Hyperventilerende østrigsk »mesterværk« minder om Korsbæk på LSD

Boganmeldelse: Hvis Maria Lazars intention i 1935 med »Mirakel Spektakel« var at skrive mirakuløs avantgarde kun for de indviede, så er det måske lykkedes, men for Berlingskes anmelder var bogen langt mere spektakel end mesterværk.

»Kort fortalt handler »Mirakel Spektakel« om livet i en østrigsk provinsby, hvor den økonomiske krise hærger, og hvor sladder, fake news, Jomfru Maria, jødehad og hagekors danser tarantel med lokalsamfundets indbyggere.« Foto viser den østrigske by Hallstatt. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOE KLAMAR

Da den østrigske forfatterinde Maria Lazar i 1935 – i øvrigt på  danske Thurø, hvor hun dengang befandt sig i landflygtighed grundet hendes jødiske ophav – skrev romanen »Mirakel Spektakel«, var der ingen forlag, der gad at udgive den.

I stedet udkom den to år senere som en føljeton i en avis og forsvandt herefter mere eller mindre ud i glemslen, altså lige indtil nu, hvor den er blev genopdaget og (gen)udgivet – nu også på dansk – under parolen »et mesterværk«.

Og det er lidt svært at være enig i. For bogen føles mere som et spektakel end et mirakel.

»Måske var det lige præcis meningen at skrive hyperventilerende avantgarde for alle andre end masserne og dermed gøre plads til kun de indviede. Og i så fald er det et mesterværk, som De for alt i verden ikke må snyde Dem selv for.«


Korsbæk på LSD

Kort fortalt handler »Mirakel Spektakel« om livet i en østrigsk provinsby, hvor den økonomiske krise hærger, og hvor sladder, fake news, Jomfru Maria, jødehad og hagekors danser tarantel med lokalsamfundets indbyggere.

Disse har, trods deres udtalte mangfoldighed, alle det tilfælles, at de lever deres liv med nerverne uden på tøjet, mens de flagrer forvildet rundt i en dybt dysfunktionel nutid, der mest af alt handler om en (handlingslammende) frygt for en katastrofal fremtid og en måske/måske ikke frelse fra denne i form af varm luft? Eller en patron? Eller i form af et spring fra et tog, der kører i den forkerte retning?

Forvirrende? Ja, lidt. Desværre. For Maria Lazars Mirakel Spektakel er Lise Nørgaards Korsbæk plus Gustav Wieds »Livsens Ondskab« tilsat LSD på tærsklen til Det Tredje Riges indtog i et uligevægtigt Europa.

Og den slags kan være svær at sluge, om end det lyder lokkende.

Men det er nu ikke handlingen, der primært gør bogen til et spektakel, hvad enten man synes, den er et mirakel eller ej. Det er derimod måden, hvorpå bogen er skrevet.

Bogomslag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Klara W.

Således er »Mirakel Spektakel«s 308 sider næsten en laaang kakofoni af stemmer, ydre som indre, der snakker, jamrer, råber og skriger, og bander og svovler i munden på hinanden.

Endda i en sådan grad, at man som læser allerede efter et par kapitler ufrivilligt indtager rollen som en rynket alderspræsident, der isoleret ved en bordende kaster sit sammenbrudte høreapparat over skulderen og opgivende slår ud med armene.

Hyperventilerende avantgarde

Og jo, jo, det er selvfølgelig fantastisk fedt, at bøger på den måde kan forvandle sin læser. Men når konsekvensen ved en forfatters ønske om at magtdemonstrere en sådan stilistisk tour de force er den, at værket ekskluderer flere, end det inkluderer, så er det (en) synd.

Men måske var det Maria Lazars intention med »Mirakel Spektakel«. Måske var det lige præcis meningen at skrive hyperventilerende avantgarde for alle andre end masserne og dermed gøre plads til kun de indviede. Og i så fald er det et mesterværk, som De for alt i verden ikke må snyde Dem selv for.

Og hvem ved, måske ender De efter endt (gen)læsning – og i modsætning til mig – ikke med at stå tilbage som en forvirret trommehinde uden høreværn. Måske sniger De dem uden om spektaklet og ind i miraklet.

Mirakel Spektakel
Forfatter:
Maria Lazar. Oversætter: Ann-Claire Olsen. Sider: 308 sider. Pris: 299,95. Forlag: Klara W.