Zu og stjernestøvet

Suzy Swanson, kaldet Zu, er en lidt nørdet skolepige, der ikke har det supernemt med det sociale.

Fra bogens omslag. Fold sammen

Zu er også hovedpersonen i den amerikanske forfatters Ali Bens debut, »Zu og stjernestøvet«, der høstede stor ros og flere nomineringer til prominente litteraturpriser for denne ungdomsbog om skiftet fra barn til ung, om svigt, tab og forsoning. Zus forældre er skilt, men har det fint med hinanden, og hendes homoseksuelle bror er på college. Gennem hele den tidlige skolegang danner hun bedste-veninde-par med Franny Jackson, som også er lidt kejtet. Franny har brug for ekstratimer og bliver hængt ud af én af klassens populære piger for ikke at være videre køn.

Men i sjette klasse udvikler Franny sig. Hun begynder at interessere sig for drenge og for sit udseende og har slet ikke plads til Zu længere. I starten forsøger Franny faktisk at trække Zu med ind i den nye venindekreds, men Zu blamerer sig, da hun udfolder sin indsigt i, hvorfor man sagtens kan drikke sit eget tis. Nyslåede teenagepiger kan ikke rigtig rumme den slags. Perleveninderne vokser fra hinanden, og Zu kan ikke forstå det. Hun føler sig svigtet og kommer til at gøre noget forfærdeligt ved Franny. Noget hun fortryder, og som hun gerne vil sige undskyld for. Men det når hun ikke. En dag meddeler hendes mor hende, at Franny er død, druknet under en badetur i Maryland. Oplevelsen er traumatisk og Zu lukker sig inde i sig selv, nægter at tale og går mere eller mindre i sin egen verden.

Covers Fold sammen

Romanen fortælles med spring i tid. Vi møder Zu første gang kort efter Frannys død og får i selvstændige kapitler udfoldet forhistorien. Zu kan ikke forlene sig med, at Franny er død, før hun fik sagt undskyld, og hun kan slet ikke forstå, hvordan en god svømmer som Franny overhovedet kunne drukne. Derfor påbegynder hun en større undersøgelser af goplers udbredelse og gift – hendes tanke er, at Franny må have været i kontakt med en særlig slem én af slagsen.

Det er Zus rejse mod forsoning og en ny hverdag, der driver romanen frem. Klassekammerater viser sig at være anderledes end Zu antog, og langsomt får hun lukket op for sig selv igen. Undervejs skildres en række moderne ungdomstemaer, skilsmisse, skolegang, søskenderelationer, diagnoser, homoseksualitet mv. Det er alt sammen er fortalt fra Zus synsvinkel i første person, men med forfatterens usynlige fortællerstemme til stede i både ordvalg og styring.

Det øger læsevenligheden, og det har også en pædagogisk effekt i forhold til målgruppen, som måske nok ser begivenhederne fra Zus perspektiv, men til dels får dem formidlet af en mere voksen stemme. Fortællesituationen minder på den måde om f.eks. Mark Twains Huckleberry Finn og Jonathan Safran Foers Oskar Schell fra »Ekstremt højt og utroligt tæt på«: Børn som skæve eksistenser, lidt tvære og trodsige – men alligevel fremstillet med forståelse og sympati.

Hvad: Zu og stjernestøvet Forfatter: Ali Benjamin. Oversætter: Anja Hitz. Sider: 280. Pris: 199,95,-. Forlag: Høst og Søn.