Vi kender hende stadig ikke

Ny bog om skuespilleren Kirsten Walther kommer hverken privat eller professionelt tæt på mennesket.

Yvonne (Kirsten Walther) i selskab med Kjeld (Poul Bundgaard) og Benny (Morten Grunwald). Fold sammen

Kirsten Walther spillede Yvonne i Olsen-Bande-filmene og Karla i TV-serien Huset på Christianshavn. Og så havde hun en respektabel – sine steder inspireret – karriere i revy og teater i godt og vel 30 år, fra først i 1950erne til 1986.

Hun døde som 53-årig i 1987, men hun er en skuespillerskikkelse, vi stadig husker, og som derfor fortjener at blive set i en sammenhæng. Eventuelt i en bog. Det forsøger Anne-Sofie Storm Wesche så i »Kirsten Walther. To roller. Ét liv«. Men desværre falder forsøget uheldigt og spagfærdigt ud.

Det svære i opgaven består i at fortælle om en ret sky skuespillers privatliv. Kirsten Walther var gift med TV-instruktøren Palle Wolfsberg, der i dag er 84 år gammel. Når hun ikke spillede skuespil, tog hun direkte hjem til ham og senere også til adoptivsønnen Ole, der siden er død. Hun værnede om sit privatliv, og befandt sig måske bedre i rollen som hjemmegående husmor, end som markant skuespiller med komisk og sexet kant.

»Kirsten Walther. To roller. Ét liv« bygger på avis- og ugebladsartikler og 12 af forfatterens egne interviews med hovedpersonens kolleger – primært skuespillere. Karrieren gennemgås på den baggrund i otte små kapitler, der bæres af anmeldercitater og bidder fra interviews med Kirsten Walther selv og mange konstateringer om, hvad der ikke har været muligt. For eksempel har Palle Wolfsberg ikke givet interview til bogen.

Hvad gør man så, når man står med et relativt svært emne, der ved første øjekast kun kan beskrives særdeles yderligt? Der er flere muligheder. Man kan for eksempel lade være med at lave bogen. Men går man i gang, må man altså smøge ærmerne op og spænde den brede plov for både research- og sanseapparatet. Til at begynde med kan man interviewe flere kilder end kun et dusin.

Ærgerlig og ligegyldig

Hvor er vidnesbyrdene fra alle de intelligente kræfter omkring skabelsen af Olsen-banden filmene? Instruktørassistent Henning Sprogøe, producer Bo Christensen og alle de andre overlevende fra Erik Ballings A-hold? Hvor er Morten Grunwald? Forfatteren har overvejende interviewet skuespillerkolleger, men der kan også være interessante brikker til puslespillet at hente hos folk bag scenerne, instruktører og producere. Og hos familiemedlemmer, selv om de er fjerne.

Kirsten Walther foldede sig sammen om privatlivet med Palle Wolfsberg. Men hvem var Wolfsberg? Hvad døde deres adoptivsøn fra Grønland af i 2008? Hvor er de faglige anekdoter fra bag kulisserne i forbindelse med Yvonnes legendariske monologer? Og hvor er perspektiveringen af teater- og filmkarrieren? Bogen kunne også godt bruge mindst et par dygtige fageksperter, nu da forfatteren ikke ligefrem selv demonstrerer en lysende faglig indsigt.

Det er på sin vis fair at genfortælle en god historie for nye generationer. Anne-Sofie Storm Wesche har tidligere skrevet bøger om Helle Virkner og Poul Reichhardt, og de bidrog ikke med væsentligt nyt, men i tilfældet Kirsten Walther er det regulært ærgerligt, at »To roller. Et liv« blev den første bog om den sprudlende skuespiller.

Trækker man blanke sider og fotos fra, er der reelt små 115 siders tekst at læse, og det er altså i mine øjne ikke hverken vægtigt eller vigtigt nok til, at det kan kaldes en bog. Man burde snarere kalde udgivelsen for en single.

Ét er, at forfatteren ikke er gået de ekstra mil for at få historien bedst muligt i hus. Noget andet er, at der har siddet en redaktør, der ikke har bedt forfatteren bruge et år mere på noget, der ligner en stedmoderlig og nærmest ligegyldig behandling af en vigtig skikkelse i dansk film og teater. Det er forstemmende. Uanset hvor velskrevet det så kan være i passager.

Titel: Kirsten Walther. To roller. Ét liv. Forfatter: Anne-Sofie Storm Wesche. Sider: 208. Pris: 249 kr. Forlag: People’sPress.