Årets bedste store mellemklassebil 2017

Feltet er uhyre stærkt i den store mellemklasse, hvor vi i år har valgt at give plads til elegancen frem for fornuften.

Et felt svøbt i praktisk anvendelighed kombineret med den firedørs coupés charme. Priserne starter lige under den halve million. Foto: Henrik Dreboldt Fold sammen
Læs mere

Væksttallene i økonomien er sorte, privatforbruget er stigende, og det samme er priserne på boligmarkedet. Det går godt i kongeriget – eller i hvert fald bedre end på noget tidspunkt efter finanskrisen ramte i slutningen af nullerne. Derfor har vi til finalen i Årets Bedste Store Mellemklassebil 2017 valgt at tage ja-hatten ned fra skabet og give plads til de lidt større armbevægelser.

Selv om det er en klasse, hvor praktisk anvendelighed stadig er virkelig vigtigt, er det samtidig en klasse, hvor design og følelser har fået mere og mere plads de senere år. Derfor har vi valgt at fokusere på de mere eksklusive firedørs coupeer af prestigetilsnit end på den klassiske firmabil. Nuvel – de er dyrere, men  de er ikke sjældne gæster på de danske villaveje. De er volumenmodeller på linje med deres mere praktiske sedan- og stationcarsøskende, og det gør dem til vægtige spillere i den store mellemklasse.

Alfa Romeo Giulia og Mercedes C-Klasse er klassiske sedaner, da de ikke findes som firedørs coupeer med stor bagklap, så derfor stiller de op i den habit, for de kæmper med om de samme kunder.

Point og modeller

Feltet er som altid samlet ud fra en betragtning, om at alle bilerne ville kunne bære laurbærrene i sidste ende. Alle de modeller, vi ikke kunne se som vindere, er dermed slet ikke inviteret. Dommerpanelet består af fem dommere, der kører feltet over en hel testdag for derefter individuelt at give bilerne 12,10,8,6,4 og 2 point. Kriterierne er subjektive, men overordnet set er plads, kvalitetsfornemmelse, kørekomfort og design vigtige parametre i klassen – især med overskudsbrillerne på næsen og ja-hatten på hovedet.

Som altid er det ikke den enkelte testmodel, men modelserien generelt vi stemmer om. Så selv om finalebilerne optræder med forskellige drivlinjer, tager vi hele motorprogrammet med i vores betragtning, inden vi stemmer. Så det er ikke den specifikke testbil, der vinder, men derimod modellen som helhed.

Opel på dybt vand

Opel Insignia Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Ved lanceringen af den nye Opel Insignia havde Opel travlt med at benchmarke modellen mod de tilsvarende modeller fra Audi, Mercedes og BMW. Målet var prestigebilerne og ikke de klassiske konkurrenter som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Mazda 3. Det er en af grundene til, at den er inviteret med i det her selskab. Vi vejer den på den vægt, som Opel selv har stillet frem til os. Derudover er den nye Insignia en forrygende bil, der fremstår mere komplet og helstøbt end dens sædvanlige konkurrenter, og derfor hører den også naturligt hjemme i denne finale.

Men de 12 point ud af 60 mulige fortæller historien om, at den er kommet i menneskehænder ude på det dybe vand. Det er ikke, fordi Insignia fejler noget, men bortset fra en pris, der er betragteligt under de andre finalisters, kommer den til kort i de fleste sammenhænge. Kabinen er ikke helt så lækker, støjniveauet er ikke helt så lavt og drivlinjen ikke helt så raffineret som konkurrenternes. Tag forbruget som eksempel testbilerne imellem. Både Alfa Romeo Giulia og BMW 440i kører over 4 km/l længere på en liter benzin med +280 hk benzinmotorer – begge med 8-trins automatgear – og BMW’en har endda en sekscylindret motor. Nuvel - der kan være en lille undskyldning i forhold til at dieselgateskandalen har ændret udregnningsmetoden for brændstoføkonomi fra Alfa og BMW's introduktion til nu. VW Arteon og
Opel Insignia er vejet på samme vægt, og Arteon kører stadigvæk markant længere en Insignia.

Opel Insignia fungerer overordnet set bedst i de mere ydmygt udstyrede og motoriserede versioner. Er man i markedet for en firmabil i 3-400.000 kroners klassen, er en mellemudstyret dieseludgave med manuelt gear bedre end de fleste af konkurrenterne. Men jo dyrere og lækrere konkurrenterne bliver, jo sværere får Insignia ved at matche dem. Undtagen på pris.

 

Elegant men lidt uinspirerende Audi

Audi A5 Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Audi A5 Sportback er vel tæt på at være en af de mest elegante firedørs coupeer på markedet, og det var samtidig bilen, der skabte klassen, længe før BMW lancerede sin 4-serie eller Volkswagen deres Arteon. Dens popularitet er ikke til at komme udenom, og det forklarer til dels, hvorfor denne anden generation minder så meget om sin forgænger.

For hvorfor ændre på en formel, der virker? Og formlen virker vitterlig. Kabinen er uangribelig lækker – både funktionelt og i kvalitetsindtryk, og Audis digitale Virtual Cockpit er decideret fremragende.

Med 28 point er den i virkeligheden blot sølle otte point fra andenpladsen, og det viser, hvor tæt midterfeltet er. Men bilens udfordring er, at den ikke lykkes med at begejstre. Den gør ikke rigtig noget forkert, men den tænder heller ingen ild. Her kommer dens succes den ikke til hjælp, for netop det besnærende ydre har vi også vænnet os til i et omfang, så det heller ikke begejstrer spontant længere. Havde den haft Alfa Romeos styretøj, BMW’ens motorprogram eller C-Klassens baghjulstræk, havde den fået mere af den karakter, der skaber ikoner. Men Audi A5 Sportback må nøjes med at være uangribeligt perfekt.

Folkevogn med fine fornemmelser

Volkswagen Arteon Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Volkswagens nye Arteon minder på mange måder om Audi A5 Sportback. Men dens design er tanden mere aggressivt, og kombineret med at bilen er ny på Volkswagens program, drager den omgivelsernes opmærksomhed – inklusive dommerpanelets – mere end A5’eren.

Kabinen er dejlig komfortabel og holder et højt kvalitetsniveau. Den er også bedre udstyret end sin fætter fra Audi, hvis vi ser på sammenlignelige pris- og motorversioner, og det tæller i Arteons favør og er med til at forklare de 32 point.

Den er dog ingen Audi, og især den dommer, der havde den på sidstepladsen, kunne ikke se, hvorfor i alverden man ville købe en VW, når man kunne få en Audi til stort set samme pris. Derudover fik det fesne Head Up Display heller ingen ros. Hvor selv Insignia formår at skyde tallene flydende op i synsfeltet, skal Arteon have en lille røgfarvet plastplade som støttepædagog, der stikker uelegant op i synsfeltet oven på instrumenthuset. Det er ikke lækkert og virker nærigt i en bil med så mange talenter som Arteons. Deruodver er forbrugstallene ikke imponerende sammenlignet med f.eks. Alfa Romeos eller BMW i de testede udgaver, og så virker vognen også en anelse tung i det i de snævre kurver.

Men dens cool design, den store og praktisk bagklap og ellers flotte kabine giver Arteon en velfortjent fjerdeplads.

 

 

Forrygende stjernepræstation

Mercedes C-Klasse Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Når vi taler om payoffs, rammer Mercedes med C-Klassen sit lige bagi. Det bedste eller ingenting er sydtyskernes slogan, og deres biler er tæt på uforligneligt perfekte. Det gælder også C-Klassen. Komfort. Luksus. Kvalitet. De tre ord står med store bogstaver på notesblokken ud for C-Klassen, og det rækker til 36 point og en tredjeplads.

På motorvejen er den komfortabel og støjsvag, og selv om den ikke lægger op til frisk kørsel, er den overraskende agil på en lille snoet vej. Gearet skifter silkeblødt, og den står også distancen på de praktiske dyder.

Nuvel – den er ikke et designstatement som f.eks. A5 Sportback eller Arteon. Men dens kølige udvendige Mercedes-elegance kan også noget, så vi savner ikke som sådan en firedørs coupéudgave af C-Klassen.
På minussiden er kabinen ikke videre elegant. Infotainmentskærmen ligner noget, nogen har tilføjet fem minutter i produktionsstart, og funktionelt er infotainmentdelen ikke på niveau med BMW, Audi eller Volkswagen. Men samle- og materialekvaliteten er skudsikker, og så er prisniveauet tanden under konkurrenternes designmobiler.

Alfa Romeo Giulia Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Djævel og engel

Efter testen er det Alfa Romeo Giulia, der tiltrækker sig mest taletid rundt om bordet. Det er den bil, der er flest meninger om og mest input til. Den tænder ild i et omfang, som Audi A5 kun kan drømme om. Desværre for Alfa Romeo Giulia er flammerne både positive og negative. Med 44 point bliver det til en flot andenplads til den ambitiøse italiener.

Hvis vi starter med rosen, er der bred enighed om, at den har testens bedste styretøj, og at dens kompromisløse fokus på køredynamik gør alle testkørerne barnligt begejstrede bag rattet. Designet har derudover masser af karakter, og den testede 280 hk drivlinje med en skarp 8-trins automatgearkasse er en decideret vinderkombination, der viser, at Alfa Romeo i den grad formår at leve op til sit payoff om teknik, der vækker følelser.

På negativlisten er en venderadius som en middelstor coaster og et håbløst kluntet infotainment­system sammenlignet med konkurrenternes. Derudover er bagsædepladsen ikke overvældende, og adgangsforhold til bagagerum og kabine er ikke imponerende.

Men det er en bil, som vil give entusiasten mere ejerglæde end nogen af de andre biler, men som ville drive den biluinteresserede firmabilist til vanvid.


BMW 4-serie Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Suveræn sydtysker

BMWs 4-serie løber med titlen med fire førstepladser og en enkelt andenplads fra dommerpanelet og en samlet score på 58 point. Det fortæller historien om en uhyre velkørende komplet bil uden nogle åbenlyse svagheder. Den er stort set lige så smuk som A5 Sportback, lige så køredynamisk skarp som Alfa Romeo Giulia og har samme skudsikre eftersmag som Mercedes C-Klasse.

Testbilen forkæler med sin 6-cylindrede motor, og det er med i overvejelserne, at testbilen er en todørs og ikke en firedørs coupé, men køreoplevelsen de to imellem er stort set identisk. Og netop muligheden for at få en sekscylindret vogn uden at springe budgettet tæller i 4-seriens favør. Det kan ingen af konkurrenterne matche. Læg dertil at den er nøjsom som en firecylindret, og seksbeneren kan også retfærdiggøres i forhold til miljøet.

Det er en bil, der leverer overskud på alle parametre, og dens måde at filtrere underlaget på er second to none. Skulle vi vælge én bil at leve et liv på landevejen i med enten børn, vareprøver eller et par kollegaer bagi, så bliver det en 4-serie fra BMW.

NB: Ved en beklagelig fejl er der i den trykte avis en regnefejl, som bytter om på placeringerne som nummer to og tre.