100 års jubilæum for Mogensen og Wegner

I april ville to af dansk designs største ikoner være fyldt 100 år. Børge Mogensen og Hans J. Wegner var venner hele livet, men deres ideologi og ambitioner ledte dem vidt forskellige veje.

Folkestolen J39 blev tegnet i 1947 og fik det mere mundrette tilnavn Folkestolen. Y-stolen er Wegners mest solgte stol. Den blev designet i 1949 og har været i produktion lige siden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR, Trapholt og Kunstmuseet i Tønder
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BØRGE MOGENSEN: Danskernes darling

Børge Mogensens mission var at lave kvalitetshverdagsmøbler til den danske befolkning med fokus på funktionalitet, holdbarhed – og så skulle de være til at betale. Det var noget, der gik lige i hjertekulen på den danske middelklasse, fortæller Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt.

Børge Mogensen var inspireret af shakerne, en amerikansk religiøs sekt, der troede på renlighed og enkel, spartansk indretning. Det afspejlede sig i hans forkærlighed for det nedtonede og naturlige.

I 1942 BLEV Børge Mogensen ansat som leder for den tegnestue, der skulle udvikle et møbelprogram for Fællesforeningen for Danske Brugsforeninger (FDB).

Alt skulle kunne kombineres, og i overensstemmelse med Børge Mogensens ideologi om møbelhygiejne havde han også fokus på multifunktionelle møbler og optimal udnyttelse til opbevaring. 

Multifunktionel design

Under krigens materialemangel var Børge Mogensens nedtonede og multifunktionelle design i høj kurs – eksempelvis Windsorstolen, der både fungerer som upolstret lænestol og spisebordsstol. Det økonomiske opsving i 60erne ændrede møbelkulturen.

Med det nye velfærdssamfund havde folk flere penge mellem hænderne, og det var en udfordring for Børge Mogensens hverdagsmøbler.

Børge Mogensen skabte stor polemik i 60erne, da han forsøgte at tage patent på danskheden.

Enkelhed og autenticitet var for ham synonymt med den danske stil, og derfor langede han ud efter en række af de danske designere, der havde andre æstetiske idealer, bl.a. Arne Jacobsen og Verner Panton. Børge Mogensen kritiserede dem for at lave cocktailmøbler, mens de svarede igen ved at kalde ham kedelig. 

Symbolet på danskhed

Børge Mogensen fik aldrig samme internationale succes som Wegner eller Finn Juhl. Til gengæld blev han symbol på danskheden, og hans uprætentiøse design er for mange også i dag indbegrebet af dansk design.

Børge Mogensen bliver sjældent omtalt som sit efternavn, sådan som det er tilfældet med Wegner. Faktisk er han nærmere bare Børge.

Møbelmunken Mogensen levede og åndede for sit arbejde. Derfor blev arbejdsdagene også til nætter – ofte i selskab med alkohol. Han stod dog altid op næste morgen og fortsatte, men både alkohol og arbejde i døgndrift sled på ham.

HANS J. WEGNER: Præsidentens mand

Hans Jørgensen Wegner, mest omtalt blot som Wegner, var født ind i en skomagerfamilie, og allerede i en meget tidlig alder lærte han at betragte værktøj som sin forlængede arm. Som barn fik han træstykker af en snedker, der boede i samme gade, og snittede dem om til små træfigurer.

Som bare 17-årig lavede Wegner sin første stol, der dog kun var tiltænkt ham selv. Offentligheden fik første gang lov at se Wegners design i 1938, da hvilestolen for Ove Lander blev vist frem på Snedkerlaugets udstilling. Hans J. Wegners Tegnestue anslår, at der i dag er omkring 170 af Wegners møbler i produktion. 

Den runde stol

Det store gennembrud kom i 1949 med PP501 også kaldet Den runde stol. De mange ikoniske stole gav Wegner tilnavnet ’stolens mester’.

Wegner startede som elev på Kunsthåndværkerskolen i København i 1936, men nåede aldrig at gøre studierne færdige. I mellemtiden havde han nemlig fået job hos arkitekterne Arne Jacobsen og Erik Møller, hvor han skulle tegne møbler til Aarhus Rådhus.

At Wegner flyttede til Aarhus betød også, at han i krigsårene var isoleret fra vennerne i København. Det gav ham i stedet tid til at fokusere på sine tegninger, og en del af hans ikoniske møbler så dagens lys i netop den periode.

Børnemøblerne Peters bord og stol lavede han her til Børge Mogensens søn Peter. De blev fremstillet midt under krigens materialeknaphed og ud fra det hensyn, at han kunne sende det som gave i en flad pakke til København.

En af 50'ernes gennembruds designere

Wegner fik stor international anerkendelse og var en del af det danske designgennembrud i 50'erne, der gav stor efterspørgsel i blandt andet USA.

Wegners møbler havde et langt mere eksklusivt image end Børge Mogensens funktionelle hverdagsmøbler, og da det i efterkrigsårene var amerikanerne, der sad på pengene, var det et stort marked at få sine produkter ud på.

Ved den første transmitterede tv-debat i 1960 sad Kennedy og Nixon i Den runde stol, der skulle blive kendt under det enkle navn The Chair – ’stolen’. Japanerne er stadig vilde med Wegner, og også i USA kan man finde nogle af de allerstørste private samlere af hans design.

Ingen snedkere ville producere Wegners Fiskeskab, fordi de mente det var umuligt at lave. Men den pragmatiske Wegner, der selv havde snedkerhåndelag, tog lommekniven frem og viste, at det kunne det bestemt – og i dag kan det udsøgte stykke snedkerhåndværk opleves på Designmuseum Danmark i København.