Dansk branding-guru forveksler tosserier og sund fornuft i sin yuppieboble

Boganmeldelse: Danskeren Martin Lindstrøm er en af de mest indflydelsesrige i verden, når det handler om branding, men i hans seneste bog, »Afdelingen for sund fornuft«, virker det, som om han indimellem har tabt forbindelsen til virkeligheden.

Martin Lindstrøm, landets førende globale branding-guru, som arbejder med 12 af verdens 50 største brands. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

En bog om corporate bullshit og fjollet bureaukrati i store organisationer. Det burde der nok være et marked for, og jeg glædede mig i hvert fald til at læse bogen på trods af den poppede titel »Afdelingen for sund fornuft«.

Den begynder underligt. Vi hører om, hvordan høretelefoner til 2.500 kroner er pakket ind i hård plast, det kræver en saks at åbne; at supermarkeder ikke har store lagre af toiletpapir liggende i tilfælde af en epidemi; at flyselskaber har forbudt knive ombord, men ikke kunstige skeletknogler; og hvordan McDonald’s ikke vil omdanne deres Happy Meal til en sjov ret med broccoli. Er det eksempler på, at sund fornuft trods alt styrer verden? Nej, ifølge forfatteren Martin Lindstrøm er det netop stærke eksempler, der »understreger et ekstremt stort behov for at genindføre sund fornuft i verden«.

»På trods af den poppede facade virker Martin Lindstrøm bestemt dygtig til sit fag. Det er faktisk en lettelse. Ellers kunne man blive virkelig trist på den globale kapitalismes vegne.«


Forfatteren er født i Skive, men har boet og arbejdet som konsulent i udlandet det meste af sit liv. Hans karriere tog ikke mindst fart, efter at han udgav den internationale bestseller »Buyology« og siden har han haft de allerstørste virksomheder i verden som kunder. Han er så international, at »Afdelingen for sund fornuft« faktisk er en oversættelse af den originale udgave, der udkom på engelsk. Vist nok også, fordi bogen i vidt omfang ikke er skrevet af ham selv, men af hans ansatte »Jim, Mark og Peter«.

Lindstrøms unormale liv er ikke en del af forklaringen på, at hans begreb om sund fornuft virker forstyrret. Langt hovedparten af hans eksempler handler om lufthavne og livet på farten. Hvem impulskøber høretelefoner til 2.500 kroner i lufthavnen for at høre musik på turen? For Lindstrøm er det udtryk for dumhed, at de er pakket så godt ind, at man ikke lige kan åbne dem i flysædet. Alle andre tænker nok, at det er fornuftigt med hård plast som beskyttelse, når man har købt et svinedyrt sæt høretelefoner.

Fjollede tosserier

Det er desværre symptomatisk for bogen. Faktisk er mindst halvdelen af eksemplerne på fjollede tosserier reelt udtryk for sund fornuft. Forfatteren kan bare ikke se det. Sandsynligvis, fordi han lever i en yuppieboble og ikke selv har været ansat i de virksomheder, han forsøger at skrive noget klogt eller morsomt om.

Heldigvis lykkes det dog forfatteren undervejs at overbevise læseren om, at der vitterligt foregår mange tåbelige ting i store organisationer. Men nogen struktur eller analyse finder vi heller ikke i »Afdelingen for sund fornuft«. Der er noget med, at ulogiske beslutninger oftere bliver taget i store organisationer, hvilket temmelig sikkert er rigtigt, men han dykker ikke ned i spørgsmålet. I stedet lærer vi, at man skal tænke på kunden frem for organisationen, og at man bør have en dagsorden til alle møder. Ikke ligefrem de vises sten.

Den eneste originale pointe kommer i afslutningen og er oprettelsen af en afdeling for sund fornuft. Ikke nødvendigvis nogen dårlig idé, men vi bliver ikke stort klogere på indholdet. Og indtil videre er det vist kun lykkedes forfatteren at overbevise en enkelt kunde om konceptet. Om det virkede, får vi ikke rigtigt nogen fornemmelse af.

På bagsiden lover bogen til gengæld at være humoristisk. Her menes vist nok, når Martin Lindstrøm skriver om systemer, »som en to uger gammel golden retriever-hvalp ville betragte som tåbelige«. Det er niveauet.

Det bedste ved bogen handler slet ikke om dens egentlig ærinde, men om, hvordan Lindstrøm på sine konsulentopgaver succesfuldt får afdækket nogle overraskende problemer i en virksomhed og leverer en elegant løsning. Så på trods af den poppede facade virker Martin Lindstrøm bestemt dygtig til sit fag. Det er faktisk en lettelse. Ellers kunne man blive virkelig trist på den globale kapitalismes vegne.

Afdelingen for sund fornuft
Forfatter: Martin Lindstrøm. Sideantal: 248. Pris: 299,95 kroner. Forlag: Lindhardt & Ringhof