Zadie Smith holder sig tæt på virkelighedens kaos

Zadie Smiths modige, humoristiske og livskloge roman »W« viser, hvordan en opvækst i Nordvestlondon sætter sit præg på personerne – og overrasker gang på gang.

Zadie Smith. Fold sammen
Læs mere
Foto: MOGENS LADEGAARD

Hvad får en kvinde til at tage p-piller i smug? Er det, fordi hun ikke er faldet til rette i sit liv med sin smukke, franske mand med den gode vestafrikanske knoglebygning? Eller ønsker hun bare ikke, at tingene skal udvikle sig?

Det sidste er nok tilfældet for Leah i Zadie Smiths stærke og virkelighedsnære roman »NW« om en gruppe mennesker, der er vokset op i Nordvestlondon. Nogle er fokuserede og vil fremad og opad, andre er mere dvælende og uden retning. Leah hører til de ikke-fokuserede. For hende er det et spørgsmål, om kærlighed overhovedet skal bevæge sig fremad. Hun er ikke vild med at få børn, selv om hendes attraktive mand er mere end klar til det.

Zadie Smiths roman lever sig med stor menneskeklogskab og humor ind i personernes hverdagssituationer, baggrund og eksistentielle valg – og i høj grad i deres sprog. Leah og Keisha er bundet sammen af en dramatisk begivenhed i deres barndom. Keisha er konsekvent og viljestærk og tilsyneladende uden angst. Hun er flyttet fra barndommens sociale boligkvarter og har arbejdet hårdt for at opnå sin position som succesfuld sagfører, er småbarnsmor og udefra set lykkeligt gift. Men fremmedfølelsen har taget plads i ægteskabet. Hun har valgt at skifte navn til det mere velklingende Natalie, og sådan har flere forklædninger været nødvendige for hende i hendes opadstigen. Hun og hendes kønne og velhavende mand møder tidligt på arbejde og går sent hjem, og »i mellemrummene indimellem behandlede de hinanden med overdreven ømhed, som om det mindste pres ville få det hele til at eksplodere«. De er »som en duo, der kun taler sammen, når de er på scenen«.

Nathalie, der er uegnet til selvrefleksion, indser i et klarhedens øjeblik, at fundamentet under ægteskabet skrider faretruende – hun er i følelsesmæssig krise og dybt frustreret. Trods stræbsomhed og miljøskift er hun ikke holdt op med at ønske kaos. Hun kan ikke løbe fra sin baggrund – det er, som om en kæde om ankelen trækker hende tilbage til det oprindelige miljø, hvor hun et øjeblik kigger ned i »det dyb, der adskiller mennesker, som har oplevet ubærlig smerte, fra dem, der ikke har«.

Tæt på virkelighedens kaos og med sans for betydningen af miljøpåvirkning skildrer Zadie Smith krystalklart meget forskellige mennesketyper og det enkelte menneskes valg, set i et større perspektiv, og hun skriver med stor sproglig energi og kærlighed til personerne. Stærkt virkelighedsnær replikkunst bindes sammen med et overraskende overblik, ofte med en skæv vinkel, og med stort vingefang favner Zadie Smith både humor, realisme og et overordnet psykologisk og visse steder filosofisk niveau. Under overskriften »Glæden ved at benævne« slynges en overraskende formulering ud: »Måske er sex slet ikke kropslig. Måske er det en funktion af sprog«.

Zadie Smith har føling med den helt nære detalje og kan samtidig rejse sig op over det pulserende liv og her se psykologiske mekanismer, betydningen af klasseskel og sprogets evne til at spejle virkeligheden. Hun lever sig ind i dyb, menneskelig smerte og desperation, og det er modigt og overraskende. En fin blanding af humor, menneskeklogskab og alvor.

Forfatter: Zadie Smith
Titel: »NW«
Oversat af: Steffen Rayburn-Maarup
Sider: 374
Pris: 300 kr.
Forlag: Rosinante