettasken i strikket uld findes i tre farver – Fiery, Brush og Poppy – og koster 1.095 kr. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

En fælles kærlighed til bæredygtig produktion, en kompromisløs tilgang til produkter og en høj grad af æstetik har bragt to danske brands sammen, nemlig Aiayu, der skaber tøj og tekstiler til boligen, og Kjær Weis, der laver luksusmakeup. De har i samarbejde skabt en ny version af Aiayus populære Helen-toilettaske.

Kirsten Kjær Weis, der er kvinden bag Kjær Weis, fik en mail fra Maria Høgh Heilmann, stifter af og kreativ direktør for Aiayu, som foreslog et samarbejde.

»Det var nemt at svare ja, for jeg har altid været fan af Aiayu. Deres produkter har en tidløshed, og alt, hvad jeg ejer fra dem, bliver bedre med tiden. Vi har en fælles forkærlighed for bæredygtighed og en følelse af minimalistisk luksus, og jeg respekterer, at Aiayu er tro mod deres DNA, uanset hvordan moden skifter. Og vi har det tilfælles, at der er lagt mange timer og stor omhu i vores produkter, og det betyder meget – både for os som mennesker og som brands,« siger Kirsten Kjær Weis, som bliver suppleret af Maria Høgh Heilmann, der kun indgår samarbejder med brands, hvor der er en særlig samhørighed til stede.

Kirsten Kjær Weis står bag luksusmakeup-brandet Kjær Weis. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

»Vores grundværdier er de samme. Vi er begge forankret i en bæredygtig produktion og tilgang til materialer. Man kan vel godt kalde os bæredygtige pionerer inden for hvert vores felt, og vi har begge en kompromisløs tilgang til kvalitet og søger altid det æstetiske. Derudover er vi begge danske og kvindedrevne virksomheder. Jeg beundrer virkelig Kirsten (Kjær Weis, red.) for den forretning, hun har bygget op. Det kræver sin kvinde, vision, vedholdenhed og mange, mange timer at skabe et brand som hendes. Alt ved Kjær Weis er bare lækkert, fra indpakningen til farverne og teksturerne,« siger Maria Høgh Heilmann.

Resultatet af samarbejdet er toilettasken i strikket uld, og til anledningen har de udviklet en ny struktur, som giver et forstørret, boblende og taktilt udtryk. Den findes i tre nuancer: rød, art rosa og koralfarvet. Sidstnævnte er inspireret af Kjær Weis’ Coral Pink-læbestift, som er Maria Høgh Heilmanns favorit, og den svage rosa er inspireret af Aiyus farvepalet.

Maria Høegh Heilmann er stifter af og kreativ direktør for livstilsbrandet Aiayu, som laver boliginteriør, tøj og accesories. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

»Maria (Høgh Heilmann, red.) bruger mange smukke farver, der for mig virker, som om de allerede har lidt patina – som om de har ligget på en strand i et halvt år. Det elsker jeg, og derfor valgte vi den sarte rosa,« fortæller Kirsten Kjær Weis.

Toilettasken er en limited edition, som netop er blevet lanceret i Aiayus egen butik og webshop, Aiayu.com, og hos Barney’s i bl.a. New York, så det gælder om at være hurtig, hvis den skal hjem og pynte på dit badeværelse.