Willie fra A-Z

Forlaget kalder forfatteren »Danmarks største fan«, og det kan mærkes i Christian Braad Thomsens omfattende gennemgang af countrymusikeren Willie Nelsons samlede værker.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan godt være, at Willie Nelson er en stor kanon på den anden side af Atlanten, men hvis man skal se nøgternt på det, så er han ikke i helt samme kaliber herhjemme, hvor hans stadige strøm af udgivelser fortrinsvist dyrkes af en relativt snæver kreds af feinschmeckere.

Så at der i anledning af Nelsons 80-års fødselsdag udkommer en moppedreng på 394 sider på dansk om musikeren, må siges at være lidt af et sats fra forlagets side. Men dem, der vælger at kaste de 280 kroner på disken i bogladen for denne kleppert, vil i hvert fald få hengiven dedikation for alle pengene.

Bogen er skrevet af det, som forlaget kalder »hans største danske fan«, filmmageren og forfatteren Christian Braad Thomsen, der har fulgt Nelson, siden han i 1975 første gang hørte hans musik. Braad Thomsen er jo ellers kendt som lidt af en jazz-mand, men hvis man dykker lidt ned i Willie Nelsons omfattende repertoire, så ved man også, at Nelson ofte lader sin country række ind i andre stilarter og traditioner, og det er blandt andet noget af det, som Braad Thomsen er faldet for.

Tilbundsgående viden

Og lige bortset fra en kort introduktion, så er det netop repertoiret, der udgør kernen i denne udgivelse. Forfatteren har gravet sig grundigt ned i substansen og gennemgår produktionen fra album debuten »... And Then I Wrote« og frem til sidste års »Heroes« – plus det løse. Hvert album har fået stjerner, og forfatteren giver sin subjektive vurdering af hver enkelt udgivelse. Det er sjov læsning, om end Braad Thomsen eksempelvis slet ikke nævner rækken af gæstemusikere på »Heroes«, bortset fra sønnen Lukas Nelson. Vi taler trods alt om rimeligt skelsættende navne som Snoop Dogg, Sheryl Crow og Kris Kristofferson, men det er et valg, og man kan trods alt ikke have alt med.

Til gengæld er det så også i forhold til »Heroes« virkelig godt set, at Willies fortolkning af Coldplays »The Scientist« handler om fabriksagtig landbrugsdrift mere end om kærlighed. Pludselig står netop dén fortolkning så meget klarere.

Og selv om man ikke altid er enig i Braad Thomsens analyser, så er bogen i dén grad fyldt med en tilbundsgående viden, og den giver plads til gode diskussioner om Willie Nelsons virke.

Forfatterens kærlighed til kunstneren fornægter sig ikke. Til gengæld kunne det have været rart, hvis der havde været plads til en indholdsoversigt, så bogen nemmere kunne bruges som opslagsværk. Når man som Willie Nelson har udgivet 134 plader under eget navn og mindst 235 som gæstesolist, kan man godt miste overblikket.

Forfatter: Christian Braad Thomsen. Titel: »Willie Nelson – Amerikas Stemme«. Sider: 394, Pris: 280 kroner. Forlag: Tiderne Skifter.